Londýn/Praha - Pracují s tím nejcennějším, co máme: s našimi dětmi. Přesto si práce učitelů nevážíme.
Přesněji - jejich povolání nepovažujeme za nijak prestižní. Hodnotíme je podobně jako například (často nekvalifikované) pracovníky v sociálních službách. Třeba Číňané je přitom na společenském žebříčku řadí na roveň lékařů či vědců.
Být učitelem v České republice není jednoduché, potvrzuje teď nová mezinárodní studie, kterou si u vědců z univerzit Sussex a Málaga objednala nadace Varkey Gems Foundation.
Zkoumala prestiž profese "učitel" ve 21 zemích světa. A hůř než v Česku dopadli učitelé jen v Izraeli a Brazílii.
Kompletní studii si můžete přečíst ZDE.
"Česká republika obsadila v Indexu Teacher Status (status učitele) spodní patra," píší autoři studie. "Dosáhla nejhoršího výsledku ze všech sledovaných evropských zemí."
Text pokračuje pod tabulkou.
Status učitelův mezinárodním srovnání
Index pořadí (100 = nejlepší 0 = nejhorší) |
Průměrný plat učitele (měs./Kč) |
Pořadí dle průzkumu PISA |
|
Čína | 100 | 28100 | 3 |
Řecko | 73,7 | 37000 | 17 |
Turecko | 68 | 40200 | 19 |
Jižní Korea | 62 | 69500 | 4 |
Nový Zéland | 54 | 45000 | 6 |
Egypt | 49 | 16800 | údaj není dostupný |
Singapur | 46,3 | 72400 | 1 |
Holandsko | 40,3 | 58900 | 7 |
USA | 38,4 | 71100 | 12 |
Velká Británie | 36,7 | 52900 | 10 |
Francie | 32,3 | 45700 | 11 |
Španělsko | 30,7 | 46700 | 16 |
Finsko | 28,9 | 45600 | 2 |
Portugalsko | 26 | 37400 | 14 |
Švýcarsko | 23,8 | 62300 | 8 |
Německo | 21,6 | 66900 | 9 |
Japonsko | 16,2 | 69300 | 5 |
Itálie | 13 | 45300 | 15 |
ČR | 12,1 | 31600 | 13 |
Brazílie | 2,4 | 29400 | 20 |
Izrael | 2 | 51400 | 18 |
Zdroj: Varkey Gems Foundation/Aktuálně.cz
Na chvostu Evropy i světa
Index analytici sestavovali na základě rozsáhlého dotazníkového šetření, jehož se v celém světě zúčastnilo 21 000 lidí (po tisícovce v každé sledované zemi). Zkoumalo, jak si dotazovaní cení učitelů na prvním a druhém stupni základní školy a na školách středních a vyšších.
Zabývalo se i tím, jak své pedagogy respektují žáci, jak jsou učitelé finančně ohodnocení a jakou mají respondenti důvěru v jejich schopnosti.
Pro Česko jsou výsledky alarmující: Práce učitelů na prvním stupni se v Česku necení, naopak. Hůř ji na žebříčku prestiže oznámkovali jen Izraelci.
Přitom - třeba ve Francii, Číně, Turecku nebo Spojených státech jsou pedagogové na prvním stupni hodnoceni lépe než ti na stupni druhém.
Zatímco Češi dali svým učitelům 1. - 5. tříd na stupnici od 0 do 10 (0 nejhorší, 10 nejlepší) necelou šestku, Řekové je ohodnotili téměř desítkou. "Zjistili jsme, že v tom, jak se veřejnost dívá na učitele, jsou ve světě obrovské rozdíly," shrnuje profesor Peter Dolton z Univerzity Sussex.
Dítě učitelem? Děkuji, ne
Že učitelé nemají v Česku prestiž, dokládá i další tabulka ze studie 2013 Global Teacher Status Index. Jen minimum Čechů (méně než 20 procent) by podle ní svým vlastním dětem doporučilo, aby šly po škole učit.
V Číně by doma učitele rádo mělo 50 procent rodičů, v Řecku 40 procent, v USA či na Novém Zélandě kolem 30 procent.
"Fakt, že čeští učitelé mají ve společnosti jen malý respekt, ještě podtrhuje fakt, že by 80 procent Čechů chtělo, aby byli placeni podle výsledků (svých žáků)," upozorňují autoři nového Indexu. V jiných evropských zemích, například ve Španělsku, Švýcarsku, Nizozemsku, Francii či Německu by takový systém hodnocení pedagogů narazil na tuhý odpor.
Mimochodem - v Česku se, jak známo, do škol nehrnou ani absolventi pedagogických fakult. Polovina jde po škole raději dělat něco jiného.
Respekt k učiteli
A ještě jedno mezinárodní srovnání stojí za zmínku: číslo, které ukazuje, jak učitele respektují žáci.
Ani tady se nemáme čím chlubit. Podle většiny dotázaných (60 procent) české děti učitele neuznávají. O opaku je přesvědčeno jen 15 procent respondentů.
V Číně si 75 procent lidí myslí, že žáci učitele respektují. V Turecku, Egyptě nebo Singapuru je to kolem 50 procent.
V Evropě je pesimismus obecně větší - nejhorší čísla ze sledovaných zemí má však znovu Česká republika (ve světě je pak v kolonce "respekt před učitelem" Česko čtvrté od konce). Pro zajímavost: Evropa má v průměru o 10 procent horší čísla než Spojené státy.
"Doba se změnila"
"Je to smutné, ale doba se bohužel změnila," konstatuje v předmluvě ke studii Sunny Varkey, zakladatel nadace Varkey Gems Foundation. Kdysi byl učitel "někdo", teď jsou země, kde je to spíše naopak, upozorňuje. A Česko je jednou z nich.
"Přitom - pokud nebude společnost učitele respektovat, děti je ve třídách nebudou poslouchat a nejtalentovanější absolventi nebudou chtít profesi učitele vykonávat," tvrdí Varkey. "Časem tenhle úpadek respektu k učitelům oslabí výuku, oslabí učení, zničí příležitost milionů lidí něco se naučit a oslabí společnosti na celém světě," varuje.