Nezávislé televizi v Thajsku odzvonilo

pav
6. 3. 2007 17:44
Bangkok Thajská vojenská vláda opanovala i éter. Dnes o půlnoci utne vysílání v Bangkoku sídlící televizní stanice iTV, kterou vlastní singapurský investor.
Zaměstnanci thajské televize iTV oplakávají konec vysílání
Zaměstnanci thajské televize iTV oplakávají konec vysílání | Foto: ČTK/AP

Televizi iTV prodal před časem svržený thajský premiér Thaksin Shinawatra singapurské společnosti Temasek Holdings.

Poté, co loni v září vojenský převrat odstavil Thaksina od moci a generálové do všech klíčových podniků dosadili své lidi, zůstávala iTV jediným nezávislým hlasem na poli rozhlasového a televizního vysílání.

"Dočasné" opatření

Představitelé iTV podle deníku Bangkok Post připouštějí, že nemají sto miliard bahtů na uhrazení pokut. Lhůta k zaplacení přitom vyprší právě k dnešní půlnoci. S akciemi iTv se neobchoduje už od minulého úterý, kdy vláda lhůtu stanovila.

Všichni zaměstanci iTV přišli dnešním dnem o práci
Všichni zaměstanci iTV přišli dnešním dnem o práci | Foto: ČTK/AP

Úřad premiéra vysvětlil, že stažení televize z éteru je jen "dočasné". Až prý nejvyšší rada státu vyjasní právní otázky kolem licence, kterou televize od státu dostala, rozhodne se o jejím novém operátorovi.

Premiér Surayud Chulanont, jehož generálové dosadili do čela nového kabinetu, se nechal slyšet, že by si osobně přál, aby iTV dál pokračovala ve vysílání. Jak ale dodal, není to možné, "neboť existují legální omezení a vláda musí zákon respektovat".

Premiér se zároveň omluvil pracovníkům televize, kteří byli všichni propuštěni, než se rozhodne o dalším postupu.

Dnešní krok není prvním, který thajská vojenská vláda proti provozovatelům televizního vysílání učinila.

PTV má smůlu 

Jak informuje agentura Reuters, na přelomu února a března nepovolili generálové spuštění nové televize, kterou chtěli provozovat bývalí členové Thaksinovy politické strany Thai Rak Thai.

Od loňského září vládne v Thajsku armáda, byť prostřednictvím civilní vlády
Od loňského září vládne v Thajsku armáda, byť prostřednictvím civilní vlády | Foto: Aktuálně.cz

Lidová televize (PTV) byla odhodlána zahájit vysílání i bez povolení, státní telekomunikace jí ale zablokovaly satelitní a internetové spojení.

Zástupci PTV přitom poukazují na údajná dvojí měřítka, neboť konkurenční satelitní televize ASTV, kterou vede někdejší kritik Thaksinovy vlády Sondhi Limthongkul, rovněž operuje bez státní licence (podobně jako dvacítka dalších), i když se jejího přidělení domáhá u soudu.

RSF: Nebuďte jako Thaksin

Viceprezident PTV Jatuporn Prompan popřel, že by peníze na televizi pocházely od multimiliardáře Thaksina, který se nesmí do vlasti vrátit.

Thaksin Shinawatra zůstává od státního převratu v zahraničí. Podle posledních zpráv se hodlá usadit v Austrálii. Ti, kdo ho znají, ale tvrdí, že nepřestává pomýšlet na návrat
Thaksin Shinawatra zůstává od státního převratu v zahraničí. Podle posledních zpráv se hodlá usadit v Austrálii. Ti, kdo ho znají, ale tvrdí, že nepřestává pomýšlet na návrat | Foto: Reuters

Zároveň potvrdil, že PTV bude dál ve svých studiích vyrábět politické pořady, které pak na videodiscích bude zdarma distribuovat mezi lidi v celé zemi.

K odvolání zákazu PTV vyzvala vládu v Bangkoku i mezinárodní organizace Reporéři bez hranic (RSF) se sídlem v Paříži.

"Je politováníhodné, že rada národní bezpečnosti (vrchní vojenské velení) stále nezahájila politiku liberalizace médií a opakuje chyby, kterých se dopustil minulý premiér, který se snažil umlčet všechny kritiky," píše se v prohlášení RSF.

 

Právě se děje

před 49 minutami

U Černožic se při předjíždění čelně střetla dvě vozidla, tři lidé zemřeli

Při dopravní nehodě u Černožic na Královéhradecku v neděli dopoledne zemřeli tři lidé. Silnice I/33 je uzavřena, policie dopravu odklání po jiné trase, řekla mluvčí krajské policie Alena Kacálková.

U Černožic se srazila dvě osobní auta. Ředitel dopravní policie Jiří Zlý uvedl, že jedno z osobních vozidel předjíždělo, přičemž se čelně srazilo s protijedoucím autem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy