K riskování mě nutila firma, tvrdí kapitán Concordie

Petr Jemelka Petr Jemelka
23. 1. 2012 16:27
Podle svědků si bohatí Rusové kupovali místa v záchranných člunech, mrtvých je už 15
Kapitán Schettino už tvrdil ledascos. Mimo jiné to, že v době kdy měl řídit evakuaci, nechtěně spadl do záchranného člunu.
Kapitán Schettino už tvrdil ledascos. Mimo jiné to, že v době kdy měl řídit evakuaci, nechtěně spadl do záchranného člunu. | Foto: Reuters

Řím - Zdánlivě nepochopitelné riskování kapitána ztroskotané lodi Costa Concordia Francesca Schettina může mít jednoduché vysvětlení.

Alespoň pokud dvaapadesátiletý Schettino před soudem vypovídá pravdu.

Italský deník La Repubblica zveřejnil část přepisu jeho výpovědi, z níž vyplývá, že jej měli nadřízení do hazardu s lidskými životy tlačit.

Zkušený námořník u soudu navíc prohlásil, že společnost Costa Crociere posádku k riskantnímu přiblížení k ostrovu Giglio nenutila poprvé.

Zdravení obyvatel a návštěvníků malých ostrovů z bezprostřední blízkosti prý patřilo k běžné praxi a plavidla společnosti tak činila po celém světě. Podle Schettina chtělo tímto způsobem vedení Costa Crociere nalákat další pasažéry.

"Pozdrav na Giglio byl 13. ledna plánován a vyžadován Costou ještě předtím, než jsme vypluli z přístavu v Civitavecchiu. Společnost o praxi ´zdravení ostrovů´ věděla," cituje La Repubblica z přepisu soudního zápisu kapitánovy výpovědi.

Osudový pozdrav Gigliu mohl podle Schettina přijít už o týden dříve, tehdy od něj ale posádka upustila kvůli špatnému počasí.

Výkonný ředitel Costa Crociere Pier Luigi Foschi minulý týden něco takového popřel. "Nemohu vyloučit, že některé naše lodi pluly z iniciativy jejich kapitánů blíže k pobřeží, ale nikdy jsem nebyl o podobně riskantních manévrech informován," cituje šéfa plavební společnosti britský deník Guardian.

Poslední kapitánovo vyjádření odmítla Costa Crociere komentovat s tím, že nechce zasahovat do probíhajícího vyšetřování.

Rusové si prý kupovali místa v záchranných člunech

Počet obětí italské námořní tragédie mezitím vzrostl na patnáct. Potápěči ve vraku našly těla dalších dvou žen. Kolik lidí se vlastně pohřešuje, není jasné. Společnost Costa Crociere totiž připustila, že na palubě zřejmě byli i černí pasažéři, a tak není možné s určitostí stanovit, kolik lidí se na Concordii vlastně plavilo.

Britský bulvární deník The Sun, (ale i například německý Bild) v pondělí přinesl šokující informací, podle níž italská prokuratura prověřuje podezření, že si bohatí Rusové kupovali místa v záchranných člunech na úkor žen, dětí a nemohoucích.

Dosvědčilo to prý několik očitých svědků, kteří viděli jak rusky hovořící a draze oblečení pasažéři cpali námořníkům do rukou peníze, aby se do člunu dostali přednostně.

Potvrdila to i jedna z obyvatelek ostrova Giglio Franca Anichiniová. "Když připluly první záchranné čluny, čekala jsem, že vylezou ženy, děti a zranění. Viděla jsem ale jen rusky hovořící zdravé muže a elegantní dámy ve večerních róbách," svěřila se německým médiím.

Palivo je třeba rychle odčerpat

Pátrání po pohřešovaných - byť s přestávkami kvůli špatnému počasí - stále probíhá, naděje na nalezení živých trosečníků už se ale prakticky rovná nule. Odčerpávání zbylých pohonných hmot specializovanou dánskou firmou proto začne v řádu dní.

S rekonstrukcí nešťastné události by mohl být problém. Podle deníku La Repubblica kapitán soudkyni Valerii Montesarchiové řekl, že v noci, kdy k nehodě došlo, odhalil poruchu některých přístrojů zaznamenávajících informace o pohybu plavidla. To by mohlo zkomplikovat rekonstrukci trasy.

 

Právě se děje

Další zprávy