Düsseldorf - Policie hodnotí podobné případy zpravidla jako "nezodpovědnou klukovinu", protože si až doposud nevyžádaly ničí život, ani vážné zranění. Útoky laserovými ukazovátky či podomácku upravenými diodami z CD-ROM mechaniky se však množí a je jen otázkou času, kdy dojde k nejhoršímu.
Před týdnem zaútočili neznámí pachatelé v průběhu jedné noci ve spolkové zemi Severní Porýní - Vestfálsko hned na dvě nízko nalétávající letadla, a sice u Düsseldorfu a u Münsteru. Piloti byli v obou případech schopni se strojem bezpečně přistát a nikomu z cestujících se nic nestalo.
Pokud by však byli po vypnutí autopilota oslepeni laserovým paprskem vysílaným ze země, mohlo by se stát, že ztratí nad letounem kontrolu a ohrozí životy cestujících. V berlínské čtvrti Reinickendorf oslepil loni v dubnu mladistvý útočník řidiče autobusu laserovým ukazovátkem takovým způsobem, že muž musel vyhledat lékařské ošetření.
Za rok 2011 zaznamenalo Německé zajištění letů celkem 636 útoků laserem, o dvě stovky víc než v roce předchozím. V roce 2009 těchto incidentů přitom bylo jen 122.
Sdružení německých pilotů Cockpit proto požaduje zákaz prodeje laserových ukazovátek. Ty, které se dostanou ve specializovaných obchodech, mají sice výkon jen několik miliwattů, na internetu jsou však nabízeny přístroje i stokrát účinnější.
"Ten, kdo je oslepen laserem, nedokáže několik vteřin až několik minut správně vidět," tvrdí mluvčí sdružení Jörg Handwerk. "Vyzkoušel jsem si účinek laserového ukazovátka na sobě a po několik sekund jsem před sebou viděl jen zelený bod, ať jsem se podíval kamkoli."
Německé, rakouské i italské policii se podařilo dopadnout již několik pachatelů podobných útoků. Zpravidla se jednalo o teenagery, kteří tvrdili, že o nebezpečí oslepení pilota, byť krátkodobého, vůbec nevěděli, a z případu zpravidla vyklouzli s peněžitou pokutou ve výši několika set eur, několika desítkami hodin veřejných prací či nanejvýš čtrnáctidenním pobytem v nápravném zařízení pro mladistvé.
Ve Spojených státech jsou každoročně zaznamenány dokonce tisíce případů. Jeden z pilotů po laserovém útoku přišel o licenci, protože se mu zhoršil zrak.
Podobná čísla má k dispozici evropské středisko řízení letů Eurocontrol. Podle něj vzrostl počet útoků laserem od roku 2008 více než čtyřikrát.
Také letiště v Ruzyni hlásilo opakovaně útoky zeleným laserovým paprskem, naposledy letos v lednu.