Berlín - Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) očekává výpadky vlaků i po skončení stávky strojvůdců i poté, co stávka v sobotu v 18 hodin skončila.
V neděli má podle odhadů vyjet jen asi 60 procent plánovaných vlaků. Podle informací Českých drah (ČD) zůstanou v neděli v platnosti i omezení pro vlaky na trati mezi Prahou a Berlínem. Plný provoz chtějí DB obnovit v pondělí.
Potíže, které se protáhnou až do neděle, lze podle společnosti očekávat především v dálkové dopravě. Strojvůdci původně chtěli stávkovat až do pondělního rána, v pátek se ale rozhodli protestní akci zkrátit.
Podle DB komplikuje rychlé obnovení provozu to, že vlaky a jejich posádky nejsou kvůli dlouhé stávce na místech, odkud pravidelně vyjíždějí.
"Opatření pro vlaky dálkové dopravy pro stávku i přes dřívější ukončení protestu zůstanou dále v platnosti až do 10. listopadu do 04:00, uvedly ČD na svých internetových stránkách. Vlaky ČD po dobu stávky končily v Drážďanech.
Na německých regionálních tratích se DB daří obnovovat provoz rychleji než na dálkových. Výjimku představuje sever země, kde neznámí pachatelé podnikli v noci na dnešek několik žhářských útoků na železniční vybavení. Dopravu v severním Německu tak bude možné obnovit teprve po odstranění škod
Stávka strojvůdců začala v nákladní dopravě ve středu, v osobní ve čtvrtek a byla jednou z nejdelších na německé železnici. Deutsche Bahn v době stávky vypravovaly zhruba třetinu osobních vlaků, nákladní vlaky vozily především uhlí nutné pro zajištění provozu elektráren.
Šéf odborového svazu strojvůdců (GDL) Claus Weselsky v pátek překvapivě oznámil, že se stávka o 34 hodin zkrátí. Podle něj to bylo smířlivé gesto vůči vedení železnic vedené mimo jiné snahou o zajištění bezproblémového průběhu nedělních oslav 25. výročí pádu Berlínské zdi.
Současná stávka je již šestá od srpna
Podle některých zdrojů ale GDL cítil také slábnoucí podporu pro stávku v řadách strojvůdců.
Deník Süddeutsche Zeitung uvedl, že v Bavorsku se v pátek do služby hlásili i členové odborového svazu a železnice teoreticky měly kapacity k zajištění provozu dvou třetin vlaků v největší německé spolkové zemi. V Berlíně, podle televize N24, chtěla v době stávky pracovat velká část strojvůdců městské železnice.
Nynější stávka, šestá od konce srpna, je důsledkem dlouhodobého sporu mezi GDL a vedením Deutsche Bahn o pracovní podmínky strojvůdců a o postavení odborového svazu v koncernu. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent.
Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 000 a 46 000 eury (998 000 a 1,27 milionu Kč) ročně.
Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci Deutsche Bahn dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.