Práce trvaly 15 let a vyžádala si životy 13 dělníků. Cena projektu vystoupala v přepočtu na tři miliardy dolarů a úměrně tomu budou vysoké i pokuty za přestupky, jichž se řidiči v tunelu dopustí.
Prvním automobilem, který tunelem projel, byl džíp řízený premiérem Su Tseng-changem. Tunel prochází tzv. Sněžnou horou, která leží mezi metropolí Tchaj-pejí a městem Ilan. Vzdálenost mezi městy zkrátí ze dvou hodin na 40 minut a výrazně zjednoduší dopravu v severní části ostrova.
V Asii se stal nejdelším tunelem, na světě mu patří čtvrtá příčka. Primát má od roku 2000 tunel v norském Laerdalu, který měří 24,5 kilometru.
Konstrukce se několikrát zřítila
Stavba začala v roce 1991, ale provázely ji nečekané problémy. Zespodu neustále prosakovala voda, a to rychlostí až 200 litrů za sekundu. Několikrát se konstrukce zřítila, pod troskamii zahynulo během patnácti let třináct dělníků. Jejich smrt připomíná pomník před vjezdem do tunelu.
Úřady přijaly mimořádná bezpečnostní opatření. Maximální povolená rychlost je sedmdesát kilometrů za hodinu a policisté prý budou tvrdě trestat i sebemenší překročení pravidel.
Přejíždění z pruhu do pruhu zakázáno
Kromě bezpečnostích kamer má projíždět tunelem policejní vůz každých dvacet minut. Zakázáno je i přejíždění z jednoho pruhu do druhého a řidiči musejí zachovávat minimálně padesátimetrový odstup od vozidla před sebou Zatím do tunelu nesmějí nákladní automobily.
Pokuty za přestupky v tunelu mohou podle Ministerstva dopravy dosáhnout až 24 tisíc tchaj-wanských dolarů (zhruba 16 tisíc korun).
Tunel pod Sněžnou horou není první stavbou, kterou na sebe Tchaj-wan upozornil. Na ostrově stojí také momentálně nejvyšší budova světa, mrakodrap Taipei 101. Je vysoký přes půl kilometru.