Hotel sice dostal vládní finanční pomoc, ale ani tak se nevyhnul propouštění zaměstnanců. Z původního počtu 140 jich zůstalo jen 16. Z dvou set pokojů se v září zaplnila sotva desetina, vyjmenovává americký deník New York Times.
Před příchodem koronavirové pandemie patřil Island, přezdívaný země ohně a ledu, mezi nejpopulárnější destinace na světě. Každoročně tam mířily tisíce turistů. Ostrov se objevil i v oblíbeném seriálu Hra o trůny nebo ve filmovém trháku Star Wars, což přitáhlo další návštěvníky.
I proto tamní ekonomika citlivě vnímá pokles turismu. Islandská vláda však doufá, že po pandemii se návštěvníci opět vrátí v hojném počtu.
Aktuální situace hodlá využít a zaměřuje se na rozvoj infrastruktury, aby se později mohl cestovní ruch znovu rychle rozvinout a turisté se dostali i do méně známých koutů země. Na opravu silnic a přístavů po celém ostrově v poslední době vynaložila přes 12 milionů dolarů, tedy v přepočtu více než 283 milionů korun.
Peníze ale poputují také k místům, která byla už dříve populární. U nich chce vláda rozšířit parkovací místa nebo k nim přidat různé turistické trasy či toalety a informační cedule. "Díky tomu budou moci tato místa pojmout více turistů. Umožní nám to také lépe chránit přírodu," uvedl Skarphedinn Berg Steinarsson, šéf islandského turistického centra.
Budou i vouchery pro místní
Změny čekají třeba na čedičový kaňon Studlagil, který turisté objevili teprve nedávno. "Není tu žádná infrastruktura, žádná parkovací místa ani toalety. Co se stane, pokud tam přijede sto nebo 500 tisíc návštěvníků ročně? Všechno se poničí, protože toto místo není na takový nápor připraveno," vysvětluje Steinarsson.
Vláda proto nyní spolupracuje s majiteli pozemků, aby v okolí kaňonu mohly vzniknout parkoviště a stezky. Cílem podle Steinarssona je, aby si lidé mohli užít krásu místa, aniž by "cokoliv poškodili".
Vláda také vyhradila dalších devět milionů dolarů (210 milionů korun) na zvláštní vouchery pro Islanďany, kteří je mohou využít na cesty po ostrově. Nepřímo to pomůže firmám, které jsou závislé na cestovním ruchu. Jakmile se zlepší situace kolem koronaviru ve světě, Island spustí velkou marketingovou kampaň, která má ostrov vykreslit jako neotřelou turistickou destinaci.
Turismus pomohl s ekonomickou krizí
Cestovní ruch hraje v islandské ekonomice klíčovou roli. Před více než deseti lety se Island stal jednou z prvních velkých obětí ekonomické krize, která postihla hlavně bankovní sektor. Zkolabovaly tehdy hned tři velké banky a až čtvrtina obyvatel přišla o úspory. Zemi se nakonec podařilo z krize vymanit, a to díky rozvoji cestovního ruchu, ale i moderních technologií či obnovitelných zdrojů.
V roce 2008 dorazilo na Island asi půl milionu zahraničních turistů, o deset let později už to bylo 2,3 milionu. Loni se ale počet návštěvníků mírně snížil, a to zhruba na dva miliony. Na ostrov dopadl krach tamních aerolinek Wow Air nebo posílení islandské koruny, což odradilo možné návštěvníky.
Island se nyní podobně jako další země potýká s nárůstem počtu nakažených nemocí covid-19. V srpnu tamní vláda oznámila, že návštěvníci ze zahraničí musí projít dvěma testy na koronavirus v rozmezí pěti až šesti dnů a zůstat po tuto dobu v izolaci, nebo se na ostrově musí uchýlit do dvoutýdenní karantény. Na Islandu, který má zhruba 365 tisíc obyvatel, se nakazilo celkem přes 3800 lidí.
Visiting Iceland 🇮🇸? Please note that as of 19 August all arriving passengers to #Iceland must choose between a double testing procedure along with a quarantine for 5-6 days and 14-day quarantine. Further information on https://t.co/kdjKjzYbFv and here 👉https://t.co/Xk3JTgoIMA
— MFA Iceland 🇮🇸 (@MFAIceland) August 16, 2020