Přežili devět dní na moři. Přišla spása

Red Zah, ČTK
8. 1. 2007 10:14
Surabaya - Skupině čtrnácti lidí se podařilo přežít na volném moři v záchranném člunu devět dní.
Pozůstalí pohřešovaných ukazují fotografie svých blízkých, o jejichž osudu nic nevědí.
Pozůstalí pohřešovaných ukazují fotografie svých blízkých, o jejichž osudu nic nevědí. | Foto: Reuters

"Trosečníky" nalezla na širém moři náhodou posádka nákladní lodi. V člunu jich o přežití po devět dní bojovalo celkem patnáct.

Jeden člověk zemřel krátce po odnesení na nákladní loď, podle všeho na celkovou vyčerpanost, upřesnil vedoucí záchranářů Ketut Purwa z ostrova Bali. Dodal, že je v radiovém spojení s kapitánem nákladní lodi, která má připlout se zachráněnými do přístavu dnes večer.

Plavba 600 kilometrů daleko

Záchranný člun byl za devět dní od havárie trajektu unesen po moří skoro 600 kilometrů od místa ztroskotání.

Vody u Indonésie mají mezi pětadvaceti a třiceti stupni Celsia, jsou proto známy případy, kdy lidé přežili na volném moři několik dní.

Indonéský trajekt Senopati Nusantara se s asi 600 pasažéry na palubě potopil krátce před půlnocí 29. prosince u ostrova Jáva. Směřoval z přístavu Kumai na ostrově Borneo do města Semarand na ostrově Jáva. Zastihla ho prudká bouře a loď potopily pravděpodobně velké vlny, které se přes vrata trajektu dostaly do podpalubí, kde byla převážena auta.

Z asi 600 pasažérů na trajektu, který byl podle úřadů přetížen, bylo dosud objeveno asi 234 přeživších. Další zhruba čtyři stovky osob se pohřešují.

Stovky lidí zřejmě zůstaly uvězněny na lodi

"Předpokládáme, že stovky lidí zůstaly uvězněny na lodi," citovala agentura AP mluvčího indonéského námořnictva. Úřady se na přesné určení místa, kde vrak lodi leží, a na vyproštění těl obětí, teprve chystají.

Jednomu z přeživších se právě dostává první pomoci od indonéských záchranářů.
Jednomu z přeživších se právě dostává první pomoci od indonéských záchranářů. | Foto: Reuters

Podle jednoho z mála zachráněných trosečníků se loď potopila "jakoby rozpůlena" po divokém zmítání v rozbouřených vlnách. "Bylo pozdě v noci a loď se houpala, zmítala a kymácela, jako by se měla převrhnout. Bylo to čím dál horší," prohlásil v místní rozhlasové stanici přeživší svědek nehody jménem Holit.

"Nakonec, kolem jedenácté, lidi úplně zpanikařili, když jsme ucítili, že loď se prudce otřásá. Vyzvali nás, abychom si oblékli záchranné vesty a chopili se plováků," pokračoval muž, zjevně stále hluboce otřesený. "Hledal jsem dceru, ale bylo strašně temno. Náhle se loď jakoby rozlomila na dvě půlky, ale nedokážu popsat, co se opravdu stalo. Náhle jsme spadli do moře a snažili jsme se vyplavat. Ztratil jsem dceru," řekl.

Lodě a trajekty jsou oblíbeným způsobem dopravy mezi indonéskými ostrovy, neboť jsou levnější a dostupnější než doprava po silnicích. Na lodích ale často nejsou dodržovány bezpečnostní normy a cestují jimi i pasažéři, kteří nejsou zaneseni v oficiálních lodních seznamech, uvedla agentura Reuters.

 

Právě se děje

Další zprávy