Fotbal strhá rekordy. Uvidí ho přes 26 miliard diváků

Martin Novák Martin Novák
11. 6. 2010 13:33
Dokáže něco planetu spojit alespoň na chvíli víc než Mistrovství světa ve fotbale?
Foto: Reuters

Praha - Co mají společného švýcarský bankéř, majitel brazilské autopůjčovny, finančník z londýnské City, majitel pizzerie v Římě, taxikář v Teheránu, zemědělec z Nilské delty, učitel v Pobřeží Slonoviny, ředitel počítačové firmy v Japonsku, studentka práv na pařížské Sorbonně?

Nebo moskevský policista, drogový dealer z Mexika, důstojník severokorejské armády, švadlena z Buenos Aires, výpravčí ze železniční stanice Čierna nad Tisou na východě Slovenska či zaměstnanec továrny Volkswagenu v německém Wolfsburgu?

Ode dneška celý měsíc budou sledovat, stejně jako stamiliony dalších lidí, fotbalové Mistrovství světa v Jihoafrické republice. Největší, nejsledovanější, nejemotivnější sportovní svátek je tady.

Nic nedokáže tak propojit planetu jako neopakovatelná atmosféra fotbalového světového šampionátu, vracející se každé čtyři roky. Letos je událost okořeněná tím, že se poprvé koná v Africe.

Před čtyřmi lety sledovalo finále šampionátu Francie - Itálie podle odhadů Světové fotbalové federace (FIFA) více než půl miliardy lidí. Dohromady Mistrovství světa v roce 2006 vidělo v celkovém součtu přes 26 miliard diváků.

Celá planeta u televizorů

Tolik lidí samozřejmě na zeměkouli nežije, ale jde o výpočet FIFA, který sčítá dohromady televizní diváky všech zápasů. Tím pak vzniklo konečné číslo 26 miliard.

Mistrovství v Jihoafrické republice rekord podle FIFA překoná, protože fotbal dobývá i poslední místa planety, která mu ještě zbývají.

Obrovský nárůst se očekává v Africe, protože všichni obyvatelé "černého kontinentu" považují tento šampionát tak trochu za svůj a budou ho sledovat ještě víc než obvykle.

A jelikož v Jihoafrické republice není vůči Evropě žádný časový posun, lze i v Evropě čekat vysokou sledovanost, na rozdíl od šampionátů v roce 2002 v Asii nebo 1994 ve Spojených státech.

Čínská státní televize, která pokrývá 97 procent země, bude vše vysílat živě. Takže většinu zápasů bude jen v Číně sledovat více lidí, než kolik mají státy, které se v daném zápase utkají, dohromady obyvatel.

Časy se mění také v Indii, kde je sportem číslo jedna kriket. Fotbal ho už ale dohání, i tady bude vše živě a sportovní kanál ESPN-Star očekává v Indii 125 milionů pravidelných diváků.

Vůbec poprvé v historii vysílá všechny zápasy i televize na Kubě, kde většina lidí holduje baseballu či boxu. Utkání uvidí i lidé v izolované Severní Koreji.

Míst, kde se mohou zarytí odpůrci fotbalu před nenáviděnou hrou skrýt, už mnoho není. Bhútán, Mongolsko, Kanada, stránky spřízněných duší na Facebooku.

V USA koluje už dlouho vtip, že jediným, koho v zemi zajímá fotbalové mistrovství, je trenér národního týmu. Experti tvrdí, že na vkus Američanů je fotbal nudný, padá v něm málo gólů a hráči mají chudé individuální statistiky.

Jabulani. Míč, se kterým se bude na Mistrovství světa hrát.
Jabulani. Míč, se kterým se bude na Mistrovství světa hrát. | Foto: Reuters

Nicméně televize ESPN chce diváky tentokrát nalákat na 3D přenosy.

FIFA také připravila speciální vysílání pro zájemce do mobilních telefonů, řekl šéf federace pro televizní vysílání a vysílací práva Niclas Ericson.

Fotbal zasáhne do životů nejen prostřednictvím televizi. Skupina vědců z univerzity v britském Newcastlu zveřejnila studii, podle níž se úspěch či neúspěch anglického fotbalového týmu projeví na londýnské burze.

Nálada po prohraném či vyhraném fotbalovém zápase ovlivňuje akcie. Když Angličané vyhrají, stoupají. "Vliv mezinárodních sportovních akcí na trhy a akcie je zřejmý. Jde o psychologický dopad výsledků," tvrdí autoři studie.

Pokud Anglie brzy vypadne a země se ponoří do deprese, je to podle vědců šance udělat na burze výhodné obchody.

Koneckonců byl to Angličan, bývalý manažer Liverpoolu Bill Shankly, který prohlásil: "Fotbal není otázkou života nebo smrti. Je mnohem důležitější."


 

Právě se děje

Další zprávy