Budoucí vláda se vložila do sporu o Turów. Polský premiér už jednal se Zahradilem

Helena Truchlá Helena Truchlá
25. 10. 2021 14:48
Spor s Polskem o hnědouhelný důl Turów je jedním z témat, která bude muset řešit nová vláda. Už brzy. S koalicemi, které dávají dohromady budoucí český kabinet, se dohodli odborníci z ministerstva životního prostředí a do Varšavy poslali dopis s výzvou k obnovení pozastaveného dialogu. Na odpověď z Polska zatím stále čekají. Povrchový důl těsně u hranic ohrožuje vodní zdroje v Česku.
Hnědouhelný povrchový důl Turów leží nedaleko českých hranic.
Hnědouhelný povrchový důl Turów leží nedaleko českých hranic. | Foto: Jakub Plíhal

Náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž deníku Aktuálně.cz potvrdil, že koalice Spolu i Pirátů a STAN s odesláním žádosti do Polska souhlasily. "Pokračování v jednáních je v zájmu všech a úplně nejvíc Libereckého kraje," dodal Smrž.

Jádrem sporu je fakt, že Varšava odmítá přerušit těžbu v hnědouhelném dole Turów, který leží nedaleko českých hranic. To jí přitom už v květnu v reakci na stížnosti a žalobu z Česka nařídil Soudní dvůr EU. Důvodem konfliktu jsou negativní dopady těžby na zásoby pitné vody a také hlučnost a prašnost na českém území.

"Téma Turówu řeší politici ODS v Libereckém kraji už od roku 2015. Stávající koalice v Libereckém kraji, které jsme součástí, se aktuálně obrátila jak na polskou stranu, tak na ministra Richarda Brabce a vyzvala je k pokračování jednání a jejich dotažení do zdárného konce," uvedl na dotaz deníku Aktuálně.cz předseda ODS a kandidát na premiéra Petr Fiala.

Podobně se vyjádřilo také hnutí STAN, kterému by podle informací médií mělo po vzniku nové vlády připadnout ministerstvo životního prostředí. "Dohoda musí řešit technické záležitosti, jako je řešení problému odtoku vody, instalace a funkční monitoring složek životního prostředí, řešení problematiky hluku a prašnosti či systematické fungování expertní skupiny. Dále pak je nutné do dohody zavést kompenzace možných škod," vyjmenoval Lukáš Vlček, kandidát hnutí na ministerský post. 

Když česko-polská jednání na začátku letošního října překotně skončila, zůstaly podle účastníků dialogu dvě zásadní otázky nedořešené: za prvé, jak dlouho by smlouva měla být vymahatelná - tedy jak dlouho by Polsko muselo brát ohled na českou pitnou vodu, hluk a prach. Praha podle dřívějších informací Hospodářských novin požaduje lhůtu pěti let po skončení těžby. S tou hodlá státní koncern PGE pokračovat až do roku 2044. 

Druhým sporným bodem je otázka, co by se stalo, kdyby Polsko dohodu vypovědělo. Česko trvá na tom, že by Varšava musela dál respektovat své závazky vyplývající z pravidel Evropské unie. Polsku už nyní nabíhá penále ve výši bezmála 13 milionů korun za každý den těžby, kterou nařídil zastavit unijní soud. Nařízení se Varšava opakovaně snaží zvrátit - podruhé a zatím naposledy minulý čtvrtek, potvrdil deníku Aktuálně.cz mluvčí Soudního dvora EU Balázs Lehóczki.

Čechům nedůvěřujeme

Piotr Wawrzyk, náměstek polského ministerstva životního prostředí, rozhlasové stanici RFM FM řekl, že dialog by se mohl obnovit "nejpozději do dvou týdnů". Jeho resort ale zatím na oficiální výzvu podle informací deníku Aktuálně.cz nijak nezareagoval. Stejně tak celá polská vláda. "Zatím se (kabinet) zdráhá reagovat na českou výzvu kladně, protože Čechům příliš nedůvěřuje," píše list Gazeta Prawna.

Důvodem je fakt, že původní náhlé přerušení dialogu mělo příčinu v konfliktu mezi premiérem Andrejem Babišem a jeho polským protějškem Mateuszem Morawieckým. "Máme si sednout k jednání, jako by se nic nestalo. Je ale otázka, jak si můžeme být jistí, že se později neukáže, že nová vláda má (s vznikající dohodou, pozn. red.) problém," cituje polský list jeden ze svých zdrojů zevnitř polské vlády. 

