Útěk před pandemií: Lidé kvůli koronaviru nakupují pasy, které je pustí do víc zemí

Helena Truchlá Helena Truchlá
26. 10. 2020 13:37
Globální koronavirová nákaza změnila pravidla cestování. Zatímco na začátku roku mohli například Američané odjet bez potíží do většiny zemí a americký pas patřil k nejsilnějším na světě, v říjnu se kvůli omezením souvisejícím s pandemií propadl na úroveň Malajsie. Milionový trh s lukrativními cestovními doklady států, pro které platí mírnější pravidla, proto vzkvétá.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock.com

"Vylepšete si pas," láká na svoje služby poradenská společnost Henley & Partners, která zprostředkovává nákup cestovních dokladů a víz. Její žebříček hodnoty cestovních dokladů, seřazený podle toho, kam všude svému držiteli otevírají dveře, patří mezi nejcitovanější. "Poptávka je větší, než jsme kdy viděli," popisuje stávající situaci pro týdeník Economist Paddy Blewer, jeden ze zástupců firmy. 

Potvrzuje tak pozorování analytiků, že pandemie covidu-19 způsobila výrazný nárůst zájmu o takzvanou "investiční migraci". Při ní si lidé pořizují dodatečné občanství k tomu, se kterým se narodili. Důvodem mohou být výhodnější daňové podmínky nebo třeba přístup ke studiu.

V poslední době si ale podle Christiana Nesheima, editora odborného magazínu Investment Migration Insider, pořizuje náhradní pas řada bohatých obyvatel států, které byly ještě donedávna naopak cílovými destinacemi. V prvních devíti měsících letošního roku například projevilo zájem o tuto službu dvakrát více Američanů než loni. 

V minulém roce mohli také Američané vyjet bez speciálního povolení do 185 zemí světa. Z nejnovější aktualizace žebříčku Henley & Partners vyplývá, že nyní jich je pouze 75.

Žebříček konkurenční společnosti Arton Capital při zohlednění aktuálních koronavirových pravidel označuje za nejmocnější pas světa ten belgický, Spojené státy se oproti loňsku propadly až na 18. místo, mezi Malajsii a Albánii. Česko je, zejména díky členství v Evropské unii a schengenské zóně volného pohybu, čtvrté. 

Nejčastější příčinou omezení, která limitují i Čechy, je výrazné rozšíření koronaviru v zemi. Jinde přestala velvyslanectví vydávat povolení k pobytu, další státy mají hranice až na výjimky uzavřené. Omezení se často liší podle státní příslušnosti cestovatelů, takže mít v zavazadle víc pasů může pohyb po světě usnadnit. 

Pas za miliony

Občanství na prodej nabízí několik zemí. Především jsou mezi nimi malé ostrovy v Karibiku a Pacifiku - Antigua a Barbuda, Dominika, Grenada, Svatý Kryštof a Nevis nebo Vanuatu. Ale také Jordánsko, Turecko, Rakousko, Bulharsko, Malta a do konce letošního listopadu i Kypr. Tamní vláda nicméně minulý týden program ukončila poté, co investigativní reportáž televize Al Jazeera odhalila případ, ve kterém předseda parlamentu neváhal přislíbit občanství ani figurantovi, jenž vystupoval jako soudně trestaný čínský obchodník.

Podobné programy znamenají pro tyto země milionové příjmy. Na Kypru, který má podle aktuálního žebříčku pátý nejsilnější pas, bylo dosud možné doklad získat výměnou za investici ve výši dva miliony eur (54 milionů korun). Na Maltě, které patří třetí příčka, si zájemce vystačí s polovinou sumy - část musí vložit do speciálního fondu v rámci státního rozpočtu, část investovat do dluhopisů a za zbytek peněz si pořídit nebo pronajmout nemovitost.

Na malých odlehlých ostrovech jsou částky i výrazně nižší, například tato reklama nabízí "skvělý plán B" v podobě grenadského pasu pro rodinu s až dvěma dětmi za zhruba půl milionu dolarů (asi 12 milionů korun). 

"Tohle odvětví v turbulentních časech prospívá," tvrdí analytik Nesheim. Podle něj se byznysu s pasy začalo dařit zejména po světové finanční krizi v letech 2007 až 2008. Na začátku letošního roku ho stejně jako většinu jiných odvětví spojených s cestováním zmrazila pandemie, nyní ale zažívá boom. Neuvadá poptávka ani po "pouhých" statusech rezidenta, které za úplatu nabízí i Velká Británie, Nový Zéland nebo Spojené státy - ačkoliv s mnohaletou čekací lhůtou. 

