"Čas pro více spravedlnosti." Němečtí sociální demokraté představili svou předvolební kampaň

ČTK ČTK
1. 8. 2017 17:34
Němečtí sociální demokraté představili v úterý svou předvolební kampaň pro volby do Spolkového sněmu. Ty se budou konat 24. září. Kampaň s ústředním heslem "Čas pro více spravedlnosti" přijde SPD na 24 milionů eur a počítá se v ní například se sérií provokativních plakátů. Konzervativní blok CDU/CSU kancléřky Angely Merkelové je zatím v klidu, ostrou kampaň chce vést až dva týdny před volbami.
Lídr SPD Martin Schulz.
Lídr SPD Martin Schulz. | Foto: Reuters

Berlín - Především tradičními sociálnědemokratickými tématy, jako jsou bezplatné školství nebo rostoucí důchody, chce v kampani před zářijovými parlamentními volbami bodovat německá SPD.

Trojfázovou kampaň, za niž se chystá dát 24 milionů eur (627 milionů korun), v úterý představila v Berlíně.

Sociální demokraté svou kampaň staví na heslu "Čas pro více spravedlnosti" a slibu, že v případě volebního vítězství přinesou více spravedlnosti do oblastí, jako je školství, odměna za práci nebo důchody.

Právě spravedlnost byla už v minulých měsících mnohokrát opakovaným zaklínadlem kandidáta této vládní strany na kancléře Martina Schulze, který po své lednové nominaci dokázal v SPD i u voličů vzbudit nadšení a stranu v průzkumech dočasně vytáhl na úroveň koaliční konzervativní unie CDU/CSU kancléřky Angely Merkelové.

Raketový vzestup SPD pod Schulzovým vedením ale v posledních měsících následoval postupný pád způsobený podle pozorovatelů tím, že bývalý předseda Evropského parlamentu Schulz nedokázal heslo o větší spravedlnosti naplnit konkrétním obsahem.

Strana také podle některých nedokázala přesvědčivě odpovídat na otázku, proč spravedlnosti není více už dnes, když je od roku 1998 s výjimkou období 2009 až 2013 nepřetržitě součástí vládní koalice.

Nyní tak sociální demokraté na favorita zářijového hlasování - CDU/CSU - v průzkumech ztrácejí 12,5 až 18 procentních bodů.

Změnit by to podle představ SPD měla volební kampaň, kterou strana rozdělila do tří základních fází.

V té první chce bodovat důrazem na konkrétní témata. Na billboardech tak bude k vidění například poněkud frustrované děvče a vedle něho nápis v červeném čtverci s textem: "Vzdělání nesmí nic stát. Kromě trochy úsilí." Další plakát zase zobrazuje pracující ženu a hlásá: "Kdo odvádí 100procentní výkony, nesmí vydělávat o 21 procent méně." SPD tak naráží na rozdíl v platech mužů a žen.

Druhou vlnu kampaně zaměří sociální demokracie na svého předsedu Schulze. "Budoucnost potřebuje nové myšlenky. A někoho, kdo je prosadí," bude stát na jednom z takových billboardů. Schulz sází i na kontaktní kampaň a plánuje od 21. srpna projet přes 40 měst ve všech 16 spolkových zemích.

Třetí vlna sociálnědemokratické kampaně počítá se sérií plakátů, které mají být provokativní. Vrcholem předvolebního boje budou pro SPD závěrečné akce 22. a 23. září v Berlíně a v Cáchách.

Konkurenční CDU/CSU zatím svou kampaň nepředstavila. V minulosti se ale nechala slyšet, že ji nechce uspěchat a soustředí se především na dva poslední týdny před volbami, které považuje za rozhodující.

Čí strategie zafunguje lépe, se ukáže 24. září, kdy se volby do Spolkového sněmu uskuteční.

 

Právě se děje

Další zprávy