Zkáza trajektu: Stále 400 nezvěstných

čtk, Reuters, ZAH
1. 1. 2007 12:30
Jakarta - Z lodi potopené v sobotu u indonéského ostrova Jáva se zachránilo na 200 lidí. Zbytek z 600 pasažérů se stále pohřešuje.
Tento typ lodního trajektu se potopil u Jávy
Tento typ lodního trajektu se potopil u Jávy | Foto: reuters

Záchranné týmy nadále pokračují v pátrání po trosečnících z indonéské lodi, která se potopila v bouři v noci na sobotu u břehů ostrova Jáva. Zachránit se podle úřadů podařilo okolo 200 lidí, dalších 400 však zůstává nezvěstných.

Údaje o počtu zachráněných se liší. Podle ministerstva zdravotnictví se dosud podařilo zachránit 187 lidí, více než stovka z nich musela být hospitalizována v Tubanu na východě ostrova a Rembangu ve střední Jávě.

Ministr dopravy Hatta Radjasama však novinářům řekl, že se podařilo zachránit "nejméně 191 trosečníků". "Skoro 400 cestujících zůstává nezvěstných," uvedl Rustam Pakaya z krizového štábu. Podle něj je 130 trosečníků v Tubanu a na 70 v Rembangu.

Mapa okolí Jávy
Mapa okolí Jávy | Foto: Aktuálně.cz

Podle pilota jednoho ze záchranných letounů se podařilo shodit potraviny a vodu skupince asi deseti trosečníků, kteří dosud nebyli vytaženi z vody. "Jsou naživu, mávali rukama," řekl poručík Wisnu Wijayanto.

Záchranné lodi podle kapitána Hadiho Siswanta z vody vytáhly i těla utopených; počet nebyl upřesněn, ale podle agentury AP pracovníci nemocnice v Rembangu postavili stany jako provizorní márnice a v přístavu je nachystáno více než 200 pytlů na mrtvoly. Podle místních médií bylo zatím nalezeno více než sto mrtvých.

Zachránění jsou v nemocnicích

Většina ze zachráněných lidí byla hospitalizována v Rembangu na Jávě. Vzhledem ke špatnému počasí, které komplikuje záchranné práce, ale panují obavy, že většina cestujících se utopila.

Indonéská televize Metro uvedla, že na palubě lodi s názvem Senopati Nusantara (Velitel souostroví), která cestovala z indonéského ostrova Borneo na ostrov Jáva, bylo přes 500 cestujících. Indonéský ministr dopravy s odvoláním na oficiální seznam pasažérů hovořil o 542 cestujících a 63 členech posádky, je ale známo, že indonéské lodě často převážejí i mnoho lidí, kteří nejsou v seznamech zaznamenáni.

Největší lodní katastrofy

loď

  • 19. ledna 1996 - Asi 300 lidí nepřežilo potopení trajektu u severního cípu indonéského ostrova Sumatra.
  • 21. května 1996 - Přeplněný trajekt se potopil na Viktoriině jezeře u tanzanského města Mwanza; asi 800 osob utonulo.
  • 9. září 1997 - Zhruba 400 obětí si vyžádalo ztroskotání přetíženého trajektu v haitském přístavu Morouis.
  • 4. dubna 1998 - V Guinejském zálivu u břehů Nigérie zahynulo při potopení nigerijské lodi nejméně 280 cestujících.
  • 9. února 1999 - V Jihočínském moři u západní Indonésie se potopila loď s 325 cestujícími a sedmi členy posádky na palubě. Podařilo se zachránit pouze 20 osob.
  • 2. února 1999 - Při potopení přetížené lodě plující z přístavu Port Harcourt na jihu Nigérie zemřelo nejméně 300 lidí.
  • 18. října 1999 - Při potopení trajektu Bimas Raya II u břehů indonéské provincie Irian Jaya zahynulo na 350 osob.
  • 19. dubna 2000 - V řece Nembe na jihovýchodě Nigérie se potopila přeplněná loď s 500 lidmi na palubě. Nikdo nepřežil.
  • 29. června 2000 - Asi 500 lidí zahynulo při ztroskotání lodi na východě Indonésie. Loď, určená pro 270 osob, vezla většinou uprchlíky ze souostroví Moluky, otřásaného násilnostmi.
  • 19. října 2001 - Více než 350 uprchlíků mimo jiné z Afghánistánu, Iráku, Íránu a Pákistánu utonulo po ztroskotání lodi poblíž indonéského ostrova Jáva.
  • 3. května 2002 - Na 200 těl našli záchranáři ve vraku trajektu, který se potopil při bouři na řece Méghna v jižním Bangladéši. Předpokládá se, že zahynulo až 400 lidí.
  • 26. září 2002 - Při bouři se potopil u pobřeží Gambie senegalský trajekt Joola s dvěma tisíci cestujícími a členy posádky na palubě. Tragédii čtyřnásobně přetížené Jooly přežilo 64 osob. Podle posledních údajů zahynulo nejméně 1863 osob.
  • 8. července 2003 - Nejméně 528 lidí (podle agentury Reuters až 400) zahynulo poté, co se potopila třípatrová loď v jižním Bangladéši na rozvodněné řece Méghna asi 170 kilometrů jihovýchodně od Dháky.
  • 3. února 2006 - Egyptská loď s více než 1400 lidmi na palubě se potopila v Rudém moři při plavbě ze Saúdské Arábie do Egypta. Zahynulo (nebo se pohřešuje) nejméně 1028 lidí, zachráněno bylo asi 424. Tragédii trajektu, který převážel převážně egyptské dělníky, zapříčinilo zatopení podpalubí během hašení požáru.
  • 30. prosince 2006 - Loď, na jejíž palubě bylo přes 500, ale možná až 850 pasažérů, se potopila v bouři ve vodách u indonéského ostrova Jáva. Údaje o tom, kolik přesně lidí na indonéském trajektu v době nehody bylo, se různí.

