Americká média vrací úder Donaldu Trumpovi. Skvěle na něm vydělávají

Daniel Anýž Daniel Anýž
Aktualizováno 18. 4. 2017 20:35
Ještě v předvolební prezidentské kampani vyhlásil Donald Trump mainstreamovým médiím v USA válku. Podle něj jen "lžou" a jsou "nepřítelem amerického lidu". Útoky na "prodejné" novináře pomohly Trumpovy nakonec do Bílého domu. Velká média v USA teď prezidentovi vracejí úder. Díky Trumpovi mají totiž víc diváků i čtenářů. A neplatí to jen o satirickém pořadu Saturday Night Live s hercem Alecem Baldwinem v roli prezidenta. Trump "zachránil" i americkou zpravodajskou televizi CNN a "pomáhá" paradoxně i těm, kteří mu můžou způsobit reálné problémy - investigativním médiím.
Foto: Reuters

Washington - Nečestná, upadající, bezcenná, krvácející, zanikající, umírající, mrtvá. Vždy na omylu, naštvaná, hloupá, levicová, podvodná a falešná.

Totální "lůzři" vyrábějící "fake news".

Taková jsou podle Donalda Trumpa až na výjimky americká média a drtivá většina novinářů v nich.

V loňské předvolební kampani si Trump právě z médií učinil jeden ze svých nejvděčnějších cílů.

Nohu z plynu pak neubral ani po svém nástupu do Bílého domu. Označil novináře za "nepřátele amerického lidu".

Ve vztahu k Trumpovým voličům tato taktika vychází. Společný nepřítel spojuje.

Prodejná média jsou v jejich očích součástí komplotu politického a mediálního zřízení, který Trump přišel do Washingtonu rozbít.

Novináři na kolenou

Trumpovi se novináře zprvu podařilo dostat do kolen. V kampani vítězil a média zpytovala svědomí, co udělala špatně, že vůbec nepředvídala jeho nástup.

Novináři zároveň viděli, že jejich články o Trumpových přibližných, nesmyslných nebo prokazatelně lživých výrocích se zdály být úplně zbytečné.

Jako by nad informacemi novinářů skutečně měla zvítězit "alternativní fakta" Trumpových lidí.

Jenže média teď vracejí úder. A pomáhá jim přitom sám Donald Trump. Ukázalo se, že je zdrojem skvělého materiálu, který táhne publikum.

Užitek mají z Trumpa investigativní novináři, kteří na svých článcích pracují celé týdny. Stejně jako zpravodajské kabelové televize, které musejí krmit čtyřiadvacetihodinový informační proud.

Přímo "darem z nebes" je Trump pro americké televizní talk show, komediální a satirické pořady.

Začneme-li u těch posledně jmenovaných, legendární satirická show Saturday Night Live (SNL) díky Trumpovi zažívá nejlepší diváckou sezonu za posledních 20 let.

A ústřední hrdina, herec Alec Baldwin, už možná začíná litovat, že na sebe v SNL vzal roli Donalda Trumpa. Lidé mu údajně píšou, že ve srovnání s jeho Trumpem byly všechny jeho předešlé role nudné.

O tom, co Trump znamená pro zpravodajské televize, pak nejlépe vypovídá titulek několik dní starého článku v New York Times: "CNN měla problém. Donald Trump ho vyřešil."

Díky Trumpovi se zvedla sledovanost i dalším dvěma televizím. K republikánům tíhnoucí televizi FOX News i stanici MSNBC, která jde naopak proti Trumpovi.

Právě CNN, nejstarší z nich (začala vysílat už v roce 1980) a ve světě patrně stále ještě nejznámější, ale vydělala na Trumpovi nejvíc.

Před loňskou prezidentskou kampaní se nevyhraněná CNN hledala, ve srovnání s konkurenty FOX News a MSNBC ztrácela diváky.

Aby s příchodem Trumpa vsadila na to, že čím více Trumpa, tím lépe.

Trumpovi stačilo zavolat, ani nemusel před kamerou, a šel do vysílání. CNN jím byla jako uhranutá.

Ale vyšlo to.