Největší poptávka přichází z Číny, kde bohatí zájemci nejčastěji usilují právě o rezidentský status ve Spojených státech. A jak si všímají analytici, koronavirus ani zhoršující se vztahy mezi Pekingem a Washingtonem poptávku nesrazily. Naopak ještě vzrostla, mimo jiné kvůli čínskému útoku na autonomii Hongkongu, kde od června může pevninská Čína mnohem účinněji pronásledovat své odpůrce. 

Stopka "zlatým vízům" v EU

Vyšší zájem hlásí také Indie nebo Rusko. Britové zase víc než dřív hledají způsoby, jak zůstat po brexitu občany Evropské unie. Na Blízkém východě je pak stále oblíbenějším artiklem turecký pas.

Podle Bruna L’ecuyera z Rady pro investiční migraci, která zastupuje zájmy firem podnikajících v oboru, vydala Ankara jen mezi letošním březnem a květnem přes čtyři tisíce speciálních dokladů. L’ecuyer také tvrdí, že kupované cestovní pasy přestávají být zbožím určeným jen pro nejmovitější lidi. 

V Evropě se mezitím proti "zlatým vízům" snaží zakročit Evropská komise. Vadí jí, když země jako Kypr nebo Malta nabízí své, a tím pádem automaticky i evropské občanství, aniž by od zájemců požadovaly kromě peněz "skutečnou vazbu na zemi". Evropský pas přitom držitele opravňuje k volnému pohybu, přístupu ke školství nebo zdravotní péči a řadě dalších výhod života v EU. Vzhledem k tomu, že Kypr s praxí brzy skončí sám od sebe, riskuje nyní Malta sankce z Bruselu.

Video: Sedm měsíců v Peru. Japonský turista byl jediným návštěvníkem Machu Picchu

Machu Picchu se otevřelo jedinému turistovi. Japonec v Peru čekal sedm měsíců | Video: Reuters
 

Právě se děje

před 46 minutami

Smartwings po téměř dvou letech vrátily do provozu Boeing 737 MAX

Smartwings dnes po téměř dvou letech znovu vypravily v běžném provozu letadlo Boeing 737 MAX 8. Před dnešním letem do Malagy dopravce letadlo podle požadavků upravil a ve středu s ním úspěšně provedl ověřovací let. Do léta chce letecká společnost postupně nasadit i zbylých šest těchto letounů, informovaly dnes Smartwings.

Letadla Boeing 737 MAX byla celosvětově odstavena od března 2019 kvůli dvěma nehodám, při nichž zahynulo 346 lidí. V závěru letošního ledna jejich provoz povolila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

"Naší absolutní prioritou je bezpečnost našich cestujících a posádky. Žádný stroj nepodstoupil takové prověrky bezpečnosti v historii letectví jako letoun Boeing 737 MAX. Věříme, že důvěra v tento letoun se velmi rychle obnoví," uvedl člen představenstva a generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Londýn oznámil další sankce vůči barmským armádním činitelům

Británie dnes oznámila, že přidává na sankční seznam další barmské vojenské představitele kvůli jejich zapojení do převratu, který tento měsíc vedl ke svržení zvoleného barmského vedení. Britský ministr zahraničí Dominic Raab uvedl, že na seznamu se k 19 barmským vysoce postaveným armádním činitelům přidává šest dalších jmen. Informovaly o tom agentura AP a Reuters.

Na černé listině se ocitl také generál Min Aun Hlain, který se po svržení vlády postavil do čela státu. Opatření přijaté Londýnem má zamezit osobám na seznamu v cestách do Británie a znemožnit britským podnikům či institucím, aby obchodovaly se společnostmi vlastněnými těmito barmskými vojenskými představiteli.

Británie oznámila, že ukončuje programy pomoci, v rámci nichž byly prostředky posílány barmské vládě. Dodala ale, že pomoc se i nadále dostane k "nejchudším a nejzranitelnějším v zemi".

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Koronavirový příspěvek podnikatelům se zdvojnásobí na 1000 korun, schválil Senát

Příspěvek podnikatelům a společníkům malých firem, jejichž činnost omezila vládní opatření proti epidemii koronaviru, se zdvojnásobí na 1000 korun denně. Pracovníkům na dohodu zůstane denní příspěvek 500 korun. Příspěvek už nebude navázán na nouzový stav. Na podporu dosáhnou ti, jejichž tržby se snížily minimálně o 50 procent. Ve čtvrtek to schválil Senát. Novelu nyní dostane k podpisu prezident. Bonus bude podle předlohy vyplácen za únor a březen. Vláda ale zákonem získá mandát zavést další bonusová období, která odpovídají vždy jednomu dalšímu kalendářnímu měsíci, a to nejdéle do konce roku 2021.

Zdroj: ČTK
Další zprávy