Mimořádná zpráva
Řidič najel do davu na adventním trhu v německém Magdeburgu. Na místě je nejméně jeden mrtvý a 68 zraněných.

Rozčilení muslimové zmizeli, ale problémy nekončí

Jiří Just Jiří Just
21. 10. 2012 19:40
Aktuálně.cz mluvilo o muslimech s ruským politologem Ruslanem Kurbanovem
Demonstranti v muslimských zemích jsou přesvědčeni, že za urážlivé dílo není odpovědný jen autor, ale především vláda země, v níž dílo vzniklo.
Demonstranti v muslimských zemích jsou přesvědčeni, že za urážlivé dílo není odpovědný jen autor, ale především vláda země, v níž dílo vzniklo. | Foto: Reuters

Moskva (od našeho spolupracovníka) - Vlna nepokojů a bouřlivých demonstrací, kterou vyvolal kontroverzní snímek Nevinnost muslimů, pomalu utichá. Antizápadní běsnění tisíců muslimů na Blízkém východě, ale i v Evropě, znovu ukázalo, že po arabském jaru napětí z muslimského světa nevyprchalo.

Naopak - že může mít novou podobu.

"Celkově dochází k usilovné emancipaci muslimského světa. Muslimský svět se dostává do nové etapy vývoje," vysvětluje Ruslan Kurbanov, politolog a spolupředseda hnutí Ruský kongres kavkazských národů.

Aktuálně.cz: Co to bylo za protesty, které v arabském světě vypukly v souvislosti se skandálním filmem Nevinnost muslimů?

Ruslan Kurbanov: Aby bylo možné pochopit reakci muslimů na skandální film, je nutné pochopit, k čemu došlo v muslimském světě za posledních 15 až 20 let. Díky rozvoji internetu a panarabských satelitních televizí do tradičního, patriarchálního muslimského světa náhle vtrhla svoboda politických názorů a slova, která je pro tento region dost nezvyklá.

Protesty proti hanobení Proroka.
Protesty proti hanobení Proroka. | Foto: Reuters

Pokud na Západě není kritika náboženství nic neobvyklého, muslimové takové jednání považují za tu nejtěžší urážku.

Demonstranti v muslimských zemích jsou přesvědčeni, že za urážlivé dílo není odpovědný jen autor, ale především vláda země, (v níž dílo vzniklo). Pokud americký režisér natočil film, muslimové jsou přesvědčeni, že vláda Spojených států musí nést odpovědnost. Proto v řadě zemí došlo například k útokům na americká velvyslanectví.

A.cz: Tak bouřlivá reakce se tedy dala čekat?

Islámští duchovní a náboženské autority neschvalují útoky na velvyslanectví. To absolutně odporuje samotnému duchu islámu.

Avšak v posledních několika desítkách let bylo vědomí muslimů deformováno nekončící západní agresí, proto nelze přesně odhadnout, jak bude "arabská ulice" na podobné provokace reagovat. Radikalizovaná část společnosti přitom odmítá poslouchat své náboženské autority a touží se pomstít za příkoří.

Myslím si však, že nedávná vlna násilí vůči západním ambasádám je záměrně vytvořena někým, kdo se tímto způsobem snaží realizovat své politické plány. Ať už se jedná o diskreditaci muslimů v očích Západu, nebo například torpédování předvolební kampaně Baracka Obamy.

A.cz: Vy tedy nevěříte, že film vznikl náhodně? Jako umělecká reakce na příkoří, kterému jsou vystavováni koptové v Egyptě?

V západní společnosti je mnoho různých neadekvátních lidí s neadekvátní psychikou, kteří neustále něco natáčí, něco prohlašují. Je jich mnoho a tam, kde každý může hlásat jakýkoliv názor, nejsou ničím zvláštní.

