Snižme rychlost, zachráníme více životů, zní Británií

Lucie Kalivodová
13. 12. 2009 11:25
Počet dětí, které byly buď zabity, nebo těžce zraněny při autonehodě, se za posledních patnáct let snížil na polovinu
Ilustrační fotografie.
Ilustrační fotografie. | Foto: Reuters

Londýn - V Británii by mělo přibýt více zpomalovacích zón, ve kterých mohou řidiči jezdit pouze 32 km/h (20 mph), neboť se díky jejich zavedení snížila zranění na silnicích o více než čtyřicet procent.

Informace přináší zpravodajský server BBC s odkazem na studii The London School of Hygiene and Tropical Medicine publikovanou v magazínu British Medical Journal.

Podle výzkumu se například počet dětí, které byly buď zabity, anebo těžce zraněny při autonehodě, snížil za posledních patnáct let na polovinu. Zóny s omezenou rychlostí tak mají velký potenciál zabránit až sedmi stovkám dopravních obětí jen v samotném Londýně.

Jede-li vozidlo dvaatřicetikilometrovou rychlostí, zemře při nehodě pouze jeden ze čtyřiceti chodců. Jede-li však řidič rychlostí téměř 50 km/h, zemře jeden chodec z pěti.

Vědci porovnávali data silničních nehod, zraněných a smrtelných obětí těchto nehod v Londýně mezi lety 1986 a 2006 - brali přitom v potaz rychlostní limity na silnicích.

Ministr financí Alistair Darling a londýnská doprava.
Ministr financí Alistair Darling a londýnská doprava. | Foto: Reuters

Obecný trend ve snižování počtu zraněných po dopravních nehodách v posledních letech je pozitivní. Vědci ale dospěli k závěru, že k výraznému snížení došlo až po zavedení zón s omezenou rychlostí.

K největšímu poklesu zraněných došlo v kategorii dětí pod jedenáct let a v počtech vážně zraněných a mrtvých ve všech věkových kategoriích. Pokles o sedmnáct procent po zavedení zón s nižší rychlostí se týkal i cyklistů. Zraněných chodců je taktéž o třetinu méně.

"Výsledky studie hrají logicky ´pro´ zavedení zón s omezenou rychlostí - 32 km/h nejen ve velkých městech v Británii, ale velkoměstských aglomeracích kdekoli," tvrdí lékař Chris Grundy z The London School of Hygiene and Tropical Medicine.

Grundy navíc potvrdil, že zóny s omezenou rychlostí pomáhají zachránit v Londýně až dvě stovky životů za rok, ale pokud by došlo k jejich rozšíření, mohlo by se jednat o záchranu až sedmi set lidských životů ročně.

Foto: Reuters

Mluvčí Odboru pro dopravu potvrdil, že tato studie potvrzuje i jejich vlastní výzkum, který taktéž ukazuje opodstatnění zón s omezenou rychlostí a zredukování dopravních nehod i jejich obětí.

"Zóny zachraňují životy a lidé se díky nim mohou cítit bezpečněji - ať už jako chodci nebo cyklisté," řekl mluvčí.

"Na konci 60. let umíralo v ČR ročně přes 1600 lidí, v polovině 80. let jen asi 800 lidí ročně. Po roce 1989 došlo (z mnoha důvodů) ke značnému nárůstu počtu nehod, usmrcených i těžce zraněných. Mírně klesající trend v počtu úmrtí na silnicích je vidět až v posledních 3-4 letech," uvádí server F-autoskoly.cz. Jaký vliv má na počty nehod v ČR zavedení zóny s omezenou rychlostí, však statistiky neuvádějí.

 

Právě se děje

Další zprávy