Po letech nadějí potvrzeno: Vědci z NASA našli na Jupiterově měsíci vodní páru

Zahraničí Zahraničí
19. 11. 2019 15:52
Na Europě, jednom z největších měsíců planety Jupiter, se nachází voda v plynném skupenství. Kapalná voda by přitom byla jednou z podmínek pro vznik života. Informaci, o které vědci opakovaně spekulovali už v minulosti, nyní potvrdil americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA).
Měsíc Europa, který obíhá kolem planety Jupiter.
Měsíc Europa, který obíhá kolem planety Jupiter. | Foto: Reuters

Odborníci z Goddardova kosmického střediska NASA dokázali pomocí teleskopu v havajské observatoři W. M. Kecka, že na měsíci největší planety sluneční soustavy je vodní pára. Výsledky zkoumání zveřejnili v pondělí v odborném časopise Nature Astronomy

"Potvrzení, že nad povrchem Europy existuje vodní pára, pomůže vědcům lépe pochopit vnitřní uspořádání měsíce," uvedla NASA.

Existence vody v plynném skupenství například podporuje domněnku, že se na tomto Jupiterově měsíci nachází oceán, možná až dvakrát větší než Země. To by znamenalo, že na Europě by teoreticky mohl existovat mimozemský život.

"Základní chemické prvky, tedy uhlík, vodík, kyslík, dusík, fosfor a síra, a zdroj energie jsou dvě ze tří podmínek pro život. Lze je najít všude ve sluneční soustavě. Ale tu třetí podmínku - tekutou vodu - je obtížné nalézt mimo Zemi," vysvětlil pro server Space.com Lucas Paganini, autor studie o výskytu vody na Europě a planetární vědec NASA. Výzkumníci sice upozorňují, že na družici nenašli přímo kapalnou vodu, vodní páru ale i tak považují za velmi významný nález.

NASA monitorovala Europu, která měří v průměru 3100 kilometrů, sedmnáct nocí v období od února 2016 do května předloňského roku. Vodní páru experti spatřili jen během jediné noci, 26. dubna 2016, a to v množství asi 2300 tun.

To, že vědci zaznamenali vodní páru pouze v jedinou noc, podle nich neznamená, že by šlo o omyl a ve skutečnosti tam žádná není. Množství plynu ale zřejmě nebylo dostatečně velké, aby ho teleskopy zvládly zachytit, vysvětluje server Astronomy.com.

Vědci připouštěli, že by na Europě mohla být voda, už roky. Například Hubbleovu vesmírnému dalekohledu se v minulosti podařilo zachytit možné vodní gejzíry a páru. V roce 1997 také proletěla sonda Galileo skrz vodní páry, které pocházely z měsíce Europa, což zpětně potvrdila vědecká analýza.

NASA nechce od Europy odtrhnout pozornost ani v budoucnu. Připravuje misi zvanou Europa Clipper, v rámci které plánuje - zřejmě v roce 2023 - vyslat k měsíci průzkumnou sondu doplněnou o kamery, spektrometry a radar. Sonda bude obíhat Jupiter a u Europy podnikne opakované blízké průlety, čímž podrobně prozkoumá povrch měsíce.

Video: Poprvé v historii. Vně vesmírné stanice pracoval čistě ženský tým

Video: Reuters

před 1 minutou

Ve finské nominaci na Švédské hry jsou čtyři mistři světa

Čtyři mistry světa a čtyři nováčky zařadil do nominace na Švédské hry v Helsinkách a Stockholmu trenér hokejistů Finska Jukka Jalonen. U loňského triumfu na šampionátu v Bratislavě byli obránce Miika Koivisto z Växjö a útočníci Jere Sallinen z IFK Helsinky a Juhani Tyrväinen z Luley. Zlato už z roku 2011 rovněž ze slovenské metropole má forvard Jani Lajunen z Lugana.

Debutovat ve finské reprezentaci budou bek Oskari Manninen z Kouvoly a útočníci Jere Innala z Hämeenlinny, Lauri Pajuniemi z TPS Turku a Matias Maccelli z Ilvesu Tampere, který bude v 19 letech benjamínkem týmu. Na přelomu roku reprezentoval na mistrovství světa dvacítek v Třinci a Ostravě.

Poprvé od Světového poháru 2016 v Torontu se vrací do reprezentace Jori Lehterä z Petrohradu. Dvaatřicetiletý bývalý hráč St. Louis a Philadelphie má na kontě 307 zápasů v NHL. Ještě po delší pauze se představí další útočník Teemu Pulkkinen z Dynamo Moskva, který naposledy v květnu 2016 v Moskvě s národním týmem získal na světovém šampionátu stříbro.

Finové vstoupí do turnaje ve čtvrtek 6. února v Helsinkách proti Rusku, o dva dny později je po přesunu do Stockholmu čeká česká reprezentace a v neděli 9. února změří síly v severském derby se Švédskem. Finové jsou po dvou turnajích Euro Hockey Tour v tabulce druzí s 11 body o skóre za Českem.

Nominace Finska na Švédské hokejové hry v Helsinkách a ve Stockholmu (6.-9. února):

Brankáři: Frans Tuohimaa (IFK Helsinky), Harri Säteri (Novosibirsk/KHL),

obránci: Valtteri Kemiläinen, Veli-Matti Vittasmäki (oba Tappara Tampere), Elmeri Eronen, Petteri Nikkilä (oba Hämeenlinna), Miika Koivisto, Ilari Melart (oba Växjö/Švéd.), Julius Honka (Jyväskylä), Oskari Manninen (KooKoo Kouvola), Jarkko Parikka (Ilves Tampere), Mikael Seppälä (KalPa Kuopio),

útočníci: Matias Maccelli, Arttu Ruotsalainen (oba Ilves Tampere), Otto Paajanen, Jere Sallinen (oba IFK Helsinky), Jere Innala (Hämeenlinna), Julius Junttila (Kärpät Oulu), Jere Karjalainen (Tappara Tampere), Aleksi Mustonen (Pelicans Lahti), Julius Nättinen (Jyväskylä), Lauri Pajuniemi (TPS Turku), Jani Lajunen (Lugano/Švýc.), Jori Lehterä (Petrohrad/KHL), Joel Mustonen (Frölunda/Švéd.), Teemu Pulkkinen (Dynamo Moskva/KHL), Juhani Tyrväinen (Lulea/Švéd.).