Pilot se naposledy otočil nad rodným městem, pak boeing zmizel. Záhada letu MH370 zůstane nevyřešená

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
29. 5. 2018 7:36
Zmizení malajsijského letadla na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu s 239 lidmi na palubě se zapíše mezi největší letecké záhady. Pátrání po troskách v úterý končí.
Boeing 777 malajsijských aerolinek na snímku z roku 2011. O tři roky později se na trase z Kuala Lumpur do Pekingu ztratil.
Boeing 777 malajsijských aerolinek na snímku z roku 2011. O tři roky později se na trase z Kuala Lumpur do Pekingu ztratil. | Foto: Wikimedia Commons/Laurent ERRERA

Kuala Lumpur - Jde zřejmě o největší leteckou záhadu vůbec. Nikdo neví, proč letoun mířící z Kuala Lumpuru do Pekingu najednou úplně změnil kurz a letěl v obráceném směru k australským břehům.

A už se to ani nikdy nikdo nedozví. Boeing 777 se zřítil na neznámém místě v Indickém oceánu. V úterý vyšetřovatelé po více než čtyřech letech definitivně ukončili pátrání po jeho troskách.

Let MH370 malajsijských aerolinek zmizel z radarů 8. března 2014. Spolu s letadlem zmizelo i všech 239 lidí na palubě.

Pátrací týmy dosud nalezly jen pár kousků z jeho trosek: na ostrově Réunion v Indickém oceánu, u břehů Afriky a na Madagaskaru. U některých úlomků se ani nedá s jistotou říct, že opravdu pocházejí ze ztraceného letadla.

Původně bylo pátrání po letadle ukončeno loni v lednu. Mezinárodní tým vyšetřovatelů tragédie utratil kolem 160 milionů dolarů (přes 3,5 miliardy korun). O náklady se dělily Austrálie a Malajsie. Pátrací loď s nejmodernější technikou téměř tři roky prohledávala 120 tisíc čtverečních kilometrů dna oceánu západně od australského pobřeží. Bez výsledku.

Australští vyšetřovatelé uvedli, že o místech, kde trup letounu leží, toho vědí méně než o povrchu Měsíce. Jen odhadují, že může ležet přibližně v hloubce pěti kilometrů pod hladinou a ve vzdálenosti 1700 kilometrů od západního pobřeží Austrálie.

Pozůstalí proti uzavření případu protestovali. Malajsijská vláda proto sehnala soukromého sponzora a pátrání obnovila na západě od australských břehů. Ani tam ale pátrací tým nic nenašel.

Kromě samotného vraku vyšetřovatelé stejně marně hledají odpovědi na otázky, co se vlastně tehdy nad Indickým oceánem stalo. Teorií a možných příčin leteckého neštěstí je hned několik. Bez trupu letadla je ale prakticky nemožné některou z nich s definitivní platností potvrdit. Jednotlivé kousky trosek pouze napovídají, jak asi probíhaly poslední minuty letu do Pekingu.

Mapování oceánu při hledání trosek po letu MH370
Mapování oceánu při hledání trosek po letu MH370 | Foto: Reuters

Co se vlastně stalo?

Z údajů ze satelitů je zřejmé, že malajsijský letoun krátce po startu stočil směr na jih a letěl tak ještě několik hodin, než se zřítil do moře. Posádka už ale s nikým na zemi nekomunikovala. Cestující na palubě zřejmě ztratili vědomí.

V rádiu se neozvalo volání o pomoc, nikdo z pasažérů neodeslal žádnou zprávu svým nejbližším.

Z analýzy vztlakových klapek letadla nalezených na pobřeží ostrova Réunion vyplývá, že stroj klesal neřízeně. Mohlo mu dojít palivo, mohlo také dojít ke ztrátě přetlaku na palubě nebo k vypuknutí požáru. Na vině může být i lidské pochybení. Anebo dokonce úmysl.

Sebevražda

S variantou, že jeden z pilotů letadlo namířil k zemi schválně, přišla skupina expertů v polovině května. O sebevraždě kapitána Zaharieha Ahmada Shaha se spekulovalo už dříve, když vyšetřovatelé na jeho domácím simulátoru objevili trasu, která odpovídá osudnému letu MH370. Jasný důkaz však až dosud neexistoval. Spekulovalo se o tom, že ho chtěla opustit žena a on konec svého manželství nezvládl. Jeho rodina však něco takového popřela.

