Po letech nadějí potvrzeno: Vědci z NASA našli na Jupiterově měsíci vodní páru

Zahraničí Zahraničí
19. 11. 2019 15:52
Na Europě, jednom z největších měsíců planety Jupiter, se nachází voda v plynném skupenství. Kapalná voda by přitom byla jednou z podmínek pro vznik života. Informaci, o které vědci opakovaně spekulovali už v minulosti, nyní potvrdil americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA).
Měsíc Europa, který obíhá kolem planety Jupiter.
Měsíc Europa, který obíhá kolem planety Jupiter. | Foto: Reuters

Odborníci z Goddardova kosmického střediska NASA dokázali pomocí teleskopu v havajské observatoři W. M. Kecka, že na měsíci největší planety sluneční soustavy je vodní pára. Výsledky zkoumání zveřejnili v pondělí v odborném časopise Nature Astronomy

"Potvrzení, že nad povrchem Europy existuje vodní pára, pomůže vědcům lépe pochopit vnitřní uspořádání měsíce," uvedla NASA.

Existence vody v plynném skupenství například podporuje domněnku, že se na tomto Jupiterově měsíci nachází oceán, možná až dvakrát větší než Země. To by znamenalo, že na Europě by teoreticky mohl existovat mimozemský život.

"Základní chemické prvky, tedy uhlík, vodík, kyslík, dusík, fosfor a síra, a zdroj energie jsou dvě ze tří podmínek pro život. Lze je najít všude ve sluneční soustavě. Ale tu třetí podmínku - tekutou vodu - je obtížné nalézt mimo Zemi," vysvětlil pro server Space.com Lucas Paganini, autor studie o výskytu vody na Europě a planetární vědec NASA. Výzkumníci sice upozorňují, že na družici nenašli přímo kapalnou vodu, vodní páru ale i tak považují za velmi významný nález.

NASA monitorovala Europu, která měří v průměru 3100 kilometrů, sedmnáct nocí v období od února 2016 do května předloňského roku. Vodní páru experti spatřili jen během jediné noci, 26. dubna 2016, a to v množství asi 2300 tun.

To, že vědci zaznamenali vodní páru pouze v jedinou noc, podle nich neznamená, že by šlo o omyl a ve skutečnosti tam žádná není. Množství plynu ale zřejmě nebylo dostatečně velké, aby ho teleskopy zvládly zachytit, vysvětluje server Astronomy.com.

Vědci připouštěli, že by na Europě mohla být voda, už roky. Například Hubbleovu vesmírnému dalekohledu se v minulosti podařilo zachytit možné vodní gejzíry a páru. V roce 1997 také proletěla sonda Galileo skrz vodní páry, které pocházely z měsíce Europa, což zpětně potvrdila vědecká analýza.

NASA nechce od Europy odtrhnout pozornost ani v budoucnu. Připravuje misi zvanou Europa Clipper, v rámci které plánuje - zřejmě v roce 2023 - vyslat k měsíci průzkumnou sondu doplněnou o kamery, spektrometry a radar. Sonda bude obíhat Jupiter a u Europy podnikne opakované blízké průlety, čímž podrobně prozkoumá povrch měsíce.

Video: Poprvé v historii. Vně vesmírné stanice pracoval čistě ženský tým

Video: Reuters

Při nehodě dvou menších letadel v USA zemřelo osm lidí

Při nehodě dvou menších letadel u jezera Coeur d’Alene v americkém státě Idaho v neděli zemřelo osm lidí. S odvoláním na úřad místního šerifa to uvedla agentura AP. Podle svědků se letadla srazila nad vodou a následně zřítila do jezera.

Policie dosud uváděla dva mrtvé s tím, že šest dalších osob se pohřešuje. Úřady nevylučovaly, že jsou i tito lidé po smrti.

Na místě zasahovalo několik záchranářských i hasičských týmů. Z hloubky 40 metrů byla zatím vylovena těla tří obětí. "Nečekáme žádné přeživší," sdělil Ryan Higgins z úřadu šerifa. "Myslíme si, že všichni zemřeli."

Kalifornský soud obnovil soud s Nikulinem

Federální soud v Kalifornii obnovil pozastavený proces s Rusem Jevgenijem Nikulinem, obžalovaným z hackerských útoků. Informovala o tom dnes agentura RIA Novosti. Nikulina vydalo do Spojených států předloni Česko po zadržení v jednom z pražských hotelů v roce 2016.

Proces s Nikulinem v kalifornském San Francisku začal v březnu, krátce poté byl ale kvůli koronavirové pandemii přerušen. Soudce William Alsup nyní konstatoval, že procesu se již může zúčastnit alespoň šest ze 12 členů poroty, a soudní líčení proto může pokračovat.

Podle amerických vyšetřovatelů Nikulin napadl sociální sítě LinkedIn a Formspring a webové úložiště Dropbox. Je například obviněn z toho, že ze sítě LinkedIn ukradl data z více než 167 milionů účtů. U kalifornského federálního soudu je Nikulin obžalován z počítačového útoku, krádeže a spiknutí, za což mu hrozí až 30 let vězení. Nikulin soudu již dříve řekl, že se cítí nevinen.