Lucemburk - Politici světa si vůbec poprvé vyšlápli proti leteckým společnostem.
Aerolinkám, které dosud nesvazovaly prakticky žádné ekologické limity, chtějí snižování emisí nařídit.
Už za dva měsíce na klíčovém summitu ke klimatickým změnám v Kodani bude EU požadovat, aby letecké společnosti snížily do roku 2020 své emise o deset procent oproti úrovni z roku 2005.
Nové mantinely by měli dostat i loďaři. Po nich bude čerstvě dohodnutý plán Evropské unie chtít, aby emise snížili o plných dvacet procent. Dosavadní Kjótský protokol přitom loďaře i aerolinky z emisních škrtů vyjmul.
"Jsem velice šťastná, že jsme dosáhli dohody týkající se letectví a loďařství," prohlásila dánská ministryně životního prostředí Connie Hedegaardová, která je na evropské úrovni jedním z nejsilnějších hlasů po ambiciózní nové dohodě, která by zajistila, že celosvětové teploty nevzrostou o více než dva stupně oproti předindustriální úrovni, což by znamenalo klimatickou katastrofu.
Nebezpečná letadla
Mezivládní panel OSN pro klimatické změny ve své zprávě z roku 2007 varuje, že je nutné snížit do roku 2020 emise o 25 až 40 procent oproti roku 1990 a do roku 2050 o 80 až 95 procent, aby tato situace nenastala.
Pokud by letecký průmysl z dohody vypadl, přišla by zřejmě vniveč.
Loňská studie vypracovaná pod hlavičkou OSN v amerických, francouzských a britských laboratořích varuje, že při současné úrovni expanze letectví by aerolinky roku 2025 mohly produkovat až 1,5 miliard tun oxidu uhličitého ročně. Pro porovnání celá EU nyní za stejné období vypustí přibližně dvakrát tolik.
Brusel tak loni rozhodl, že od roku 2012 budou součástí evropského trhu s emisními povolenkami i letecké společnosti operující v EU a dočkal se tímto rozhodnutím kritiky od Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA).
Nynější postup unie by měl letecký trh "narovnat" a zajistit, aby se aerolinky a loďařský průmysl staly součástí celosvětové dohody o snížení emisí skleníkových plynů. Podle environmentálních organizací je však evropské iniciativa příliš málo ambiciózní.
"Vítáme první návrhy pro globální cíle snížit emise oxidu uhličitého u letectví a loďařství," prohlásil Bill Hemmings z organizace Transport and Environment.
"Není nám ale jasné, proč se dostává aerolinkám a loďařům stále preferenčního zacházení. Na rozdíl od jiných sektorů průmyslu, které musejí své emise oproti roku 1990 o třicet procent snížit, mohou jejich emise o více než třetinu vzrůst."
Finance zablokovány
Ministři životního prostředí EU se v úterý kromě omezení emisí v letectví a loďařství dohodli i celkovém mandátu evropských vyjednavačů pro kodaňská jednání.
Unie na něm bude požadovat, aby se bohaté státy zavázaly ke snížení emisí o 80 až 95 procent do roku 2050.
Zatímco ministři životního prostředí sedmadvacítky se ve středu na klimatických tématech shodli, jejich kolegové z financí o den dříve dohody, jakým způsobem přispět rozvojovým zemím na jejich snížení emisí i adaptace na změny klimatu, nedosáhli.
Kvůli námitkám středoevropských a východoevropských států - včetně České republiky - byla dohoda odložena na evropský summit, který se uskuteční příští týden.
Zajištění financí pro chudé státy je pro jednání v Kodani klíčové. V opačném případě se k ní rozvojové země nepřipojí.