An Afghan protester shouts while holding a sign during a peaceful demonstration in Kabul September 20, 2012. Hundreds of Afghans protested against a U.S.-made film that they said insulted the Prophet Mohammad. REUTERS/Mohammad Ismail (AFGHANISTAN - Tags: RELIGION CIVIL UNREST POLITICS) Published: Zář. 20, 2012, 9:08 dop.
An Afghan protester shouts while holding a sign during a peaceful demonstration in Kabul September 20, 2012. Hundreds of Afghans protested against a U.S.-made film that they said insulted the Prophet Mohammad. REUTERS/Mohammad Ismail (AFGHANISTAN - Tags: RELIGION CIVIL UNREST POLITICS) Published: Zář. 20, 2012, 9:08 dop. | Foto: Reuters

Problém je v tom, že i když na Západě nemají jejich aktivity nijak tragické následky, v muslimském světě vyvolávají obrovskou vlnu násilí. A jistě existují síly, které nemohou odolat pokušení tuto vlnu vyvolat a využít ji ve svůj prospěch. Stačí zmínit případy Theo van Gogha, Geerta Wilderse nebo Salmana Rushdieho.

A.cz: Nabízí se otázka: Nemají antizápadní protesty určitou spojitost s arabským jarem? Není to jeho pokračování?

Arabské jaro bylo směřováno proti vlastním sekulárním diktátorským režimům, které - samozřejmě - byly částečně vnímány jako nástroj Západu k potlačení svobody v muslimském světě. Jedním ze směrů arabského jara bylo i osvobození potlačované islámské aktivity, islámské energie. A tato uvolněná energie teď může být nasměrována proti těm, kteří uráželi islám: režisérům, karikaturistům a podobě.

Celkově však lze říct, že dochází ke stále větší emancipaci muslimského světa. Muslimský svět se dostává do nové etapy vývoje.

Tato emancipace je podobná emancipaci, kterou si Židé prošli na začátku dvacátého století, když začali opouštět ghetta a pracovat na svých politických a ideologických programech. K podobné emancipaci nyní dochází v islámském světě.

A.cz: A je to dobře?

Islámská emancipace bude mít beze sporu své minusy. Období nestability v islámském světě bude docela dlouhé - dvě až tři desetiletí. Ale dokud islámský svět nenajde svůj model realizace politické, sociální a ekonomické aktivity v rámci islámských hodnot, po vzoru malajsijského nebo tureckého modelu, dokud nebude islámský svět stabilní, bude docházet i k výbuchům násilí a agrese. To je zřejmé.

A.cz: Nevinnost muslimů vyvolala nepokoje doslova po celém světě. K demonstracím docházelo nejen na Blízkém východě, ve Francii, ale také v Řecku. Proč proti skandálnímu filmu veřejně neprotestují také muslimové v Rusku?

Mezi muslimy najdeme tři skupiny, každá z nich reagovala na provokativní film a další skandály různě.

Muslimky se modlí během ramadánu v jedné z mešit v jižní provincii Thajska Pattani.
Muslimky se modlí během ramadánu v jedné z mešit v jižní provincii Thajska Pattani. | Foto: Reuters

Západní muslimové, žijící už bezmála 50 let v Evropě a v USA, si zvykli na názorovou svobodu, na různé podivíny a provokatéry. Muslimové nemohou na každého provokatéra reagovat. Nemají na to síly, zdroje ani čas. Chápou, že to je zbytečné, protože si zvolili život ve svobodné společnosti a vědí, že i takové projevy jsou zde určitou normou.

Co se týká muslimského světa, tak ten na takovou svobodu a absenci morálních hranic není zvyklý. Zákony, podle kterých funguje informační, postmoderní společnost, jsou pro ně něco nového. Do této svobody se doslova zřítili před pouhým desetiletím - s rozšířením televize Al-Džazíra a internetu. A to je pro ně určitý informační a kulturní šok. Proto je reakce blízkovýchodních muslimů tak bouřlivá.

Co se týká ruských a postsovětských muslimů vůbec, ti si zvykli žít v mnohem různorodější společnosti. A to, že existují různí provokatéři, pro ně není nic neobvyklého. 

Zároveň je mezi nimi přítomna vysoká míra politické pasivity až apatie. Proto i když je něco urazí, nebudou protestovat. Chybí jim tradice politického protestu i rychlé mobilizace, jaká je přítomna na Blízkém východě.

 

Právě se děje

Další zprávy