Podle posledních poznatků ale může Shahův záměr prozradit poslední změna směru letadla, která dokazuje, že někdo letadlo ovládal. Nad Penangem v Malajsii, odkud Shah pocházel, se letadlo krátce otočilo doleva. Podle některých se tak třiapadesátiletý pilot naposledy podíval domů a rozloučil se.

"Pokud se podíváte velmi pečlivě, můžete vidět změnu směru doleva a následně dlouhý obrat doprava. Pak se znovu otočil doleva. Dlouho jsem přemýšlel, jaký důvod to mohlo mít. Jaký technický důvod pro tohle za tím mohl být, a pak, po dvou třech měsících přemýšlení, jsem konečně našel odpověď: někdo se díval z okna," vysvětlil tuto teorii člen expertního týmu, pilot a instruktor Simon Hardy. "Bylo to dlouhé emocionální sbohem," míní.

Pilot ale předtím musel snížit tlak na palubě, přičemž omdlel každý, kdo neměl kyslíkovou masku.

Všichni zemřeli už ve vzduchu

Hned týden nato ale přišla další část vyšetřovatelů s jinou teorií: šlo o nehodu. Podle nich byli na palubě v bezvědomí všichni a letounu došlo palivo.

Pokud klesl na palubě tlak, nepřežil by nikdo, ani kdyby měl kyslíkovou masku. Letadlo podle této teorie nikdo neovládal a zřítilo se samo poté, co mu kvůli nedostatku paliva přestaly fungovat motory.

Příčina tragédie ale není tou největší záhadou, kterou se let MH370 zapsal do historie letecké dopravy. Otázky vyvolává hlavně to, jak je možné, že dopravní letadlo s více než 200 lidmi na palubě mohlo tak jednoduše zmizet.

Jak může letadlo zmizet?

Odpověď na tuto otázku před nedávnem přinesl časopis Time - letadla nemusí vysílat informace o své poloze tak často. Pravidlo, podle kterého se pohyb letadel bude v případě potíží sledovat po minutě, začne platit až v roce 2021.

Technologie na to přitom v současné době, kdy je možné sledovat vlastní mobilní telefon v reálném čase, existují. Letecké společnosti ale doposud nejsou nucené na tom trvat. A nebudou to muset dělat ještě tři roky.

Teprve do konce letošního roku začne platit pravidlo zavazující aerolinky sledovat polohu svých letadel každých 15 minut. Taková čtvrthodina ale v případě zmizení letadla znamená prostor o rozloze 170 tisíc kilometrů čtverečních, na kterých se případně může zřítit. Když spadne do oceánu, mořské proudy mohou navíc trosky letadla celkem rychle rozptýlit.

"Až od roku 2040 nebo 2050 bude stále létat velké množství letadel, která tento sledovací systém mít ještě nebudou," cituje Time Davida Stupplese, profesora elektronických rádiových systémů z University of London.

"Nemůžete říct, že MH370 se nikdy nebude opakovat, protože bude," varuje.

Video: v Havaně se krátce po startu zřítilo letadlo

V Havaně se po startu zřítilo letadlo, na palubě bylo přes sto lidí | Video: Reuters
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 39 minutami

S ochranou maďarského plotu na hranicích bude pomáhat 50 českých policistů

S ochranou vnější hranice schengenského prostoru bude od 15. října na maďarsko-srbské hranici pomáhat 50 českých policistů. Na pondělním zasedání to schválila vláda, sdělil na tiskové konferenci vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Kontingent bude na místě působit dva měsíce.

O možnosti personální pomoci v podobě vojáků či policistů hovořil minulý týden při návštěvě Maďarska premiér Andrej Babiš (ANO). Náklady na misi činí zhruba 50 milionů korun, peníze dnes kabinet uvolnil a budou převedeny do rozpočtu ministerstva vnitra.

Česko tak bude mít policejní kontingenty v Severní Makedonii, Slovinsku a Maďarsku. Hamáček minulý týden nabídl svému slovinskému protějšku Aleši Hojsovi prodloužení české policejní mise. Desítka českých policistů se na tamní hranici s Chorvatskem přesunula v létě.

