reklama
 
 

Ať je to radši prales pro opice. V Malajsii roste obří čínské město, premiér se bouří

14. 9. 2018
Vizualizace ukazuje, jak má Forest City jednou vypadat.
V luxusním čínském městě Forest City na území Malajsie bude žít 700 tisíc lidí. Nelíbí se ale nové malajsijské vládě, která bojuje proti čínskému vlivu v regionu.

Kuala Lumpur - Ještě před několika lety tu rostly jen palmy. Teď tu roste obří město pro 700 tisíc obyvatel s luxusními mrakodrapy, nákupními centry, golfovým hřištěm a spoustou parků a zeleně. Jmenuje se Forest City, leží na pobřeží Malajsie nedaleko Singapuru a buduje ho Čína.

Část města sahá do moře. Před třemi lety tam začaly bagry za čínské peníze navážet zeminu, aby vznikl umělý ostrov. Teď už na něm stojí i univerzitní kampus a výškové budovy s drahými byty.

Peking do projektu investoval na 100 miliard amerických dolarů (v přepočtu 2,2 bilionu korun). Peníze se ale už teď začínají vracet. Dvě třetiny bytů skoupili právě zámožní Číňané, většina Malajsijců by si život ve Forest City nemohla dovolit.

Čínské jsou i veškeré nápisy na cedulích a značkách, místní školy budou nabízet výuku jen v mandarínské čínštině a angličtině.

Město na území Malajsie, ve kterém žijí hlavně Číňané, se ale nelíbí novému malajsijskému premiérovi a jeho vládě. "Vede to k otázkám o naší národní svrchovanosti," cituje americký deník Washington Post malajsijského ministra financí Lim Guan Enga.

Forest City tak může být jednou z posledních čínských investic v této zemi v jihovýchodní Asii.

Raději les pro paviány

Malajsie je přitom pro Čínu jedním z největších obchodních partnerů a dlouho byla hlavním cílem čínských investic v regionu. Teď ale úplně otočila. Může za to nový premiér, kterým je od letošního května Mahathir Mohamad, nejstarší předseda vlády na světě.

Třiadevadesátiletý politik se obává, že se Malajsijci příliš zadlužují kvůli projektům, které nejsou životaschopné a hlavně ani nutné, jak upozorňuje americký deník The New York Times. Zato jsou strategicky výhodné pro Čínu.

Velikána, který se snaží kupovat si mezinárodní vliv.

O projektu Forest City Mohamad v květnu, ještě během volební kampaně, prohlásil, že by z něj raději udělal skutečný les, ve kterém by žili paviáni a opice.

Nechceme nový kolonialismus

Mohamad během prvních několika měsíců své vlády už zablokoval hned dvě obří čínské investice s obavami, že kvůli nim Malajsie zbankrotuje. Šlo o výstavbu železnice v hodnotě 430 miliard korun, která měla být součástí čínské koncepce Nové Hedvábné stezky a měla v západovýchodním směru propojit Jihočínské moře s Indickým oceánem. A také dva plynovody v celkové hodnotě 50 miliard korun.

"Nechceme, aby došlo k situaci, kdy tady budeme mít novou verzi kolonialismu, protože chudé země nejsou schopné konkurovat těm bohatým," pronesl premiér při návštěvě Pekingu, kde svůj úmysl oznámil.

Po návratu vyhlásil, že ve Forest City nebudou smět bydlet cizinci. Od toho ale nakonec ustoupil, a to i pod nátlakem opozice, která čínské peníze v zemi obhajuje.

Budování města dá místním obyvatelům tisíce pracovních míst. Navíc Malajsijci nakoupili podle agentury Reuters pětinu nemovitostí v budoucím městě.

Kritika Číny zabrala

Tvrdý postoj vůči Číně - podle deníku The Washington Post pravděpodobně vůbec nejtvrdší v regionu - se Mohamadovi vyplácí. Pomohl mu už v květnových volbách. V nich triumfoval nad Národní frontou, která v zemi vládla nepřetržitě od získání nezávislosti v roce 1957. V posledních letech ale dovedla Malajsii k obrovským dluhům, přičemž velká část z nich patří čínským společnostem.

Mohamad nahradil v křesle předsedy vlády Najiba Razaka, kterého voliči potrestali za jeho korupční skandály. Většina z nich se týkala právě největších čínských investic v zemi.

Video: Čínský sledovací systém dokáže rozpoznat obličeje v davu lidí

Pozná vás i v davu a předpoví zločin. Čínský sledovací systém má 170 milionů kamer | Video: Jakub Viliš |  01:58

autor: Simona Fendrychová | 14. 9. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama