Paříž - Do oblasti nehody airbusu Air France dorazila francouzská jaderná ponorka Emeraude.
Pátrání po zapisovacích zařízeních, takzvaných černých skříňkách, obsahujících letová data a záznamy rozhovorů z kokpitu, se tak konečně rozjíždí. Armáda a oceánografové mají tři týdny na to, aby je našli, pak přestanou bzučáky skříněk vysílat signály.
Není ale vůbec jisté, zda se to Francouzům podaří. Dno se v dané oblasti nachází přibližně 3600 metrů hluboko a je velmi členité.
Tři ponorky v oblasti
Po černých skříňkách, které mohou poskytnout klíč k řešení záhady, bude pátrat také francouzská loď Pourquoi Pas?, na jejíž palubě se nacházejí dvě miniponorky - Nautile a Victor 6000. Na místo by měla dorazit zítra nebo pozítří.
Emeraude je vybavena výkonným sonarem a při hledání budou využity také ultracitlivé podvodní mikrofony, kterými se budou snažit pátrací týmy bzučáky "zaslechnout".
"Emeraude začne s patrolováním v průběhu rána v pátrací zóně 36 krát 36 kilometrů," řekl mluvčí francouzské armády Christophe Prazuck. Příští den se ponorka přesune do další zóny.
Prazuck dodal, že pátrání bude otázkou "týdnů či měsíců" a připomněl, že černé skříňky z Boeingu 737, který se do moře zřítil v roce 2004 u Sinaje, byly nalezeny až po dvou týdnech. Přestože bylo zřejmé, kde k nehodě došlo a na místě neštěstí bylo mělké dno.
41 těl
První těla obětí nehody airbusu A330 společnosti Air France už dorazila na brazilskou pevninu, kde budou ve městě Recife provedeny pitvy. Ty by měly přispět k osvětlení pozadí neštěstí, které stále zůstává obestřeno tajemstvím.
Brazilské a francouzské pátrací týmy objevily dalších třináct těl. Celkový počet těl nalezených přibližně 1000 kilometrů severovýchodně od brazilského souostroví Fernando de Noronha tak dosáhl 41. Na palubě letadla se nacházelo 228 lidí.
Odbory společnosti Air France mezitím vystoupily s prohlášením, podle něhož nehodu zřejmě zapříčinily senzory, takzvané Pitotovy trubice, měřící rychlost, které jsou u některých typů strojů vadné.
Odbory se bouří
Odbory vyzvaly piloty společnosti, aby odmítli létat s typy A330 a A340, dokud nebudou senzory vyměněny.
Není však jasné, zda se doporučením budou kapitáni řídit. Odborové sdružení Alter totiž reprezentuje jen dvanáct procent zaměstnanců společnosti.
„O co žádáme je, aby se piloti, kteří s těmito letadly létají, ujistili, že byly senzory vyměněny," prohlásil šéf odborů Bruno Finatti.
Že jsou se senzory problémy, ví Air France i Airbus už rok, francouzská letecká společnost je však začala vyměňovat teprve v poslední době. Air France oznámila, že o víkendu výměny urychlila, konkrétní rozvrh, ani počet letadel, které ještě létají s vadnými čidly, neuvedla.
Podle jedné z teorií se letadlo mohlo dostat do vážných problémů v okamžiku, kdy měřící čidla začala poskytovat různé údaje o rychlosti a následně počítač vypnul autopilota. Letadlo se v té době nacházelo v prudké bouři s velkými turbulencemi a pilot kvůli vadným senzorům zřejmě nevěděl, jak rychle letí.
Letadlo přitom ve výškách okolo deseti kilometrů musí udržovat stabilní rychlost, jinak hrozí, že začne padat.