Německé dráhy ustoupily. Obslužné nakonec nebude

bh
13. 9. 2008 13:47
Extra poplatky u pokladen čelily masivním protestům
Německý rychlovlak ICE
Německý rychlovlak ICE | Foto: Deutsche Bahn

Berlín - Dvě a půl eura, tedy v přepočtu 60 korun. Tolik chtěly Německé dráhy (DB) vybírat za „příplatek za obsluhu", laicky řečeno za to, že pokladní vystaví za přepážkou lístek.

Důvod? Lístky na dlouhé vzdálenosti je nejpraktičtější a nejlevnější kupovat přes internet a kdo chce jet jen regionálním vlakem do vedlejšího města, koupí si jízdenku v automatu.

Plán, který měl ušetřit ročně 60 milionů eur, ale tvrdě narazil. A to nejen u cestujících, ale i u všech politických stran a odborů. Všichni se shodli na jednom - platit za to, že si člověk dopřeje zcela běžnou službu, je nemorální.

Do věci se vložila také kancléřka Angela Merkelová, která jednala se šéfem DB Hartmutem Mehdornem. Německé dráhy postupně příplatek odbourávaly - nejprve ho zrušily pro důchodce s předplacenou kartou, později i pro tělesně postižené.

V pátek pak ohlásily definitivní kapitulaci. „Německé dráhy nebudou zavádět příplatek za osobně podmíněný prodej," zveřejnily DB na svých webových stránkách.

Místo toho zřejmě nabídnou bonusy těm, kdo dají přednost internetu nebo automatu.

Zdražení se ale cestující nevyhnou: jízdenky budou v průměru o čtyři procenta dražší, připlatit si bude nutné i za zákaznickou kartu.

Pro státem vlastněný koncern Deutsche Bahn je však přeprava cestujících jen jednou z nejméně lukrativních služeb. DB jsou druhým největším dopravcem na světě s obratem 31 miliard eur.

 

Právě se děje

Další zprávy