Jupiter přišel o rekord. Vědci našli u Saturnu dvacet nových měsíců

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
8. 10. 2019 20:55
Jupiter ztratil jedno ze svých prvenství. Stále je sice největší a nejtěžší planetou sluneční soustavy, už se ale nemůže chlubit nejvyšším počtem měsíců. Předběhl ho Saturn, u něhož vědci nově objevili dvacet dosud neznámých družic.
Planeta Saturn.
Planeta Saturn. | Foto: NASA.gov

Kolem Saturnu obíhá celkem 82 dosud známých měsíců, u Jupiteru se jich nachází "jen" 79. O objevu dvacítky nových družic informovalo v pondělí Centrum pro malé planetky (MPC), které spadá pod Mezinárodní astronomickou unii (IAU).

"Je vzrušující, že jsme je našli," neskrývá nadšení astronom Scott Sheppard z amerického Carnegieho vědeckého institutu, který se na objevu těles podílel. Zpráva o jejich nalezení přichází více než rok poté, co tým odborníků v čele s Sheppardem vypátral dvanáct nových měsíců naopak u Jupiteru.

Podle Shepparda nejnovější objev pomůže objasnit, jak se Saturn - druhá největší planeta sluneční soustavy - vyvinul do své současné podoby. Vědci by například mohli lépe porozumět podmínkám, které dříve v okolí planety panovaly, a tomu, k jakým kolizím tu docházelo. Uvedl to pro britský deník The Guardian.

"Myslím si, že tyto měsíce nám v podstatě ukazují, jak byl sluneční systém ve velmi vzdálené minulosti chaotický. V podstatě všechno se sráželo a měsíce jsou pozůstatkem těchto procesů," myslí si Sheppard.

Kolize s měsíci Jupiteru

Všechny nově nalezené družice jsou velmi malé, jejich průměry se pohybují kolem pěti kilometrů. Sedmnáct z nich pak obíhá kolem Saturnu v opačném směru, než v jakém se planeta otáčí.

Devatenácti měsícům trvá přes tři roky, než planetu obkrouží celou. Jen jeden rychlejší to zvládne za zhruba dva roky.

Celá dvacítka měsíců se dělí do tří skupin: na inuitské, galské a severské. A to podle několika ukazatelů - například v jaké vzdálenosti od Saturnu leží, nebo podle úhlu, v jakém obíhají. Vědci mají za to, že každý z těchto měsíců vznikl rozpadem jedné velké družice na menší části.

"Podobný styl seskupování vnějších měsíců můžeme pozorovat také u Jupiteru. To naznačuje, že mezi družicemi v Saturnově systému kdysi docházelo ke srážkám nebo že do nich narážely vnější objekty jako asteroidy nebo komety, které je zrovna míjely," vysvětlil pro odborný časopis National Geographic Sheppard.

Najděte jim jméno

Vědci objevili dvacítku nových satelitů kolem Saturnu díky vyspělým počítačovým technologiím, které dokážou detailně rozluštit snímky pořízené teleskopy. A také díky algoritmům pro sledování menších a vzdálenějších vesmírných objektů.

Svým dílem teď může přispět i široká veřejnost. Carnegieho institut požádal o pomoc s výběrem jmen pro nové měsíce. Jako jedinou podmínku stanovil, že jména musí být inspirována významnými postavami ze severské, galské či inuitské mytologie.

Sheppard věří, že se v budoucnu díky ještě lepší generaci teleskopů podaří objevit i další satelity v okolí plynných obrů (velké planety, jejichž hmota je převážně ve formě plynu nebo kapalného skupenství - pozn. red.). Tedy Jupiteru, Saturnu a dvou planet nejvzdálenějších od Slunce - Uranu a Neptunu.

Video: Vědci ukázali první snímek černé díry. Je těžká jako miliarda Sluncí, popisuje Bursa

Jsem spokojený s tím, že Einsteinova teorie relativity zjevně funguje, těšil jsem se, že bude vypadat přesně takhle, říká Michal Bursa z Akademie věd. | Video: Emma Smetana

Legendární cyklista Merckx byl propuštěn z nemocnice

Pětinásobný vítěz Tour de France Eddy Merckx byl necelý týden po nedělní nehodě při cyklistické vyjížďce s přáteli propuštěn z nemocnice. Legendární Belgičan skončil po pádu se zraněním hlavy na jednotce intenzivní péče v nemocnici v Dendermonde poblíž Gentu.

Po sérii vyšetření byl čtyřiasedmdesátiletý Merckx v týdnu předložen na normální oddělení a v pátek byl propuštěn do domácího ošetřování. "Je šťastný, že mohl jet domů. Vždycky je to lepší doma než v nemocnici, i když tam měl skvělou péči," řekla listu Het Nieuwsblad Merckxova manželka Claudine.

Merckx je považován za nejúspěšnějšího cyklistu historie, vedle Tour vyhrál pětkrát i Giro d'Italia, má triumf z Vuelty a 19 vítězství na takzvaných cyklistických "Monumentech".

Aktualizováno před 24 minutami

Ondra ovládl na SP v Číně kvalifikaci v lezení na obtížnost

Adam Ondra vyhrál na Světovém poháru v Číně kvalifikaci v lezení na obtížnost, ve kterém se letos stal mistrem světa i Evropy. Český reprezentant byl jedním z osmi lezců, kteří vylezli až na vrchol obou kvalifikačních cest a může navázat na prvenství v předchozích závodech v Chamonix a Kranji.

S lídrem průběžného pořadí SP postoupil do nedělního semifinále z desátého místa také Jakub Konečný, který na takzvaný top dosáhl v prvním kole. A mezi 26 nejlepších se probojoval i Martin Stráník, který se na vrchol dostal při druhém pokusu.

V kvalifikaci lezení na rychlost se Ondrovi, české naději pro olympijský závod v kombinaci, podle očekávání tolik nedařilo a skončil padesátý. Ve své nejslabší disciplíně Ondra startuje kvůli umístění v žebříčku, na základě kterého bude moci v listopadu nastoupit do závodu v Toulouse, v němž bude ve hře účast na olympijských hrách. Na srpnovém MS v Japonsku se mu kvalifikovat do Tokia nepovedlo.

Do vyřazovacích bojů pro 16 nejlepších "sprinterů" nepostoupil ani vicemistr světa Jan Kříž, který obsadil 24. místo.

SP ve sportovním lezení v Sia-menu (Čína):

Rychlost:

Muži: 1. Čung Čchi-Sin (Čína), 2. Rudackij, 3. Děulin (oba Rus.), …v kvalifikaci 24. Kříž, 50. Ondra, 60. Stráník (všichni ČR).

Konečné pořadí (po 6 závodech): 1. Mawem (Fr.) 329, 2. Děulin 312, 3. Muhammad (Indon.), …10. Kříž 162.

Ženy: 1. Susantiová (Indon.), 2. Sung I-Ling (Čína), 3. Krasavinová (Rus.).

Konečné pořadí (po 6 závodech): 1. Sung I-Ling 460, 2. Jaubertová (Fr.) 355, 3. Susantiová 333.