Helsinky/Praha – Ruské sankce na sobě jako první přímo pociťují zaměstnanci finské mlékárenské firmy Valio.
Její vedení oznámilo, že posílá na nucenou dovolenou 800 zaměstnanců, protože uzavření ruského trhu nutí finského výrobce sýrů, jogurtů a dalších mléčných produktů snížit výrobu.
Někteří z oněch osmi stovek se už pravděpodobně do firmy nevrátí, uvedlo v prohlášení vedení společnosti.
Finsko je a bude jednou z nejvíce postižených zemí ruskými sankcemi. Do Ruska dosud směřovalo deset procent veškerého finského exportu.
Co se týká potravin, vyvezlo jich loni Finsko ke svému východnímu sousedovi za 400 milionů eur. Valio na tom má velký podíl.
Zhruba pětadvacet procent potravin vypěstovaných či zpracovaných ve Finsku jde do Ruska. Tedy šlo. Do minulého týdne, kdy Moskva oznámila bojkot jídla pocházejícího z Evropské unie.
"Dvě třetiny vývozu finských potravin do Ruska tvořily mléčné výrobky, hlavně máslo, sýry a jogurty," cituje server yle.fi předsedu Svazu finského potravinářského průmyslu (ETL) Heikkiho Juutinena.
Rusko je tradičně významným odbytištěm pro finský průmysl, bylo tomu tak i v dobách Sovětského svazu. Po rozpadu SSSR v roce 1991 se poptávka z Ruska a dalších nástupnických států prudce snížila, což tehdy pro finskou ekonomiku znamenalo velké problémy.
Nyní se historie, zdá se, tak trochu opakuje.
Pro premiéra Alexandera Stubba, který nastoupil do funkce teprve na konci června, je to krajně nepříjemný začátek premiérské kariéry.
Opozice na něj tlačí, aby vyjednal pro Finsko v Evropské unii kompenzace.
"Vláda by měla jasně říci, zda o kompenzace bude žádat," uvedl předseda opoziční Strany středu Juha Sipilae.
Premiér už řekl, že doufá v princip solidarity v Evropské unii. "Pokud dopad sankcí na všechny členy EU nebude stejný, musíme zvážit, jaká řešení přijmout," prohlásil Stubb.
V rozhovoru pro server uvedl, že finské hospodářství se nyní nevyhne problémům a ekonomický růst se zpomalí. Doufá také, že sankce Evropské unie vůči Rusku nebudou dále zpřísňovány.
Může totiž být ještě hůř. Ruští turisté utratí ve Finsku ročně přes dvě miliardy eur, takže jejich úbytek by byl pro Finy další ranou.
A pokud by Kreml splnil své hrozby a evropským aerolinkám by zakázal přelety přes Sibiř, dotkne se to výrazně finského dopravce Finnair. Strategie této společnosti je založena na rychlém spojení Evropy a Asie z Helsinek právě přes Sibiř.
Podle webu Flightradar24.com, který monitoruje lety, stroje Finnairu týdně přelétají stopatnáctkrát Sibiř. Více přeletů mají z Evropy pouze letadla Lufthansy, Air France a KLM.