Pilot se naposledy otočil nad rodným městem, pak boeing zmizel. Záhada letu MH370 zůstane nevyřešená

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
29. 5. 2018 7:36
Zmizení malajsijského letadla na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu s 239 lidmi na palubě se zapíše mezi největší letecké záhady. Pátrání po troskách v úterý končí.
Boeing 777 malajsijských aerolinek na snímku z roku 2011. O tři roky později se na trase z Kuala Lumpur do Pekingu ztratil.
Boeing 777 malajsijských aerolinek na snímku z roku 2011. O tři roky později se na trase z Kuala Lumpur do Pekingu ztratil. | Foto: Wikimedia Commons/Laurent ERRERA

Kuala Lumpur - Jde zřejmě o největší leteckou záhadu vůbec. Nikdo neví, proč letoun mířící z Kuala Lumpuru do Pekingu najednou úplně změnil kurz a letěl v obráceném směru k australským břehům.

A už se to ani nikdy nikdo nedozví. Boeing 777 se zřítil na neznámém místě v Indickém oceánu. V úterý vyšetřovatelé po více než čtyřech letech definitivně ukončili pátrání po jeho troskách.

Let MH370 malajsijských aerolinek zmizel z radarů 8. března 2014. Spolu s letadlem zmizelo i všech 239 lidí na palubě.

Pátrací týmy dosud nalezly jen pár kousků z jeho trosek: na ostrově Réunion v Indickém oceánu, u břehů Afriky a na Madagaskaru. U některých úlomků se ani nedá s jistotou říct, že opravdu pocházejí ze ztraceného letadla.

Původně bylo pátrání po letadle ukončeno loni v lednu. Mezinárodní tým vyšetřovatelů tragédie utratil kolem 160 milionů dolarů (přes 3,5 miliardy korun). O náklady se dělily Austrálie a Malajsie. Pátrací loď s nejmodernější technikou téměř tři roky prohledávala 120 tisíc čtverečních kilometrů dna oceánu západně od australského pobřeží. Bez výsledku.

Australští vyšetřovatelé uvedli, že o místech, kde trup letounu leží, toho vědí méně než o povrchu Měsíce. Jen odhadují, že může ležet přibližně v hloubce pěti kilometrů pod hladinou a ve vzdálenosti 1700 kilometrů od západního pobřeží Austrálie.

Pozůstalí proti uzavření případu protestovali. Malajsijská vláda proto sehnala soukromého sponzora a pátrání obnovila na západě od australských břehů. Ani tam ale pátrací tým nic nenašel.

Kromě samotného vraku vyšetřovatelé stejně marně hledají odpovědi na otázky, co se vlastně tehdy nad Indickým oceánem stalo. Teorií a možných příčin leteckého neštěstí je hned několik. Bez trupu letadla je ale prakticky nemožné některou z nich s definitivní platností potvrdit. Jednotlivé kousky trosek pouze napovídají, jak asi probíhaly poslední minuty letu do Pekingu.

Mapování oceánu při hledání trosek po letu MH370
Mapování oceánu při hledání trosek po letu MH370 | Foto: Reuters

Co se vlastně stalo?

Z údajů ze satelitů je zřejmé, že malajsijský letoun krátce po startu stočil směr na jih a letěl tak ještě několik hodin, než se zřítil do moře. Posádka už ale s nikým na zemi nekomunikovala. Cestující na palubě zřejmě ztratili vědomí.

V rádiu se neozvalo volání o pomoc, nikdo z pasažérů neodeslal žádnou zprávu svým nejbližším.

Z analýzy vztlakových klapek letadla nalezených na pobřeží ostrova Réunion vyplývá, že stroj klesal neřízeně. Mohlo mu dojít palivo, mohlo také dojít ke ztrátě přetlaku na palubě nebo k vypuknutí požáru. Na vině může být i lidské pochybení. Anebo dokonce úmysl.

Sebevražda

S variantou, že jeden z pilotů letadlo namířil k zemi schválně, přišla skupina expertů v polovině května. O sebevraždě kapitána Zaharieha Ahmada Shaha se spekulovalo už dříve, když vyšetřovatelé na jeho domácím simulátoru objevili trasu, která odpovídá osudnému letu MH370. Jasný důkaz však až dosud neexistoval. Spekulovalo se o tom, že ho chtěla opustit žena a on konec svého manželství nezvládl. Jeho rodina však něco takového popřela.

Podle posledních poznatků ale může Shahův záměr prozradit poslední změna směru letadla, která dokazuje, že někdo letadlo ovládal. Nad Penangem v Malajsii, odkud Shah pocházel, se letadlo krátce otočilo doleva. Podle některých se tak třiapadesátiletý pilot naposledy podíval domů a rozloučil se.

"Pokud se podíváte velmi pečlivě, můžete vidět změnu směru doleva a následně dlouhý obrat doprava. Pak se znovu otočil doleva. Dlouho jsem přemýšlel, jaký důvod to mohlo mít. Jaký technický důvod pro tohle za tím mohl být, a pak, po dvou třech měsících přemýšlení, jsem konečně našel odpověď: někdo se díval z okna," vysvětlil tuto teorii člen expertního týmu, pilot a instruktor Simon Hardy. "Bylo to dlouhé emocionální sbohem," míní.

Pilot ale předtím musel snížit tlak na palubě, přičemž omdlel každý, kdo neměl kyslíkovou masku.

