Washington - Pořídit fotografii, aby člověku něco lépe zůstalo v paměti, může mít zcela opačný účinek - dotyčný si pamatuje méně. Vyplývá to z výzkumu, jehož výsledky zveřejnili vědci v USA.
Jejich studie zjistila, že návštěvníci, kteří fotili vystavené předměty během prohlídky muzea, si ve skutečnosti pamatovali méně podrobností než ti, kdo si vystavené předměty jen prohlíželi.
Těch, kteří si pořizují fotografie čehokoli a sdílejí je s pomocí internetových serverů, jako je Facebook, Twitter nebo Instagram, je přitom čím dál víc.
"Lidé už zvedají fotoaparáty, aby zachytili daný okamžik, tak bezmyšlenkovitě, že jim ve skutečnosti uniká, co se kolem nich děje," řekla psycholožka Linda Henkelová z Fairfieldské univerzity.
"Když se lidé spolehnou na technologii, aby si něco pamatovala místo nich, počítají s tím, že aparát zaznamená událost, a tudíž se na ni nemusí sami plně soustředit. Pak to může mít negativní dopad na to, jak si sami událost pamatují," dodala Henkelová, autorka studie zveřejněné v časopise Psychological Science.