Pasažérů? 200 až 800

Úředník přístavu Semarang na ostrově Jáva, kde byla cílová stanice lodi, médiím řekl, že plavidlo převáželo celkem 850 lidí. Místní média počet pasažérů krátce po neštěstí odhadla na 200 až 800.

Záchranáři pátrají po trosečnících za pomoci helikoptéry, letounu a šesti lodí. "Obávám se, že zemřelo hodně lidí," uvedl velitel námořnictva pro oblast centrální Jávy Yan Simamora. Záchranné operace totiž komplikuje silný déšť a moře zůstává rozbouřené.

Plavidlo se začalo potápět kolem půlnoci místního času u ostrova Mandalika, asi 40 kilometrů od severního pobřeží ostrova Jáva. Důvod nehody zatím není znám, námořní úřady podle agentury AFP předpokládají, že se trajekt nejspíše převrhl, ale vyšetřování pokračuje.

Svědek: Rozpůlená loď

Podle jednoho z mála zachráněných trosečníků se loď potopila "jakoby rozpůlena" po divokém zmítání v rozbouřených vlnách. "Bylo pozdě v noci a loď se houpala, zmítala a kymácela, jako by se měla převrhnout. Bylo to čím dál horší," prohlásil v místní rozhlasové stanici přeživší svědek nehody jménem Holit.

"Nakonec, kolem jedenácté, lidi úplně zpanikařili, když jsme ucítili, že loď se prudce otřásá. Vyzvali nás, abychom si oblékli záchranné vesty a chopili se plováků," pokračoval muž, zjevně stále hluboce otřesený. "Hledal jsem dceru, ale bylo strašně temno. Náhle se loď jakoby rozlomila na dvě půlky, ale nedokážu popsat, co se opravdu stalo. Náhle jsme spadli do moře a snažili jsme se vyplavat. Ztratil jsem dceru," řekl.

Dcera mezi nezvěstnými

Holit, který se držel záchranné bóje, čekal s několika dalšími cestujícími dlouhé hodiny ve vlnách Jávského moře na pomoc. "Zpočátku nás bylo devatenáct. Modlili jsme se, aby nás zachránili," řekl. Dočkali se okolo šesté ráno, kdy je z moře vytáhli rybáři, kteří zaslechli volání trosečníků o pomoc. Holitova osmnáctiletá dcera je však mezi stovkami nezvěstných.

Lodě a trajekty jsou oblíbeným způsobem dopravy mezi indonéskými ostrovy, neboť jsou levnější a dostupnější než doprava po silnicích. Na lodích ale často nejsou dodržovány bezpečnostní normy a cestují jimi i pasažéři, kteří nejsou zaneseni v oficiálních lodních seznamech, uvedla agentura Reuters.

Dnes indonéské úřady informovaly i o jiné lodní nehodě, která se stala v pátek. Plavidlo se stovkou cestujících se kvůli špatnému počasí potopilo u severozápadního pobřeží ostrova Sumatra, zatím je potvrzeno 31 obětí.

 

Právě se děje

před 26 minutami

Po protestech na Kubě poslalo Rusko do Karibiku humanitární pomoc

Rusko po masivních protestech na Kubě poslalo do karibské země více než 88 tun humanitární pomoci. Dva letouny Antonov An-124 dopravily do země potraviny a zboží pro ochranu obyvatel, včetně milionu roušek. Oznámilo to dnes ruské ministerstvo obrany.

Kvůli koronavirové krizi se na Kubě v poslední době výrazně zhoršila hospodářská situace. To vyvolalo tento měsíc masivní protesty, největší za 30 let.

Další zprávy