Obama a McCain utratí v televizích k miliardě dolarů

Reuters, Red Zah
2. 7. 2008 8:02
Jde o absolutní historický rekord
Barack Obama bude mít na kampaň stovky milionů dolarů
Barack Obama bude mít na kampaň stovky milionů dolarů | Foto: Reuters

Vše o amerických volbách
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Vše o amerických volbách

Washington - Letošní souboj o Bílý dům má ve Spojených státech spoustu primátů. Jedním z nich bude i množství peněz, které oba kandidáti utratí za televizní reklamu.

Analytici očekávají, že demokrat Barack Obama a republikán John McCain za ni vydají kolem osmi set milionů dolarů. V předchozích volbách v roce 2004 proinzerovali na televizních stanicích John Kerry a George Bush zhruba půl miliardy.

Rekord, který by letos měli oba hlavní kandidáti trhnout, je podle analytiků dobrou zprávou pro televizní společnosti. Ty letos utrpěly nižším zájmem o inzerci především mezi automobilkami, developery a finančními institucemi.

Díky předvolební kampani před listopadovými volbami by mělo množství peněz utracené za televizní reklamu letos vzrůst o dvě až tři procenta.

Navzdory masové popularitě YouTube je podle analytiků inzerce v televizích nadále nejlepší způsob, jak zasáhnout co nejširší okruh voličů. Televizní spoty jsou navíc často přehrávány zdarma v rámci zpravodajství jednotlivých stanic.

Barack Obama do konce května vybral od přispěvatelů na svou kampaň 286 milionů dolarů. Do voleb by měl nastřádat dalších několik stovek milionů. Nakupuje navíc inzerci ve státech, kde dlouhá léta žádný demokratický kandidát o hlasy voličů neusiloval, neboť byly považovány za republikánské bašty.

Republikán John McCain bude mít po stranickém sjezdu na počátku září k dispozici jen 85 milionů z veřejných prostředků. Rozhodl se totiž využít systém veřejného financování kampaně, které mu v závěrečné fázi neumožňuje vybírat peníze od soukromých přispěvatelů.

Obama tento systém odmítl, věří, že dokáže na vlastní pěst vybrat daleko více.

 

Právě se děje

Další zprávy