Všichni zemřeli už ve vzduchu

Hned týden nato ale přišla další část vyšetřovatelů s jinou teorií: šlo o nehodu. Podle nich byli na palubě v bezvědomí všichni a letounu došlo palivo.

Pokud klesl na palubě tlak, nepřežil by nikdo, ani kdyby měl kyslíkovou masku. Letadlo podle této teorie nikdo neovládal a zřítilo se samo poté, co mu kvůli nedostatku paliva přestaly fungovat motory.

Příčina tragédie ale není tou největší záhadou, kterou se let MH370 zapsal do historie letecké dopravy. Otázky vyvolává hlavně to, jak je možné, že dopravní letadlo s více než 200 lidmi na palubě mohlo tak jednoduše zmizet.

Jak může letadlo zmizet?

Odpověď na tuto otázku před nedávnem přinesl časopis Time - letadla nemusí vysílat informace o své poloze tak často. Pravidlo, podle kterého se pohyb letadel bude v případě potíží sledovat po minutě, začne platit až v roce 2021.

Technologie na to přitom v současné době, kdy je možné sledovat vlastní mobilní telefon v reálném čase, existují. Letecké společnosti ale doposud nejsou nucené na tom trvat. A nebudou to muset dělat ještě tři roky.

Teprve do konce letošního roku začne platit pravidlo zavazující aerolinky sledovat polohu svých letadel každých 15 minut. Taková čtvrthodina ale v případě zmizení letadla znamená prostor o rozloze 170 tisíc kilometrů čtverečních, na kterých se případně může zřítit. Když spadne do oceánu, mořské proudy mohou navíc trosky letadla celkem rychle rozptýlit.

"Až od roku 2040 nebo 2050 bude stále létat velké množství letadel, která tento sledovací systém mít ještě nebudou," cituje Time Davida Stupplese, profesora elektronických rádiových systémů z University of London.

"Nemůžete říct, že MH370 se nikdy nebude opakovat, protože bude," varuje.

Video: v Havaně se krátce po startu zřítilo letadlo

V Havaně se po startu zřítilo letadlo, na palubě bylo přes sto lidí | Video: Reuters
 

Právě se děje

před 15 minutami

Sedlákova střelecká série v KHL skončila

Gólová série Lukáše Sedláka v Kontinentální hokejové lize po třech zápasech skončila. Mezi střelce se v dnešním duelu v Nižněkamsku zapsal jiný český útočník Čeljabinsku Tomáš Hyka, ale jen mírnil porážku 4:6.

Sedlák skóroval v minulých třech zápasech a vylepšil svou bilanci v sezoně na 11 branek, dnes společně s Hykou asistovali ve 28. minutě u gólu Andrewa Calofa na 2:2 v přesilovce. Hyka se poosmé v ročníku zapsal mezi střelce v čase 59:50 při power play a snížením na 4:5 vykřesal jiskřičku naděje, kterou ale uhasil krátce po buly střelou do prázdné branky Denis Kazionov.

Čeljabinsk po třetí porážce ze čtyř zápasů zůstal na dně Východní konference a spolu s Dinamem Minsk i celé soutěže.

Zdroj: ČTK
před 36 minutami

Demonstrace proti Babišovi bude v úterý na Václavském náměstí v Praze, pak přijdou akce v regionech

Spolek Milion chvilek uvedl, že kvůli velkému zájmu musel přesunout úterní demonstraci v Praze z Karlova na Václavské náměstí. Hlavním požadavkem zůstává demise premiéra Andreje Babiše (ANO). Po pražské demonstraci, která se symbolicky uskuteční na Den lidských práv a začne v 18:00, budou následovat 16. a 19. prosince další protesty mimo hlavní město.

Původně chtěli aktivisté oznámit další protesty až v lednu, poslední vývoj kolem auditní zprávy Evropské komise týkající se premiéra a obnovení jeho trestního stíhání v kauze Čapí hnízdo je ale přiměl svolat je ještě do konce roku. "Jeho problémy poškozují celou republiku. Trestně stíhaný člověk s obrovským střetem zájmů nemá v čele vlády co dělat," tvrdí Milion chvilek.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Polský nejvyšší soud zpochybnil nezávislost soudcovské rady

Polský nejvyšší soud dnes rozhodl, že soudcovská rada, převážně zvolená parlamentem ovládaným vládní stranou Právo a spravedlnost (PiS), není dostatečně nezávislá na politické moci. Zpochybnil tak podle agentury AFP spornou soudní reformu, prosazovanou vládou PiS. Rozhodnutí nejvyššího soudu může podle expertů posloužit k napadení verdiktů stovek soudců, jejichž jmenování soudcovská rada schválila, a vyvolat chaos v soudním systému, upozornila agentura Reuters.

"Národní soudcovská rada neskýtá dostatečné záruky nezávislosti na orgánech zákonodárné a výkonné moci," uvedl soudce nejvyššího soudu Bohdan Bieniek s tím, že žádost soudcovské rady o odročení dnešního jednání nejvyššího soudu dorazila devět minut po podepsání verdiktu, a tak "nelze odročit něco, co už skončilo".

Předseda soudcovské rady Leszek Mazur nicméně rozhodnutí odmítl a ujistil, že "nebude mít žádný vliv na fungování rady, ani disciplinárního kolegia nejvyššího soudu".

Zdroj: ČTK
Další zprávy