Závodění je kapitalistické, rozhodl Fidel. Milovníci aut se nevzdali, síly měří tajně a v noci

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
14. 3. 2016 19:40
Festival dokumentárních filmů Jeden svět nabízí snímek amerického režiséra Bent-Jorgena Perlmutta Havana Motor Klub. Dokument sleduje automobilové závodníky na Kubě, kteří svou vášeň pro rychlá auta a závodění musí skrývat před režimem. V přes padesát let starých veteránech mezi sebou závodí v noci a na odlehlých silnicích. Film o vášni a rebelství na "ostrově svobody" dokumentuje osudy několika obyvatel Havany, kteří svůj život zasvětili autům a snaze si v nich jednoho dne zazávodit na oficiálním šampionátu.
Havana Motor Club.
Havana Motor Club. | Foto: Jeden svět

Praha - Stará americká auta brázdí ulice Havany zalité sluncem. Veterány vyrobené v padesátých letech jsou dodnes symbolem uzavřeného "ostrova svobody".

V žádném katalogu cestovní kanceláře nechybí na stránce o Kubě fotografie starého auta s oprýskaným lakem.

Pro jejich majitele mají však trochu jiný význam. Kromě pouhého dopravního prostředku pro ně znamenají velikou vášeň - a svým způsobem i vzdor proti režimu.

"Proč závodím? Dělá tě to větším. Dává ti to trochu více respektu," vysvětluje Jote v dokumentu amerického režiséra Bent-Jorgena Perlmutta Havana Motor Klub, který mohou diváci vidět na přehlídce dokumentárních filmů Jeden svět.

Hrdiny filmu spojuje láska k automobilům, rychlé jízdě a soutěžení. Jsou to muži rozdílného věku, kteří svou největší zálibu a vášeň musí pečlivě skrývat. Závodí po nocích nebo na odlehlých silnicích.

"Pokud vás chytí policie, zavře vás a vezme vám vaše auto," vysvětluje rizika Carlos.

I ve dne se ale na ulici dají rozeznat jednoduše. Silné motory vydávají burácivý zvuk a barevný lak se leskne v teplém slunci.

Automobilové závody jsou na Kubě zakázané už od té doby, co v roce 1959 zvítězila revoluce. Režim Fidela Castra rozhodl, že jde o kapitalistický a elitářský sport. Motoristům nezbývá nic jiného než se odebrat do undergroundu a soupeřit v tajných závodech.

Už na první pohled je jasné, z čeho pýcha jejich majitelů pramení. Na chudém ostrově, kde jsou i základní potraviny pouze na příděl, se jejich skvosty běžným dopravním prostředkům dosti vymykají.

Naleštěné kapoty, sportovní volant a silný motor jsou nutnou součástí každého takového vozu.

Narodil jsem se v revoluci. A budu bojovat

Carlos otevírá plechová vrata své garáže a na popraskanou asfaltovou silnici vyjíždí v červeném chevroletu bez střechy.

"Moje rodina nechce, abych závodil," říká. "Otec je v armádě a lidé v armádě vidí věci trochu jinak."

Všechnu práci na svých autech zvládne sám. Stejně jako většina jeho přátel a soupeřů má auta sestavená z nejrůznějších součástek. "Tohle je porsche. Je rychlé, protože má motor Chevroletu V8," vysvětluje a přiznává, že ho stojí velké peníze. Součástky mu přiváží jeho přítel Saul, který žije ve Spojených státech.

"Během nějakých čtyř pěti let se hodně změnilo," vypráví Saul na letišti v Havaně, zatímco do taxíku skládá obrovská zavazadla. "Teď je přeprava automobilových součástek mnohem jednodušší."

Na silnici spolu majitelé automobilových skvostů soupeří, jinak je ale cíl všech stejný: uspořádat v Havaně první oficiální automobilové závody. Je to sen, a možná i trochu posedlost. V cestě jim ale stojí režim.

"Já jsem se v revoluci narodil. Když jste mě naučili být rebelem a naučili jste mě bojovat, tak budu bojovat. Ale budu také bojovat s vámi, abyste mě nechali závodit v mém autě," říká odhodlaně Piti.

"Vždycky jsem byl rebel," spojuje své politické přesvědčení se skutečností, že se v revolučním režimu musel odebrat do nezákonného podsvětí.

Motor z pašerácké lodi

Ne všichni to ale chápou stejně. Například Jote je ze situace deprimovaný.

