Paříž - O projektu vodní cesty, která spojí Seinu s ústím Šeldy, Mázy a Rýna, se hovoří od počátku devadesátých let. Bylo však zapotřebí celosvětové finanční krize a velkých ambicí prezidenta Nicolase Sarkozyho, aby mohl být uskutečněn.
V úterý šéf Elysejského paláce, který zoufale hledá prostředky, jak před prezidentskými volbami naplánovanými na příští rok zvednout svoji popularitu, stavbu kanálu Seine-Nord (Seina-Sever) oficiálně zahájil.
Vodní dílo o délce 106 kilometrů a rozpočtu 4,5 miliardy eur by mělo být uvedeno do provozu v roce 2016. Umožní říčním člunům do výtlaku 4400 tun, aby do Paříže dorazily z přístavů Dunkerk, Rotterdam či Antverpy jinou cestou, než tomu bylo doposud, totiž přes Le Havre a ústí Seiny.
Z dálnic a silnic pěti severofrancouzských departmentů díky němu postupně zmizí náklad, pro jehož přepravu je každoročně zapotřebí 500 000 kamionů. Kanál navíc vytvoří v dlouhodobém horizontu 45 tisíc nových pracovních míst.
Mimo jiné z toho důvodu, že na jeho březích vzniknou nové říční přístavy, přes které se bude přepravovat řada zemědělských, ale i ropných produktů. Emise kysličníku uhličitého navíc poklesnou v dané oblasti o 280 tisíc tun ročně.
"Odpovědí naší země na krizi jsou investice," prohlásil hrdě Sarkozy na tiskové konferenci v městečku Nesle. "Právě z toho důvodu, že je tady krize, je zapotřebí uskutečnit tento projekt. Půl století se hovoří o říční dopravě, půl století jsme ale nevyhloubili ani centimetr nového kanálu."
25 vlaků = 5 vlečných člunů
Kanál povede od města Compiegne ležícího při soutoku řek Aisne a Oise směrem ke Cambrai. Tam se napojí na již existující vodní dílo Dunkerque-Escaut, umožňující říční přepravu mezi proslulým přístavem, z něhož v roce 1940 prchali spojenci před postupujícími německými vojsky, a Šeldou.
Nahradí navíc stávající vodní cesty Canal du Nord a Canal de Saint-Quentin, jimiž nyní mohou proplouvat vlečné čluny o výtlaku pouhých 650 tun.
Kanál Seine-Nord má být široký 54 metrů, bude na něm sedm velkých zdymadel a jeho stavitelé musí vybudovat dva akvadukty přes dálnice A29 a A26. Další, o délce 1330 metrů, se bude klenout nad Sommou.
Průměrná hloubka kanálu má činit čtyři a půl metru a světlost mostů, pod nimiž budou říční čluny proplouvat, bude sedm metrů.
Projekt má podporu ochránců životního prostředí, ačkoliv některým z nich se nelíbí, že bude konkurovat přepravě po železnici.
"1500 kontejnerů je možné přepravit buď na tisícovce kamionů, pětadvaceti nákladních vlacích nebo pěti velkokapacitních říčních člunech," říká vedoucí projektu Nicolas Bour.
Uspokojit se francouzské vládě nakonec podařilo i Komisi britského společenství pro válečné hroby. Její vedení si dělalo starosti, že během stavebních prací bude zapotřebí přemístit několik hřbitovů, na nichž jsou pochováni britští vojáci, kteří za první světové války padli v bitvě na Sommě a u Cambrai.