To strany možné budoucí vládní koalice odmítají. "Není možné téma opustit a nechat jej nevyřešené s tím, že stávající vláda končí," dodal předseda ODS Fiala. Také podle náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže je logické začít jednat ještě nyní. A o plynulém navázání na končící vládu hovoří také český europoslanec za ODS Jan Zahradil, který se ve Štrasburku setkal s polským premiérem. "Je dokonce možné, že před vznikem nové koalice celá jednání dokončí ještě Babišova vláda - pak by nebylo rozumné to znovu otevírat," odpověděl na dotaz deníku Aktuálně.cz. 

Podle expertů, kteří spor dlouhodobě sledují, je to ale problematické. "Je otázka, jestli lidé ze stran, které by měly tvořit novou vládu, tu dohodu vůbec viděli a zda vědí, s čím souhlasí. Hrozí, že se tu formuje čím dál širší skupina podporovatelů dohody, kterou nikdo neviděl," míní například Anna Kšírová, členka Komise pro adaptaci na změnu klimatu Libereckého kraje.

A potíže mohou nastat ve zcela konkrétních bodech. Hnutí STAN podle vyjádření mluvčího Lukáše Vlčka počítá s tím, že kompenzace za škody způsobené těžbou by měla činit 50 milionů eur, tedy skoro 1,3 miliardy korun. Podle polského deníku Gazeta Prawna ale nyní Poláci trvají na tom, že částka musí být snížena o sankce, které kvůli nedodržení nařízení o zastavení těžby Varšavě účtuje Soudní dvůr EU. Podle listu se proto objevují i hlasy, které volají po neobnovení česko-polských jednání a chtějí spíš počkat na konečný verdikt unijní justice. 

Turów v posledních letech

leden 2016: Hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) varuje, že připravované rozšíření dolu Turów u česko-polské hranice ohrožuje zásoby pitné vody na Liberecku. Zajištění náhradního zásobování oblastí vodou s doprovodnými náklady může vyjít až na tři miliardy korun.

prosinec 2016: Vzniká česko-polská pracovní skupina, která věc posuzuje.

listopad 2019: České ministerstvo životního prostředí vydalo nesouhlasné stanovisko k rozšiřování dolu Turów. ČR požaduje například finanční kompenzace případných škod nebo vznik těsnící stěny, která by bránila odtoku podzemních vod.

březen 2020: Polské ministerstvo životního prostředí prodloužilo povolení státní elektrárenské společnosti PGE na těžbu hnědého uhlí v dole Turów o šest let.

září 2020: Ministerstva životního prostředí a zahraničí podala kvůli dolu podnět k Evropské komisi.

prosinec 2020: Komise dospěla k závěru, že Polsko nesprávně posuzuje vliv dolu na životní prostředí a nedostatečně informovalo o svých záměrech sousední státy.

únor 2021: Česko podalo k Soudnímu dvoru EU žalobu a žádost o zastavení těžby.

duben 2021: Varšava prodlužuje provozovateli dolu povolení až do roku 2044.

květen 2021: Unijní soud nařizuje Varšavě okamžitě přerušit těžbu, Polsko avizuje, že chce o dalším osudu dolu jednat. Řešením by měla být mezivládní dohoda. 

září 2021: Polsko dostává pokutu za každý den pokračující těžby. Tu platit odmítá, těžba dále pokračuje. Česko-polská dohoda je údajně skoro hotová, její konkrétní obsah obě strany tají. Varšava jednání ukončuje s ohledem na blížící se volby a údajné nemístné požadavky české strany. 

leden 2022: premiér Morawiecki odvolává polského velvyslance v Praze, podle polských médií za jeho kritické výroky na adresu polské vlády ohledně těžby v Turów. Do Varšavy vyráží jednat nová česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (KDU-ČSL). Obě strany zkoumají nové požadavky vznesené z polské strany. 

únor 2022: Dohodu schvaluje polská i česká vláda.

Zdroj: ČTK

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 minutou

Maďarský parlament ratifikoval přistoupení Finska k NATO

Maďarský parlament v pondělí ratifikoval přistoupení Finska k Severoatlantické alianci. Proti bylo jen šest poslanců, pro jich hlasovalo 182 a nikdo se nezdržel. Poslanci mají ještě jednat o ratifikaci vstupu Švédska do aliance, informovala maďarská tisková agentura MTI. Finsko a Švédsko požádaly o přijetí do NATO loni v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu. Maďarsko a Turecko byly do pondělka posledními členy bloku, které ještě vstup obou skandinávských zemí neratifikovaly.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 minutou

Nákladní vůz vjel do slapské přehrady, řidič zemřel

Řidič nákladního auta sjel po nárazu do svodidel na mostě u obce Svatý Jan na Příbramsku do Slapské přehrady. Na místě zemřel, nikdo jiný podle policie v autě nebyl. Havarované vozidlo vyprostilo z vody auto soukromé odtahové firmy. Na místě byl připraven i vyprošťovací tank hasičského záchranného sboru, řekl po 18:00 mluvčí hasičů Jan Sýkora. Havárie se stala kolem 9:15. Řidič uvízl v kabině potopeného auta a zahynul.

Pojišťovna požadovala, aby auto z vody vytáhlo auto jejich firmy. Pokud by se to nepovedlo, byli hasiči připraveni použít speciální vyprošťovací tank ze Zbiroha, řekl Sýkora. S vyprošťováním pomáhali i potápěči. Kolem 18:00 se podařilo vozidlo dostat na břeh, podle mluvčího hasičů se ještě musí vytáhnout na silnici. S havárií se do vody podle Sýkory dostaly i provozní kapaliny. "S vodohospodáři jsme domluveni, že po vyproštění auta začnou odpouštět vodu, tím se vytvoří větší proud a kapaliny zachytíme v norných stěnách," doplnil Sýkora.

Řidič podle policie zatím z neznámé příčiny přejel do protisměru a naboural do svodidel, prorazil je a spadl z mostu do přehrady. "Jednalo se 57letého muže, byla nařízena soudní pitva," řekla policejní mluvčí Vlasta Suchánková. Silnice I/18 bude podle ní pro řidiče uzavřena zřejmě do úterního dopoledne. "Pro řidiče jsou stanovené objízdné trasy," řekla Suchánková.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude dosavadní zástupce Pavel Švec

Novým šéfredaktorem zpravodajského webu Aktuálně.cz bude od 1. dubna dosavadní zástupce šéfredaktora Pavel Švec, který je zároveň šéfdramaturgem videopořadu Spotlight. Švec nahradí Jana Nevyhoštěného, který byl ve funkci od loňského července.

"V novinářských týmech Economie máme mnoho kvalitních novinářů s manažerskými kompetencemi. Rozhodnout se, komu svěřit řízení Aktuálně.cz, proto nebylo jednoduché. Pavel Švec je respektovaným členem redakce, který má za sebou skvělé výsledky. To spolu s jeho vizí rozvoje Aktuálně.cz rozhodlo," uvedla generální ředitelka Economie Lenka Černá.

Aktuálně.cz pod vedením Švece bude nabízet čtenářům podle tiskové zprávy obsah více na míru. Zpravodajské rubriky se spojí do jednoho oddělení, které umožní efektivněji nasměrovávat pozornost na důležitá témata a zpracovávat je důsledně, inovativně a v širším kontextu. Redakce rovněž prohloubí spolupráci s dalšími tituly Economie, zejména v oblasti ekonomiky a byznysu, uvedlo vydavatelství.

"Budeme se soustřeďovat na témata, žánry a grafické formáty, v nichž jsme tradičně nejsilnější a které u nás čtenáři dlouhodobě hledají, zároveň je chceme dále rozvíjet. Chceme se prezentovat jako moderní web, který má svou jedinečnou identitu," doplnil Pavel Švec.

Švec zahájil svou novinářskou dráhu v roce 2010 v pražské regionální redakci MfDnes. O čtyři roky později se stal členem celostátního reportérského oddělení tohoto deníku. Věnoval se historickým tématům, armádě, životnímu prostředí či politice. V letech 2017 a 2018 pracoval zhruba rok ve zpravodajství České televize, pak vedl domácí redakci MfDnes a v létě 2020 nastoupil na stejnou pozici v Aktuálně.cz. V roce 2022 se stal zástupcem šéfredaktora a šéfdramaturgem videopořadu Spotlight moderátorek Světlany Witowské a Lindy Bartošové.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Basketbalistky USK budou hrát o evropský triumf v Praze

Basketbalistky ZVVZ USK Praha budou ve své hale na Královce hostit od 14. do 16. dubna Final Four Evropské ligy. Naposledy se finálový turnaj uskutečnil v české metropoli v roce 2015 a USK na něm tehdy navázal na triumf Gambrinusu Brno z roku 2006. 

Svěřenkyně trenérky Natálie Hejkové se při šesté účasti ve Final Four utkají v pátek 14. dubna v semifinále s tureckým Mersinem. Druhý zápas obstarají ve stejný den jiný turecký klub Fenerbahce Istanbul s italským Schiem. O dva dny později se uskuteční duel o třetí místo a finále.

Zdroj: ČTK
Další zprávy