Bláznivě úspěšný Donald Trump

"Je to bláznivé, bláznivé," pochvaloval si už loni v březnu prezident CNN Jeff Zucker při pohledu na rating a reklamní příjmy CNN.

Sledovanost CNN vyskočila o 170 procent a za inzertní čas uprostřed debaty republikánských kandidátů vydělávala čtyřicetkrát více (200 tisíc dolarů za 30 sekund) než v normálním čase.

Celkem CNN loni vydělala takřka 1 miliardu dolarů, byl to nejziskovější rok v celé její historii.

A "efekt Trump" - zvýšená sledovanost i příjmy - pro CNN zatím stále funguje i po jeho nástupu do Bílého domu.

Přesto, nebo možná právě proto, že prezident Trump jejího reportéra Jima Acostu během únorové tiskové konference povýšil z "falešných" do "velmi falešných" zpráv a odmítl mu dát slovo, protože je prý z "příšerné" mediální organizace.

Donald Trump je přitom užitečný i médiím, která se mu snaží důsledně dívat pod prsty a ve výsledku mu způsobit reálné problémy.

Jednu z letošních Pulitzerových cen, které se v USA udělovaly v pondělí, dostal investigativní novinář David Fahrenthold z deníku Washington Post za svoji loňskou sérii článků o nesrovnalostech v Trumpových příspěvcích na charitu.

Detailně popsal, že Donald Trump byl vždy zvyklý (a platilo to i v loňské prezidentské kampani) mnohem víc naslibovat než později skutečně dávat.

Investigativci v protiútoku

Fahrenthodova práce přitom není jediným příkladem.

Šéfredaktor listu Martin Baron oznámil, že Washington Post posiluje své reportérské oddělení o dalších osm investigativních novinářů.

Důvodem je zájem čtenářů, jak listu ukázal nejen čtenářský průzkum, ale i nárůst především internetových předplatitelů.

To platí i o dalších dvou amerických denících Wall Street Journal a New York Times. Především Timesy přitahují nové obecenstvo a "vydělávají" zřejmě právě na tom, že jsou k Trumpovi velmi kritické.

Od Trumpova listopadového vítězství jim do poloviny letošního února přibylo 276 tisíc digitálních předplatitelů, což je největší nárůst od chvíle, kdy v roce 2011 svůj web zpoplatnily.

I nevýdělečné novinářské projekty, které se specializují na pátrací žurnalistiku, zaznamenaly prudký nárůst sponzorských darů.

Například web ProPublica, který v pondělí získal, společně s listem Daily News, Pulitzerovu cenu za články o zneužívání pravomocí v newyorském policejním sboru.

V roce 2015 měl tento server 3400 individuálních dárců, kteří celkem věnovali 450 tisíc dolarů. Loni to bylo už 26 000 dárců a celkem 2,9 milionu dolarů.

Před dvěma týdny nazval tiskový mluvčí Bílého domu ProPublica "levicovým blogem". Za prvních šest týdnů letošního roku ale získala 600 tisíc dolarů a chystá se rozšířit redakci o více než třetinu současného stavu.

"Zdá se, že volby přivedly mnoho lidí k tomu, že se chtějí nějak občansky angažovat. A jsme velmi potěšeni, že mnozí mají v této souvislosti na mysli ProPubliku a obecně žurnalistiku, která slouží veřejnému zájmu," uvedl šéf projektu ProPublica Dick Tofel pro BBC.

Velký, krásný nepřítel

Tofel zdůraznil, že není jasné, zda příliv sponzorských darů přímo souvisí s nějakými konkrétními kroky Donalda Trumpa.

Upozornil ale, že od Trumpovy prezidentské lednové inaugurace příspěvky proudí ještě více.

Donald Trump médiím vyhlásil válku. Pro samotná média to je ale - pokud bychom použili Trumpova oblíbená slova - "velká, velká, krásná věc".

Lepšího "nepřítele" si sotva mohla přát.

V 90. letech se k moci u nás dostal Mečiar, mezi ním a Trumpem najdeme zajímavé paralely, USA se z nich mohou poučit, říká analytik Dalibor Roháč. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy