Hlavní je ale ta, která se týká mimořádných meteorologických podmínek. Novinářům to v Moskvě řekla mluvčí vyšetřovací komise ruského ministerstva dopravy Světlana Petrenková.
Měla tím na mysli zásah letadla bleskem. Pilot stroje Denis Jevdokimov totiž potvrdil televizi Zvezda, že kvůli blesku ztratil rádiovou komunikaci s řídicí věží.
Aeroflot flight #SU1492 squawked 7700 (emergency) and returned back to Sheremetyevo Airport in Moscowhttps://t.co/mX6VN5WwwC pic.twitter.com/OZHGEiTeYz
— Flightradar24 (@flightradar24) May 5, 2019
O úderu blesku hovoří také cestující, kteří katastrofu přežili. "Vzlétli jsme a najednou se ozvala obrovská rána. Byl to blesk. Zasáhl nás," řekl deníku Komsomolskaja pravda pasažér Pjotr Jegorov.
List Komsomolskaja Pravda s odvoláním na svůj zdroj z vyšetřování už dříve uvedl, že blesk patrně vyřadil palubní elektroniku a posádka nebyla schopná normálně komunikovat s řídicí věží. "Problémem současných letadel je, že mají už příliš mnoho elektroniky. Ta funguje jen za ideálních podmínek," řekl deníku k nehodě pilot Vladimir Popov.
"Není tak neobvyklé, že do letadla udeří blesk. Na palubě jsou ale složité obvody, antény. Je možné, že dojde ke zkratu," řekl nedávno Aktuálně.cz Stanislav Suchý z Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod v Praze.
Skákali jako kobylky
Vyšetřovatelé zjistili, že letoun ruské výroby Suchoj Superjet 100 se v neděli 28 minut po startu ze Šeremeťjeva do Murmansku otočil a nabral kurz zpět na moskevské letiště. S plnými palivovými nádržemi.
Obvykle se ale před nouzovým přistáním piloti snaží nádrže vypustit. V tomto případě to zřejmě nešlo proto, že stroj letěl neustále nad hustě obydlenými částmi Moskvy. Pilot se nemohl spojit s řídicí věží, a tak si nebyl jistý, kde by vypuštění paliva bylo bezpečné.
První přistání se nezdařilo, pilot znovu vystoupal a zkusil to znovu. Na druhý pokus přistál, ale velmi tvrdě. "Skákali jsme po ploše jako kobylky," vypověděl jeden z cestujících.
Podle předběžných informací ruských vyšetřovatelů stroj čtyřikrát udeřil o ranvej. Při nárazech se dostaly části podvozku do motoru a úlomky zasáhly také levou palivovou nádrž, která vzplála. Oheň okamžitě přeskočil na motory a zadní část trupu.
Problémy v zadní části letadla
Evakuace pasažérů probíhala podle svědků chaoticky. Někteří lidé z přední části letadla si brali příruční zavazadla, takže zdrželi ty, kteří čekali na evakuaci vzadu. Právě cestující ze zadní části pak nestihli vystoupit a uhořeli.
СК признал 22 человека потерпевшими после ЧП в аэропорту Шереметьево https://t.co/hj9HcXKTfP pic.twitter.com/5i9VI2KXjv
— РИА Новости (@rianru) May 6, 2019
Podle agentury TASS se stevard Maksim Mojsejev pokoušel otevřít dveře v zadní části letadla, ale nepodařilo se mu to. Sám stevard se ven nedostal a uhořel.
Ze 78 lidí na palubě se zachránilo 37. Někteří zůstávají v nemocnicích s těžkými popáleninami.