Univerzity čeká tsunami, novým trendem je online výuka

Zahraničí Zahraničí
9. 8. 2012 6:00
Americké školy mluví o revoluci. Zažívají boom otevřených online kurzů
Foto: Reuters

New York - Nejnovějším trendem amerických prestižních univerzit se stává online vzdělávání.

Slovo startup - pojem označující firmy snažící se uspět v oblastech spojených s hi-tech byznysem, internetem, a mobilními aplikacemi - skloňují šéfové Harvardu, Yale nebo MIT letos v létě stejně často jako jejich talentovaní studenti mířící do Sillicon Valley.

Žhavou novinkou amerického akademického života je boom tzv. MOOC - masivních otevřených online kurzů. Dálkovému studiu se vysoké školy věnují od nepaměti. Propojení těchto programů s internetovým prostředím nicméně přináší úplně nové možnosti. 

"Blíží se tsunami," varoval nedávno prezident Stanfordu John Hennessy své kolegy.

"Považuji to za fascinující. Jsme svědky obrovského rozvoje masivních otevřených online kurzů," popsal listu Oregon Business nejnovější technologickou horečku na kampusech Steve Brown z University Marylhurst.

Výuka ve stylu Sillicon Valley

Milníkem pro efektivní, levnější, ale hlavně přístupnější vzdělávání odstartoval loni na podzim projekt zmíněné Stanfordské univerzity.

Bezplatný kurz s názvem Umělá inteligence si zapsalo k překvapení všech 165 000 lidí z celého světa. O zájmu lidí o ně od té doby nikdo nepochybuje.

Za posledních šest měsíců vzniklo nejméně sedm obřích vzdělávacích startupů. Všechny se pyšní miliony dolarů na účtech a spolupracují s nejlépe hodnocenými školami v USA a ve světě.

"Univerzity s námi chtějí spolupracovat, protože online vzdělávání je novým médiem a v tuto chvíli vyvíjíme úplně nový koncept. Snažíme si osvojit základní pravidla," řekl americkým médiím spoluzakladatel Coursery, projektu onlinových univerzitních kurzů, profesor Andrew Ng.

Nekonečno studentů

Coursera nabízí celkem 43 kurzů. Zapsalo si je už 680 000 studentů ze 190 zemí. Vyučující působí na pracovištích institucí jako California Institute of Technology, Duke University, John Hopkins University nebo University of Virginia.

Foto: Reuters

Vše je bezplatné, stejně jako v případě Udacity, 2tor nebo edX, ostatních tzv. "x" univerzit. Nutností je pouze počítač a internet.

Druhý obchodní model představuje Minerva Project. Nově vznikající online univerzita má v týmu někdejšího šéfa Harvardu a amerického ministra financí Larryho Summerse. Kvalitní vzdělání ve stylu Harvardu chce také nabízet globálně, studenti si nicméně výuku zaplatí.

Oba typy projektů mají jedno společné: počet studentů je prakticky neomezený. Certifikáty a diplomy za úspěšné studium přitom lidé získají z kamenných škol.

Není nad klasické přednášky

Nadšení pro online výuku má své kritiky. Klasické přednášky, postavené na dialozích profesorů se studenty, nelze podle některých nahradit.

"Opravdu nezapomenutelná hodina, klidně s velkým počtem studentů, je výsledkem spolupráce mezi učitelem a žáky. Je to neopakovatelná událost. Učení je kolektivní záležitostí a víme to už od dob Sokrata," rozepsal se o tématu MOOC na stránkách The New York Times profesor angličtiny Mark Edmundson z University of Virginia.

"Učení přes internet učiní náš intelektuální život sterilnější a abstraktnější, než v současné době je," napsal.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Vysoké školy v ČR.

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy