Kodaň - Dánská společnost Maersk se snaží vyjednat propuštění posádky ze své obchodní lodě, kterou v Hormuzském průlivu tento týden zadržely íránské jednotky. Jde o zhruba 20 lidí převážně z východní Evropy a z Asie. Firma prý až teď zjistila, že za incidentem stojí soudní rozhodnutí z roku 2005.
Jde prý o nevyzvednutý náklad z Dubaje a Maersk tehdy souhlasil s tím, že jako odškodné zaplatí 163 000 dolarů (podle současného kurzu asi čtyři miliony Kč). Až teď se prý společnost dověděla, že v Íránu soudní jednání pokračovalo a skončilo nařízením, že firma musí zaplatit 3,6 milionu dolarů (88 milionů Kč).
"Protože nemáme k dispozici podrobnosti o tomto řízení, nemůžeme ho nijak ani komentovat. Nebudeme ani spekulovat o našich možnostech," uvedla dánská firma ve svém prohlášení.
Íránci zabavili v úterý plavidlo Tigris plující pod vlajkou Marshallových ostrovů. Plula ze saúdskoarabské Džiddy do přístavu Džabal Alí ve Spojených arabských emirátech s nákladem údajně běžného zboží. Íránské ministerstvo zahraničí tvrdí, že postup íránských jednotek byl v souladu s právem, a dalo incident do souvislosti se sporem mezi íránskou firmou a dánským rejdařstvím. O finančních částkách, které jsou v sázce, se zatím nevědělo.
Hormuzský průliv je široký pouze 39 kilometrů, ale proudí jím až 35 procent celosvětového objemu ropy dopravované po moři. Plavidla používají pro vstup a výstup odlišné trasy a musejí proplout ománskými nebo íránskými vodami. Podle mezinárodní dohody jim má být umožněno bezpečné proplutí. Každý incident v tomto prostoru se zpravidla promítá do cen ropy na světových trzích.
Americké válečné námořnictvo začalo z preventivních důvodů dohlížet v Hormuzském průlivu na obchodní lodě plující pod americkou vlajkou. Nejmenovaný činitel amerického ministerstva obrany upozornil, že má jít jen o dočasné opatření. Podle zdroje nepůjde o přímý doprovod, ale o jakýsi vzdálenější dozor, při němž vojenská plavidla budou s těmi obchodními v kontaktu a budou v případě potřeby připravena zasáhnout.