Slovensko uchvátil svérázný politik. Jde jen o trik

Zahraničí Zahraničí
18. 3. 2010 10:35
Strana měla ve skutečnosti propagovat nápojovou značku Paliho Kapurková.
Foto: Paliho Kapurková

Bratislava - Extravagantní strojvůdce Pali Vass se rozhodl zasáhnout do slovenského předvolebního boje. 

Pro červnové parlamentní volby zaregistroval vlastní politickou stranu Paliho Kapurková, která u slovenské veřejnosti vzbudila nemalou pozornost. Po několika dnech slávy však přišel pád.  

Důvod založení strany byl jednoduchý. Vass neměl koho volit, proto založil vlastní stranu. "Jsme znechuceni současným stylem politiky. Chtěli jsme jít volit, ale neměli jsme koho. Pali nevolil již dvacet let, a proto se stal předsedou," uvedl na setkání s novináři sympatizant strany Igor Brossmann.

"Chceme, aby v parlamentu byla zastoupena také znechucená mlčící většina, a to prázdnými křesly. Když se dostaneme do parlamentu, místa neobsadíme. Naše prázdná křesla pak budou čtyři roky politické reprezentaci připomínat, že zastupuje stále méně lidí," doplnil sympatizant strany Míroslav Švec.  

17 tisíc eur jen z recese?

Paliho Kapurková strana vzbudila pozornost již svým názvem -  ve východní slovenštině znamená výraz "kapurková" přípitek na rozloučenou. Bez povšimnutí však nezůstal ani samotný předseda Pali Vass.

Od slovenských médií si okamžitě vysloužil přívlastky "svojrázny východniar" či "extravagantný rušňovodič s matuzalemskou bradou".

Nejvíce otázek však vzbuzovaly důvody, proč recesistická politická strana s minimálními šancemi na úspěch investovala téměř 17 tisíc eur na povinnou kauci. Peníze jsou stranám vráceny pouze v případě úspěchu, se kterým ovšem strojvůdce Vass nemohl podle všech odhadů počítat.

Žádná politika, ale reklamní trik

Záhada se začala vysvětlovat ve chvíli, kdy slovenská média zveřejnila informaci, že strana pravděpodobně nevznikla se záměrem usilovat o voličské hlasy, ale pouze jako propagace stejnojmenného nápoje. 

Již zmíněný Igor Brossmann, mimo jiné majitel společnosti zaměřující se na alternativní marketing, totiž požádal o registraci značky Paliho Kapurková pro produkty ze skupiny "pivo, nealkoholické nápoje, destiláty, lihoviny, likéry, pálenky, vína a sekty, alkoholické koktejly a alkoholické extrakty."

Reklama se vplížila i do kampaně v Česku

Se skrytou reklamou v politické kampani se již setkali také voliči a voličky v České republice. V roce 2002 se na ministerstvu vnitra registrovala strana Helax - Ostrava se baví.

Zakladatelé strany pocházeli z okruhu soukromého rádia Helax. Ačkoli se strana označovala za recesistickou, upozorňovali někteří kritici na skutečnost, že rádio ve volební kampani propaguje samo sebe, a to za peníze daňových poplatníků. 

Činnost strany byla pozastavena v létě roku 2007.

 

Právě se děje

Další zprávy