Završuje se tak téměř deset let práce, soupravy by měly začít jezdit pravidelně ještě před koncem letošního roku. Tvůrci projektu poněkud neskromně tvrdí, že právě jejich vlak dosáhl dosud nejvyššího stupně pohodlí a požitku z jízdy.
Vzorem je Japonsko
700T patří do kategorie takzvaných bullet-trains, které už jezdí v Japonsku. Podle firmy Kawasaki je ale tchajwanský model vylepšenou a upravenou verzí japonských rychlovlaků Šinkanzen.
Je schopen dosáhnout rychlosti 315 kilometrů za hodinu.
Nepřekoná tak rekord čínského vlaku založeného na principu magnetické levitace, který dosáhne rychlost až 400 kilometrů za hodinu. Ten však dosud jezdí pouze na krátké trati, spojující šanghajské letiště Pudong s městem.
"Náš nový vlak nejen výrazně ulehčí cestování, ale je také svým způsobem revoluční změnou v dopravě," uvedl při slavnostním výjezdu první zkušební soupravy Samuel Lin, šéf společnosti Taiwan High Speed Rail Corp.
Nejrychlejším vlakem v Evropě je dosud francouzský TGV, rovněž schopný jet na některých úsecích rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu.
Několikrát odložená slavnost
Otevření superrychlé trati museli konstruktéři několikrát odložit, původním termínem byl rok 2005. Při prvních zkouškách bez cestujících souprava dvakrát havarovala, podle vyšetřovatelů selhal lidský faktor.
Mnohem tragičtěji ale dopadla v září testovací jízda německého vlaku Transrapid, který využívá systému magnetické levitace. Vlak s pasažéry narazil do jiné soupravy, zahynulo třiadvacet lidí.
Tisícovku za jízdenku
Ministerstvo dopravy stanovilo přísné bezpečnostní podmínky. Tchajwanci by jistě rádi napodobili Japonce: Jejich rychlé expresy Nozomi, Hikari a Kodama neměly ještě nikdy nehodu.
Tchajwanský rychlovlak spojí dvě největší města v zemi. Metropoli Tchaj-pej a jeden z největších asijských přístavů Kaohsiung. Kapacita jedné soupravy je 989 lidí.
Vzdálenost 345 kilometrů urazí za devadesát minut. Obyčejnému vlaku to trvalo čtyři hodiny. Jízdenka bude stát 1 490 tchajwanských dolarů (necelou tisícovku korun).
Celý projekt stál v přepočtu více než třináct miliard amerických dolarů.
První zkušební jízdu lemovaly po celém ostrově podél tratě zástupy zvědavců. Místní cestovní kanceláře počítají s tím, že železnice se stane atrakcí a chystají pro turisty speciální zájezdy.
Podobnou zkušenost Tchaj-wan udělal i další technickou raritou, nejvyšším mrakodrapem světa Taipei 101. Budova vysoká 508 metrů si na nedostatek návštěvníků, stojících o nejvyšší výhled na světě, nemůže stěžovat.