New York / Londýn - Před tajnými službami nejste v bezpečí ani při používání mobilních aplikací. A to včetně takových, jako je třeba nesmírně populární hra Angry Birds.
Jak napsal deník The New York Times, americká Národní agentura pro bezpečnost (NSA) a britská GCHQ totiž krom jiného sbíraly údaje i o uživatelích hry, která je primárně určena pro chytré telefony či tablety.
"Data, která nové generace aplikací pro iPhone či Android posílají na síť, sahají od modelu telefonu a velikosti displeje po osobní údaje, jako je věk, pohlaví či místo pobytu," poznamenává pro změnu britský The Guardian.
Prostřednictvím některých aplikací, jak alespoň uvádí tajný dokument datovaný do roku 2012, se nicméně agenti dostali i k tak citlivým údajům, jako je sexuální orientace uživatele či jeho politické preference.
Zlatý valoun
Na základě dokumentů, k nimž se novináři dostali díky whistleblowerovi Edwardu Snowdenovi, není zřejmé, kolik dat tajné služby nasbíraly.
To, jakou cenu pro ně měla, ovšem naznačuje název jedné z prezentací NSA z května 2010. Byla pojmenována výstižně "Golden Nugget!", tedy Zlatý valoun.
Hovoří se v ní mimo jiné o "dokonalém scénáři" či o tom, co vše lze získat z fotografie, kterou někdo nahraje na sociální sítě.
Facebook či Twitter sice před zveřejněním mažou z fotografií metadata (takzvaný EXIF), tajné služby se k nim ale mohly dostat během nahrávání, upozorňuje The Guardian.
Informace z reklam?
Samotní Angry Birds (zaznamenali již přes 1,7 miliardy stažení) příliš cenných údajů neposkytují.
Společnost Rovio, která má jejich vývoj na starosti, tvrdí, že o činnosti NSA a GCHQ neměla sebemenší tušení. "Nijak nespolupracujeme s organizacemi, které zmiňujete," reagovala na dotaz novinářů viceprezidentka pro marketing a komunikaci Saara Bergströmová.
Odlišným případem je ale firma Millennial Media, která nabízí reklamu pro mobilní zařízení, a to včetně Angry Birds, Farmville či Call of Duty. Její vedení na nová odhalení prozatím nereagovalo.