Extrémní expedice vyráží k severnímu pólu. V ledové Arktidě zamrzne obří loď s vědci

Helena Truchlá Helena Truchlá
Aktualizováno 21. 9. 2019 0:34
Z norského přístavu Tromsö v pátek vyplul německý ledoborec Polarstern (Polárka) s dosud největší polární vědeckou expedicí. Vědci z devatenácti zemí se vydali na třináct měsíců trvající plavbu do Arktidy, země "věčného ledu". Jejich záměrem bude zjistit, jak izolované místo ovlivňují klimatické změny.

"Během polární noci budeme hlídat lední medvědy pomocí infračerveného světla," popisuje nástrahy neobvyklé expedice její velitel Markus Rex z německého Institutu Alfreda Wegenera pro polární výzkum.

Na cestu se Polarstern, v překladu polární hvězda, vydává z norského přístavu Tromsö v době, kdy je led nejtenčí. Posléze zamrzne v nejméně metr a půl tlusté vrstvě ledu a na její palubě se postupně vystřídá celkem 600 expertů. Zajímat je budou hlavně klimatické změny v oblasti, šest lidí bude během 390 dní dlouhé expedice vykonávat úlohu takzvané "medvědí hlídky" a dohlížet na bezpečnost polárníků.

Expedice je součástí projektu nazvaného MOSAiC (Multidisciplinary drifting Observatory for the Study of Arctic Climate).

"Žádný jiný region světa se za poslední desetiletí neohřál tolik jako Arktida. Na začátku letošního roku tam bylo například tepleji než v Německu," říká Rex s tím, že podobná cesta ještě nikdy nebyla důležitější. "Tomu regionu navíc nikdo nerozumí. Tamní klimatické procesy budeme zkoumat úplně poprvé," podotýká. 

Velmi nákladná expedice

Arktida, na rozdíl od Antarktidy na jižní polokouli, není kontinent a nejsou tu žádné permanentní měřicí stanice. "Staneme se součástí ledu," říká Rex. Není proto jasné, kudy přesně loď popluje - její trasu určí pohyb ker. Během takzvaného driftování budou polárníci zkoumat teplotu, vítr, sluneční světlo a množství sněhu, ale také mořské dno, složení vody a lokální rostliny a živočichy. 

Celá výprava je extrémně nákladná. Bez peněz za potřebné technické vybavení a mzdy účastníků vyjde denně na 200 tisíc eur, tedy více než pět milionů korun.

"Je důležité, aby si celý tým udržel dobrou náladu. Až bude driftovat obklopený temnotou a chladem tisíce kilometrů Arktidou," popisuje další výzvy Markus Rex. Strach ale podle svých slov on ani další členové expedice nemají. 

Složité zásobování

Ledoborec Polarstern bude prvním moderním výzkumným plavidlem, které přezimuje v blízkosti severního pólu. Ve vzdálenosti do 50 kilometrů od lodi vědci rozmístí síť pozorovacích stanovišť. Ta budou společně s lodí driftovat s ledem přes polární ledovou čepici směrem do Atlantického oceánu. 

Rexe a další polárníky inspirovala odvážná plavba norského objevitele Fridtjofa Nansena, jehož dřevěné plavidlo Fram bylo na konci 19. století zamrzlé v ledu tři roky.

Vrstva ledu kolem pólu kvůli rostoucím teplotám neustále taje. Letos začala ubývat i jeho nejstarší a nejsilnější vrstva severně od Grónska. Poprvé v historii se zde dvakrát během jednoho roku odkryla volná vodní plocha. I proto bude moci Polarstern odplout už za rok, ne za tři jako Nansenův Fram. 

Sedmatřicet let stará loď nebude během své plavby na náročný úkol sama. Až se dostane nad 85. stupeň severní zeměpisné šířky, budou jí k dispozici další čtyři ledoborce z Ruska, které zajistí přepravu a zásobování polárníků. Dvě letadla typu Antonov budou přistávat na vrstvě ledu nedaleko místa kotvení.

Dostatečně dlouhou a širokou dráhu jim připraví stroj testovaný na ledovci v rakouském Tyrolsku. Záložní plán jsou dva vrtulníky s dlouhým doletem, které má Polarstern na palubě, stejně jako dostatek zásob, aby polárníci v případě nutnosti přežili až do června 2020. 

Tou dobou by za ledoborcem měla dorazit dvojice dalších menších plavidel, švédská výzkumná loď Oden a čínské plavidlo Süe Lung 2. 

Ledoborec Polarsten (polární hvězda)

Ledoborec Polarstern

Loď byla na vodu spuštěna už v roce 1982, dodneška je jedním z nejpokročilejších polárních výzkumných plavidel světa. Dlouhá je 118 metrů a výtlak má 17 tisíc tun. Za desítky let v provozu loď najezdila asi 3,2 milionů kilometrů. Tlak ledu v Arktidě plavidlo vydrží díky dvouplášťovému ocelovému trupu, silou motoru dokáže prorazit led o tloušťce až metr a půl, a je provozuschopná až do minus 50 stupňů pod nulou. Prohlédněte si loď na stránkách polárního institutu v Postupimi.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Britská libra po odkladu schválení brexitové dohody oslabuje

Britská libra oslabuje poté, co dolní komora britského parlamentu o víkendu odsunula schválení brexitové dohody, dokud její obsah nebude převeden do britského práva. Kolem 08:00 SELČ libra vůči dolaru ztrácela 0,6 procenta na 1,2905 USD. Minulý týden se přitom vyšplhala až na pětiměsíční maximum 1,2990 USD.

Podle analytiků nicméně víkendový vývoj snížil riziko brexitu bez dohody, což brání výraznějšímu propadu libry. Banka Goldman Sachs v nedělí snížila pravděpodobnost brexitu bez dohody na pět procent z dříve předpokládaných deseti procent, napsala agentura Reuters.

Euro si vůči libře připisuje zhruba 0,4 procenta na 0,8644 GBP. Vůči dolaru jednotná evropská měna ztrácí přibližně desetinu procenta na 1,1155 USD.

před 2 hodinami

V Katalánsku se během protestů zranilo skoro 600 lidí, čtyři přišli kvůli gumovým projektilům o oko

Protesty v Katalánsku, které vypukly minulé pondělí po vynesení verdiktu španělského nejvyššího soudu nad politiky tohoto regionu na severovýchodě Španělska, si za týden vyžádaly na 580 zraněných. Informovalo o tom v neděli večer katalánské ministerstvo zdravotnictví. Nejvyšší katalánský soud rovněž v neděli oznámil, že vůči 104 osobám bylo kvůli násilnostem při demonstracích zahájení vyšetřování, 28 z nich je ve vazbě.

Katalánská ministryně zdravotnictví Alba Vergesová v neděli uvedla, že do soboty záchranná služba v souvislosti s demonstracemi ošetřila 565 zraněných; dalších 14 osob bylo zraněno při potyčkách ze soboty na neděli. Třináct zraněných zůstává v nemocnicích. Stav jednoho policisty a jedné demonstrantky je velmi vážný a čtyři zranění přišli při střetech s policií o oko. Podle katalánských médii jim zranění oka způsobily gumové projektily.

Další zprávy