"Česká republika jasně dává najevo, že jakkoli nemáme vnější hranici Schengenu, jsme solidární a na vnější hranici pomáháme," řekl Hamáček. Česko podle něj za poslední čtyři roky na ochranu a projekty spojené s ochranou vnější schengenské hranice vynaložilo 1,1 miliardy korun, na ochranu české hranice a výbavu policie 400 milionů.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Propuštění horníci dostanou od státu měsíčně 5300 korun, někteří až na pět let

Státní příspěvek 5300 korun měsíčně po dobu tří měsíců až pěti let v závislosti na odpracované době a věku pracovníka mají do budoucna získat také propuštění zaměstnanci Severočeských dolů (SD) ze skupiny ČEZ nebo Vršanské uhelné ze skupiny Sev.en Energy finančníka Pavla Tykače. Počítá s tím návrh na úpravu nařízení vlády, který kabinet schválil. Na Twitteru o tom informoval ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). V současné době mají podle nařízení nárok na příspěvek propuštění zaměstnanci 12 firem, loni v listopadu byla přidána Sokolovská uhelná.

"Všichni horníci, kteří budou muset skončit v důsledku útlumu hornické činnosti mají ode dneška stejné podmínky. Na vládě jsme na návrh MPO rozšířili restrukturalizační příspěvek pro dotčené pracovníky, a to na všechny subjekty, které v budoucnu ukončí těžbu," uvedl ministr.

Návrh počítá s tím, že se počet těchto firem rozroste na 17. Kromě Severočeských dolů a Vršanské uhelné mají mít na příspěvek nárok také tři dceřiné společnosti SD: Prodeco, Revitrans a SD - Kolejová doprava. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v předkládací zprávě materiálu uvedlo, že důvodem předložení tohoto návrhu je přijmout řešení, které by do budoucna alespoň částečně umožnilo minimalizovat očekávané dopady vyplývající ze ztráty zaměstnání zaměstnanců těchto firem.

"V případě všech v návrhu uvedených subjektů bude v budoucích letech ohroženo zaměstnání více než 5200 zaměstnanců (současný stav) zabývajících se těžbou hnědého uhlí, respektive činnostmi s těžbou přímo souvisejícími, v regionu (Ústecký kraj), který má v současné době nejvyšší nezaměstnanost v České republice. Ta k 30. červnu 2021 dosáhla výše 5,58 procenta, zatímco celková nezaměstnanost v rámci celé ČR dosáhla výše 3,73 procenta," napsalo v podkladech pro vládu MPO.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

T-Mobile do konce listopadu vypne svou mobilní síť 3G

T-Mobile začne na začátku října na Moravě vypínat svou starší mobilní síť 3G. Kompletní ukončení jejího provozu naplánoval na konec listopadu. Uvolněné frekvence v pásmu 2100 MHz chce využít pro rozvoj sítě 5G. Oznámil to v tiskové zprávě. Většina uživatelů by vypnutí sítě neměla nijak pocítit.

Konkurenční Vodafone 3G vypnul na konci letošního března. O2 začala síť postupně vypínat ve třech krocích od konce května. Důvodem je rovněž využití frekvencí pro novější technologii 5G.

Ukončení provozu 3G se podle mluvčí Zuzany Svobodové dotkne méně než jednoho procenta zákazníků T-Mobilu, jelikož drtivá většina v současnosti používaných mobilních telefonů využívá pro datové přenosy technologii LTE a nově prodávané smartphony stále častěji podporují i sítě 5G. Nejstarší telefony bez připojení k mobilnímu internetu budou nadále pro hlasové hovory i SMS využívat síť GSM, která zůstává v plném provozu a její pokrytí je výrazně širší než pokrytí sítě 3G.

"Vypnutí sítě 3G naši zákazníci nijak negativně nepocítí, protože její roli již před dlouhou dobou převzala síť LTE (4G). Pro operátory je ale uvolnění pásma 2100 MHz velmi důležité pro další rozvoj nejmodernější vysokorychlostní sítě 5G,“ uvedl manažer INS a Fix produktového managementu Zdeněk Bumbálek.

Postup, jak ověřit, zda je zákazník na vypnutí sítě 3G připraven, lze nalézt na stránce http://www.t-mobile.cz/3g. Soukromé i firemní zákazníky, které může ukončení provozu sítě 3G ovlivnit, T-Mobile informoval prostřednictvím SMS nebo e-mailu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy