Jediné dvě země EU nemají železnici. Projděte si mapu vlaků a porovnejte trasy

Denis Chripák Jana Václavíková Kateřina Vítková Denis Chripák, Jana Václavíková, Kateřina Vítková
30. 4. 2021 18:38
Železnice představují ekologicky šetrný a bezpečný způsob dopravy. I proto se Evropská unie rozhodla jmenovat rok 2021 Evropským rokem železnice. Chce tak upozornit na pozitiva vlakové přepravy. Projděte si nejzajímavější čísla o evropských tratích.

Evropský rok železnice 2021

rok
0

postavena parní trať ve Velké Británii, spojovala města Stockton a Darlington

rok
0

začíná pravidelně fungovat první železniční trať v Evropě - koněspřežná dráha spojující České Budějovice a Linec

rok
0

otevřena první evropská vysokorychlostní trať mezi Paříží a Lyonem

Evropské státy s nejdelší železniční sítí

Vlakem po Evropě

Evropskou unii protíná celkem 216 878 kilometrů železnic (rok 2018). V interaktivní mapě můžete po přiblížení zjistit, kolik času vám zabere cesta vlakem mezi jednotlivými evropskými městy.

Kypr

Kypr

Malta

Malta

Země EU bez železnice

0

počet cestujících na železnicích v EU (rok 2019)

Frecciarossa 1000

Nejrychlejší vlak Evropy


0
km/h

Rychlost v běžném provozu: 360 km/h

Frecciarossa 1000

Cestující na železnicích podle zemí (rok 2019)

Emise z dopravy v EU (2017)

0
%

tolik procent emisí tvoří emise z dopravy v EU

0
%

tolik vlaků ještě není elektrizovaných (do roku 2035 dojde k výměně 4500 souprav za elektrické vlaky)

Jaký typ dopravy nejčastěji využívají cestující?

(data z let 2011-2016)

Jaký typ dopravy je nejčastěji využíván na přepravu zboží?

(data z let 2011-2016)

0
km

tolik měří švýcarský Gotthardský úpatní tunel, nejdelší železniční tunel světa, který protíná Alpy

0

tolik lidí ročně zvládne odbavit nejvytíženější stanice v EU, Gare du Nord v Paříži

Evropský rok železnice 2021

Iniciativa Evropský rok železnice 2021 má Evropské unii pomoci dosáhnout cíle, ke kterému se zavázala v Zelené dohodě pro Evropu, tedy snížit do roku 2050 své emise skleníkových plynů o 90 procent.

Evropská komise doufá, že do roku 2030 se železniční doprava zdvojnásobí a do roku 2050 dokonce ztrojnásobí oproti současným hodnotám.

Konkrétní krok k zaktraktivnění železniční dopravy udělali například dopravci z Německa, Rakouska, Švýcarska a Francie, kteří se rozhodli, že po letech obnoví noční spoje mezi velkými evropskými městy. Nahrazují tím krátké lety například mezi Berlínem a Paříží, Curychem a Barcelonou nebo Vídní a Bruselem.

Evropský rok železnice 2021 vznikl za podpory Evropské komise, Rady EU a Evropského parlamentu.

Adina Valeanováevropská komisařka pro dopravu
Adina Valeanováevropská komisařka pro dopravu
Anna Deparnayová-Grunenbergováeuroposlankyně (Zelení/EFA)
Jan Sechternáměstek českého ministra dopravy
Pedro Nuno Santosportugalský ministr pro infrastrukturu a bydlení
Andreas Matthäředitel rakouských drah

Zdroje dat: Eurail.com, Statista.com, Eurostat, ESCAP, Evropská komise, Evropský parlament

 

Právě se děje

Další zprávy