Facebook zakládá vlastní diplomatickou službu

Zahraničí Zahraničí
6. 6. 2011 12:15
Tým ambasadorů má za úkol jednat přímo s vládami států
Internetový gigant spojující víc lidí, než mají USA
Internetový gigant spojující víc lidí, než mají USA | Foto: Reuters

Palo Alto - Nejvlivnější sociální síť současnosti Facebook nabírá nové lidi. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby ovšem náplň jejich práce nebyla stejná jako těch, kteří oficiálně zastupují zájmy států.

Zakladatel a prezident Facebooku, sedmadvacetiletý Mark Zuckerberg, vyšle své ambasadory do celého světa.

"Je důležité, abychom byli přímo na místě, aby lidé mohli mít praktický přístup ke společnosti Facebook," řekla listu San José Mercury News mluvčí firmy Debbie Frostová.

Větší než Amerika

Noví "ředitelé pro mezinárodní politiku" budou zastupovat Zuckerberga v regionech jako je Blízký východ, Střední a východní Evropa či Skandinávie.

Společnost si od svých nových diplomatů slibuje hodně. Gigantická sociální síť totiž čelí obdobným výzvám jako regulérní státy.

V březnu měl Facebook 650 milionů uživatelů. Denně si navíc profil vytvoří 250 tisíc lidí, což ho - do počtu "občanů" - staví na pomyslné třetí místo světového žebříčku za Čínu a Indii.

"Společnost má jmění, které si chce chránit. Vydělává peníze prodejem reklamy, kterou přidává k datům, jež mu poskytujeme my sami. Uživatelská data si brání. Nechce přijít o zisky," shrnul záměry Facebooku časopis Slate.

Mr. Facebook, Mark Zuckerberg
Mr. Facebook, Mark Zuckerberg | Foto: Reuters

Vyplatí se to

Jak stojí v inzerátu pro zájemce, noví velvyslanci by "měli aktivně propagovat využití Facebooku přímo u politiků a úředníků ať už ve volitelných, nebo vládních funkcích". Dále pak "monitorovat legislativu a regulace, jež se Facebooku můžou týkat a v tomto ohledu společnosti Facebook také radit".

Vliv Facebooku je nesporný, jak dokázalo za posledních šest měsíců dění v arabském světě. Právě interaktivní prostor má lví podíl na úspěchu organizátorů revolucí v Tunisku nebo Egyptě. Stejně lákavý je pro byznys.

Podnikatelé všeho druhu moc dobře vědí, že kdo není na Facebooku, jako by nebyl.

Mít velkou internetovou firmu s vlastním diplomatickým sborem? Překvapivě nejde o nic nového. V roce 2006 se do stejného podniku pustil i Google. "Vyplatilo se to? Naprosto," glosoval pro Slate bývalý ředitel Google pro globální veřejnou politiku Andrew McLaughlin.

Internetová diplomacie

Kroky Facebooku naznačují, že veřejnou diplomacii čeká v 21. století zásadní proměna. Ne náhodou jde o často probírané téma na technologických konferencích. Zdá se, že jedním z trendů bude přidělování státních diplomatů přímo k velkým internetovým gigantům, jako je Facebook.

"Svým způsobem se to už děje. Většina států využívá část své diplomatické služby ve prospěch internetu a technologií," vysvětlil pro Slate Christoper Hughes, profesor mezinárodních vztahů na London School of Economics.

Podle něj tak mají malé státy jedinečnou šanci dosáhnout podobných výsledků jako státy s mnohem větším vlivem.

Možná tak přijde doba, kdy Mark Zuckerberg začne přijímat zahraniční ambasadory určené jenom pro Facebook. A svět se zase o něco zmenší.

 

Právě se děje

Další zprávy