Monrovia - Z rádia v kavárně na rohu ulice liberijské metropole Monrovie zní hudba. Píseň má příjemný taneční rytmus, melodie je chytlavá. Poselství je ale vážné: "Zbav se strachu, neschovávej se. Ebola se dá přežít," rapuje Charles Yegba. Chce v lidech v Libérii vzbudit naději: stovky obyvatel této západoafrické země již totiž na ebolu zemřely, píše agentura DPA.
"Ebola rap" je příkladem stylu hipco, směsice hip hopu, rapu a tradičních rytmů doplněných hovorovým jazykem a politickým poselstvím. Popularity se tento unikátní africký styl dočkal hlavně během krvavé občanské války v 90. letech.
Yegba a další hudebníci využívají hipco, aby varovali před nebezpečím eboly. Zpívají písně o preventivních opatřeních, v nichž bojují proti mýtu, že ebola vůbec neexistuje, nebo vysvětlují, jak změnit tradiční způsoby chování, aby se snížilo riziko nákazy.
Děti si nové hity zpívají na ulici
Píseň "State of Emergency" (Výjimečný stav) od raperů vystupujících pod jmény Tan Tan B a Quincy B lidi varuje před nakažlivostí eboly slovy: "Viděl jsem plakat matku, právě ztratila svého syna. Říkal jsem si, že jí můžu pomoct, chtěla totiž svézt. Ale pak mi říká moje baby: Pomoz jí a umřeme všichni."
"Ty písně jsou dobré. Zvyšují povědomí o ebole," říká novinář Calvin Brooks. Je to podle něj dobrý nápad využít hipco v boji s ebolou, protože hudba je v Libérii všudypřítomná. Lidé ji poslouchají v rádiu nebo v televizi, hudba hraje doma, v obchodech i u kadeřníka. Hity se stávají vyzváněcími melodiemi, děti si je zpívají na ulici.
Ukázka z textu: Ebola In Town
I woke up in the morning
I started hearing people dem yelling
“Da what thing happen? What thing happen? Ma pekin what thing?”
Eh man!
They sit down grab me
They say something in town
Frisky!
That thing that in town it quick to kill
That me scary-o
E-B-O-L-A
Ebola. Ebola in town.
I started yelling
I started running
What place I will go?
I go to Guinea
I went everywhere
Ebola. Ebola there.
I’m not going anywhere.
I’m right here.
I’m not going nowhere.
I’m right here.
I know the medicine.
That distant hugging
I said distant shaking
Distant kissing
Don’t touch me!
"Hipco je důležitou součástí místní kultury," říká Adolphus Scott z dětského fondu UNICEF v Libérii. "Hipco dává hlas obyčejným lidem a umožňuje jim vyslovit se k tématům, která je trápí," dodává. UNICEF a ministerstvo zdravotnictví spolupracují s některými hudebníky a rádii, aby šířily osvětu o ebole.
Také zpěváci Deng, SoulFresh a FA díky podpoře Organizace spojených národů vytvořili píseň s názvem "Ebola is real" (Ebola je opravdová). Aby se osvěta dostala i ke staršímu publiku, pomohl UNICEF skupině Crusaders for Peace při vzniku písně o ebole doprovázené tradiční hudbou. Obě nahrávky rádia pouštějí stále dokola.
Osvěta? Pesimismus a dekadentní nálady
Cílem této kampaně je bojovat s názorem, že nemoc není nebezpečná, říká Scott. Pověry a snaha nepřipouštět si skutečná rizika jsou prý v Libérii hluboce zakořeněné.
Mnoho lidí se prý domnívá, že vláda šíří informace o ebole jen proto, aby se dostala k finanční pomoci ze zahraničí. Jiní si zase myslí, že virus do Afriky zavlekli zahraniční humanitární pracovníci. A počet nakažených přitom stále stoupá, varuje WHO.
Osvětové písně o ebole mají ale i temnou konkurenci: Písně plné pesimismu a dekadentních nálad jako "Ebola in Town" (Ebola ve městě) od raperů s přezdívkami Shadow a D-12 jsou rovněž v kurzu. Odborníci se obávají, že texty typu "ebola je velmi zlá, zabije tě cobydup" můžou způsobit víc škody než užitku.
"Je mi z toho zle, když poslouchám tyhle negativní písně," říká 28letá studentka Comfort Johnsonová. "Ebola uvrhla celou zemi do strachu a tyhle písně mi připomínají lidské životy, které si vyžádala," dodává.