Start vesmírné lodi Crew Dragon společnosti SpaceX se odkládá, vzlétnout má v pondělí

ČTK ČTK
14. 11. 2020 11:48
Kvůli nepříznivému počasí Národní úřad pro letectví a vesmír NASA odložil start lodi Crew Dragon soukromé společnosti SpaceX, která bude mít na palubě čtyři astronauty. Původně měla vzlétnout z Kennedyho vesmírného střediska už v neděli 1:49 SEČ, podle aktuálního plánu má k Mezinárodní vesmírné stanici vyrazit až v pondělí v 1:27 SEČ. V sobotu o tom informovaly agentury AP a Reuters.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

První kosmická loď společnosti SpaceX odstartovala z mysu Canaveral již na konci letošního května. Na její palubě tehdy byli dva astronauti NASA Robert Behnken a Douglas Hurley. Loď úspěšně zakotvila na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a na počátku srpna se vrátila na Zem.

Nyní budou na palubě astronauti čtyři: tři Američané a Japonec. Velitelem posádky bude 51letý Michael Hopkins. Spolu s ním se do vesmíru vydají 44letý Victor Glover, 55letá Shannon Walkerová a 55letý Soiči Noguči. Na rozdíl od testovacích pilotů tato čtveřice zůstane na ISS pět až šest měsíců. Na jaře by je měli nahradit další čtyři astronauti, kteří se mají do vesmíru opět vydat v lodi společnosti SpaceX.

Původně měla vesmírná loď Crew Dragon vzlétnout v noci na neděli SEČ. NASA ale start odložila kvůli špatnému počasí a silnému větru, které působily problémy s umístěním přistávací plošiny pro první stupeň rakety Falcon 9 na vodách Atlantického oceánu. První stupně SpaceX využívá k opětovným startům.

Dva testy jsem měl negativní a dva pozitivní, říká Musk

Nově je start naplánován na pondělí 1:27 SEČ. Zda mu bude moci přímo z velína Kennedyho vesmírného střediska přihlížet i zakladatel společnosti SpaceX Elon Musk, není jasné. V pátek totiž podnikatel oznámil, že si nechal udělat čtyři testy na koronavirus, přičemž dvakrát byl jeho výsledek pozitivní a dvakrát negativní.

Podle pravidel NASA se musí každá osoba, u které testy potvrdí koronavirus, izolovat. Šéf americké vesmírné agentury Jim Bridenstine uvedl, že Musk ani žádný jiný z jeho blízkých spolupracovníků nebyl v kontaktu s žádným ze čtyř astronautů. Zástupce šéfa NASA Norm Knight upozornil, že pravidla pro kontakt s astronauty jsou velmi přísná, a pokud je někdo nesplňuje, nedostane se k nim. "Je jedno jestli jste Elon Musk, nebo Jim Bridenstine," řekl.

Po skončení programu raketoplánů museli Američané využívat služeb ruských lodí a do vesmíru létat z ruského kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. Letos odstartovala z území Spojených států kosmická loď s lidskou posádkou poprvé po devíti letech. Plavidlo Crew Dragon i nosnou raketu Falcon 9 přitom vyvinula soukromá společnost SpaceX. Podle agentury AP zaplatila NASA za jedno místo v lodi startující z Kazachstánu naposledy 90 milionů dolarů (přes dvě miliardy Kč).

Video: Srpnové přistání posádky Crew Dragon na Zem

Na hladinu Mexického zálivu v neděli ve 20:48 SELČ úspěšně dosedla americká kosmická loď Crew Dragon se dvěma astronauty. | Video: NASA

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Policie pátrá na Nymbursku po seniorovi, který odjel do Kerska na houby. Může být v ohrožení života

Středočeská policie pátrá po osmdesátiletém muži, který dnes po poledni odjel na motokole ze Sadské na Nymbursku na houby směrem na Kersko a nevrátil se. Muž je po několika operacích srdce, trpí výpadky paměti, proto může být v ohrožení života. Policie to uvedla dnes večer na Twitteru, zveřejnila také fotografii hledaného. Lidé se s informacemi k pátrání mají obracet na linku 158.

V Namibii objevili nový kmen kulhavky a slintavky. Vyvezené maso může být zasažené, varoval ministr

V Namibii odhalili nový kmen slintavky a kulhavky. S odvoláním na namibijské ministerstvo zemědělství to dnes uvedla agentura Reuters. Virové onemocnění, které se obvykle nepřenáší na člověka, se v zemi poprvé potvrdilo v květnu. Od té doby se nakazily tisíce kusů dobytka.

„Je důležité zdůraznit, že nový sérotyp FMD O také způsobuje klinické případy u koz a ovcí, které mohou onemocnění rozšířit na další citlivá zvířata,“ uvedl v prohlášení ministr zemědělství Carl Schlettwein.

První případy onemocnění se prokázaly v květnu v oblasti Zambezi, která sousedí ze Zambií. Nemoc se mezi dobytkem šíří navzdory vysoké proočkovanosti zasažených stád, což vedlo úředníky k hlubšímu prozkoumání problému.

Schlettwein uvedl, že nová mutace byla poprvé objevena v srpnu na jihu země. Vyšetřování podle něj ukázalo, že kmen se do země dostal ze Zambie kvůli nelegálnímu převozu zvířat přes hranice. Maso vyvezené z Namibie, která ho exportuje do Číny, Evropské unie a Spojených států, může být zasažené, varoval ministr. Nákaza podle něj také negativně ovlivní nedávné dohody o vývozu, které země podepsala například s Ghanou.

Slintavka a kulhavka je vysoce infekční virové onemocnění sudokopytníků, které se na člověka většinou nepřenáší. Nákaza se může přenášet větrem nebo na automobilech či šatech lidí, kteří přijdou do styku s nakaženými zvířaty. Na území České republiky se nemoc vyskytla naposledy v roce 1975.