Poté, co úřady zatrhly konání prvního oficiálního závodního klání, se několikrát pokusil přeplout na člunu z Kuby na Floridu. Pokaždé ho chytili a pokaždé ho zavřeli na pár dní do vězení.

"Nakonec to tady není tak špatné. Když člověk nemá co jíst, jde k sousedům a ti se s ním podělí. Líbí se mi, jak tady funguje solidarita," říká smířeně.

Jeho auto má nejsilnější motor ze všech. To proto, že pochází z motorového člunu, na kterém se - stejně jako on - snažili zoufalí lidé emigrovat do Spojených států. Jote ho vylovil ze dna moře, opravil a dal do svého veterána.

Přesně tohle dělají na Kubě ti, kdo nemají peníze a známosti na dopravu součástek z USA.

Bez vítězů i poražených

I Jote vždycky doufal, že jednou svůj silný motor vyzkouší na opravdových závodech. Což se mu také splní.

První automobilový šampionát se totiž - za přísných podmínek - nakonec přeci jen konal. Majitelé přes padesát let starých aut si jen museli pořídit bezpečnostní pásy a helmy.

Napětí a rivalita v den konání závodů stoupaly tak, že mezi soutěžícími propukly hádky a rozepře. Po finálové jízdě ale dav diváků i všichni zúčastnění soutěžící propukli v neutuchající jásot.

Zdá se, jako by se všichni radovali z vítězství.

Šampiona neodhalily ani cílové kamery. Závod tak oficiálně skončil remízou. Úspěch je to, že se vůbec konal.

"Myslím, že závody v autech mohou být socialistický sport. Měli bychom z toho udělat socialistický sport," nechal se slyšet Rey. Ostatně - kde nejsou vítězové, nejsou ani poražení.

Havana Motor Club. Bent-Jorgen Perlmutt. Automobilové závody jsou nebezpečné a elitářské, rozhodl režim Fidela Castra jen krátce po vítězství revoluce na Kubě v roce 1959. Tradiční sport a zábava tak přestaly ze dne na den existovat. Jenže vášeň pro rychlá auta některým zkrátka zakázat nejde. A tak se na "ostrově svobody" odebrali motoristé do undergroundu. Nablýskané americké veterány i sovětské moskviče se proháněly ulicemi Havany při tajných závodech. Když je po více než půl století povolen první závod, očekávání jsou velká. Ale dodrží úřady slovo? Snímek o vášni, vzdoru a vytrvalosti několika lidí umocňuje dynamický střih a podmanivá kubánská hudba.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Hasiči řeší úhyn ryb v řece Moravě, žádné škodliviny ve vodě neobjevili

Hasiči v sobotu dopoledne vyjeli do Uherského Hradiště kvůli úhynu ryb v řece Moravě. Jde o území od mostu spojujícího Uherské Hradiště se Starým Městem po místní část Štěpnice. V řece se vyskytuje blíže neurčený počet ryb různých velikostí a druhů, sdělil mluvčí hasičů Roman Žemlička. Testy podle něj vyloučily škodliviny ve vodním toku.

"Na místě byl zástupce životního prostředí a státního podniku Povodí Moravy. Na místě byly provedeny testy, které potvrdily normální obsah kyslíku a vyloučily škodliviny ve vodním toku," uvedl Žemlička.

Podobný úhyn ryb, zejména pstruhů, zaměstnal hasiče také na Prostřední Bečvě na Vsetínsku tento pátek. Domnívají se, že důvodem by mohla být zvýšená teplota vody. Výsledky testů budou známy až později.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na D1 na Benešovsku zkomplikovaly provoz dvě hromadné nehody, tvoří se kolony

Na dálnici D1 na Benešovsku v sobotu zkomplikovaly provoz dvě hromadné nehody, které se staly kolem 29. kilometru ve směru na Prahu. Obešly se bez vážných následků, dálnice je průjezdná, ale tvoří se kolony, řekla policejní mluvčí Michaela Richterová.

Podle prvotních informací jde o dvě nehody zhruba po čtyřech autech. "Jsou to všechno ťukance, není tam žádné zranění, maximálně nějaké lehčí. Dálnice není uzavřená, ale samozřejmě se tvoří kolony. Provoz je tam komplikovaný," uvedla mluvčí kolem 12:30.

Zdroj: ČTK
Další zprávy