Rusko podle Kupky provedlo "tisíce" takových útoků. Hackeři se podle něj zaměřili i na signalizační systémy a sítě Českých drah a v minulosti vyřadily z provozu systémy prodeje jízdenek. Útoky vyvolaly obavy, že se hackerům podaří narušit signály, což by mohlo způsobit vážné vlakové nehody.
"Je to určitě obtížná záležitost. Ale jsem opravdu spokojen, protože jsme před útoky schopni bránit všechny systémy," řekl Kupka pro britský list.
Před častějšími útoky na železnici varovala už loni v březnu Agentura Evropské unie pro kybernetickou bezpečnost. Ta zaznamenala rozsáhlé kybernetické útoky "proruských hackerských skupin" na železniční společnosti v Lotyšsku, Litvě, Rumunsku a Estonsku.
Zvyšující se počet útoků na železnici potvrdil loni v létě i český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). České dráhy uvedly, že "zaznamenaly zvýšený počet kybernetických útoků na digitální infrastrukturu" a "průběžně posilují" svou kybernetickou bezpečnost.
Správa železnic pro server Aktuálně.cz potvrdila, že úzce spolupracuje s národními i mezinárodními bezpečnostními agenturami, aby omezila možné riziko havárie způsobené sabotáží nebo kybernetickým útokem.
Česko, které plánuje výstavbu své první vysokorychlostní železniční tratě mezi Berlínem, Prahou a Vídní, chce v souvislosti s útoky omezit možnost některým zahraničním firmám ucházet se o zakázky.
"Není to doslova zákaz, ale preferovali bychom evropské společnosti. U digitálních komponentů a signalizačních systémů požadujeme omezení na dodávky konkrétních částí zahraničními provozovateli, protože se jedná o součást kritické infrastruktury," dodal Kupka.