Haag - Zkázu boeingu nad Ukrajinou loni zcela jednoznačně způsobila raketa odpálená ze země. A byla to raketa ruské výroby Buk. Tento závěr dnes zveřejnil Nizozemský bezpečnostní úřad (OVV) v závěrečné zprávě, která shrnuje výsledky jeho patnáctiměsíčního vyšetřování. Zpráva je vydána ve formě knihy.
V troskách letounu byly nalezeny úlomky rakety a všichni lidé na palubě zemřeli rychle, aniž by si stačili uvědomit, že se něco děje. Raketa zasáhla pilotní kabinu, uvádí se v dokumentu.
Nizozemský bezpečnostní úřad neměl za úkol určit, kdo tragédii způsobil, a v závěrečné zprávě ani nikomu vinu nepřisuzuje.
Při bezprecedentní katastrofě zemřelo loni 17. července všech 298 osob na palubě. Většinu cestujících tvořili Nizozemci, mnoho z nich mířilo na dovolenou na indonéský ostrov Bali.
First copies of #MH17 aviation report - hoping to share content soon #Ukraine pic.twitter.com/ixKwqpwpGK
— anna holligan (@annaholligan) October 13, 2015
"Ukrajinské úřady selhaly"
Ředitel úřadu Tjibbe Joustra s dokumentem nejprve seznámil rodiny obětí na vojenské základně Gilze-Rijen, kde v hangáru experti sestavili letoun z kusů dopravených do Nizozemska z místa neštěstí na Ukrajině.
Na tiskové konferenci Joustra následně řekl: "Víme, že k pádu letadla došlo v důsledku výbuchu v přední části letadla."
Střela byla podle něj vypuštěna z východu Ukrajiny, a to odněkud z území o rozloze 320 kilometrů čtverečních.
"Ukrajinské úřady selhaly, když neuzavřely vzdušný prostor (nad oblastí konfliktu)," uvedl ředitel nizozemského úřadu. Nad místem neštěstí tou dobou - v den tragédie, před ním a po něm - přelétalo 160 různých dopravních letadel celkem 61 společností.
"Nikdo se nedomníval, že civilnímu dopravnímu letounu hrozí jakékoliv nebezpečí," upozornil Joustra. "Všichni byli přesvědčeni, že vzdušný prostor je bezpečný."
Exploze nebo střelba na palubě? Vyloučeno
Kyjev přitom podle Nizozemců věděl, že v oblasti bylo sestřeleno několik vrtulníků i armádních strojů. Navzdory tomu svůj vzdušný prostor neuzavřel.
"Naše vyšetřování ukázalo, že se nikdo nezamýšlel nad případným ohrožením civilního letadla," upozornil Joustra s tím, že dopravní letadla létají ve výšce kolem 10 000 metrů nad mořem.
Připomněl také, že vyšetřovatelé se do oblasti tragédie kvůli ozbrojenému konfliktu nemohli dlouho dostat. "Teprve před dvěma týdny se k nám dostaly nové části letounu. A není vyloučeno, že v budoucnu se naleznou ještě další."
Za tragédii může v každém případě střela. "Byly vyloučeny takové varianty jako exploze nebo střelba na palubě," zdůraznil před novináři.
"Mezinárodní vyšetřování příčin pádu letu MH17 ukazuje, že k pádu došlo kvůli zasažení střelou 9M38, která vybuchla u přední části letadla. Tyto střely mohou být vypáleny mobilním systémem Buk. V důsledku výbuchu do letadla vniklo velké množství objektů," upřesnil.
Šéf vyšetřovacího týmu také upozornil, že do zkoumání příčin se zapojilo sedm zemí. "Všechny zapojené státy dospěly k závěru, že pád letadla byl způsoben tím, že ho zasáhla střela země-vzduch."
Reakce Ruska
Pokus zjistit, kdo malajsijský boeing sestřelil, podniká jiný tým - mezinárodní tým kriminalistů sestavený nizozemskou prokuraturou. Své závěry by měl zveřejnit před koncem roku.
Rusko odmítá tvrzení, že letoun zasáhla raketa vystřelená z území pod kontrolou doněckých separatistů. Naopak se snaží dokázat, že Buk byl odpálen z míst, která držela ukrajinská armáda.
Poukazuje na to, že protiletadlový systém Buk je sice vyráběný v Rusku, ale mají ho ve svém arzenálu jak ruské, tak ukrajinské ozbrojené síly.
"Ruská federace na naši zprávu namítá, že nelze s přesnou jistotou určit typ střely, která letadlo zasáhla," řekl v úterý Tjibbe Joustra. Vyšetřovatelé podle něj všechny výtky posoudili, ale s mnohými nemohli souhlasit.
"Sledovali jsme trajektorii střely a to, odkud mohla být střela vypálena. Byla rovněž provedena simulace, na jejímž základě jsme zjistili, že střela byla vypálena z oblasti o rozloze 320 kilometrů čtverečních na východě Ukrajiny," zdůraznil šéf Nizozemského bezpečnostního úřadu.
Russia Today vs. Bellingcat
Ruská zbrojovka Almaz-Antej dopoledne představila novinářům výsledky svého vlastního vyšetřování, které zahrnovalo i nasimulování pádu letadla s pomocí starého Iljušinu Il-62. Zbrojovka uvedla, že malajsijský boeing sestřelili starším typem rakety Buk Ukrajinci ve směru od vesnice Zaroščenske, kde jednotky separatistů nebyly.
Dříve dokonce Moskva uváděla, že stroj malajsijských aerolinií sestřelil ukrajinský vojenský letoun.
Investigativní agentura Bellingcat analýzou fotografií a dat dospěla k závěru, že použitá zbraň patřila 53. protiletadlové raketové brigádě Ruské federace.
Šéf Bellingcatu Eliot Higgins zveřejnil na sociální síti Twitter mapu s místem, odkud byla podle něj střela odpálena.
We've also created an interactive map showing the route of the Buk that shot down #MH17 travelling through Russia https://t.co/cLxebtQRID
— Eliot Higgins (@EliotHiggins) October 9, 2015
Zároveň si stěžuje na to, že ruská zpravodajská televize Russia Today proti němu spustila kampaň a odvysílala několik reportáží, ve kterých zpochybňuje jeho důvěryhodnost a zkušenosti.
Verze Kyjeva
Ukrajinská vláda od počátku uváděla, že za útokem stojí separatisté.
Vasyl Vovk, který vedl loni vyšetřování z pověření ukrajinské rozvědky SBU, nevěří, že budou někdy zveřejněny jasné závěry. V rozhovoru pro agenturu Reuters však uvedl, že o vině separatistů a Ruska nepochybuje.
"Byl to systém dovezený přes hranici z Ruska a obsluhovaný ruskými specialisty," tvrdí Vovk.
Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov kritizoval nizozemský úřad za pomalé tempo při objasňování příčin. Zároveň Moskva v Radě bezpečnosti OSN vetovala zřízení tribunálu, který by se incidentem zabýval.
Čtete rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Podpořte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!