Bogotá - Čína mohutně investuje v celém světě. Vedle Asie a Afriky se zaměřuje také na Latinskou Ameriku. Nyní se rozhodla postarat se o konkurenci Panamskému kanálu.
Nejvýchodnější část šíje mezi Severní a Jižní Amerikou hodlá na kolumbijském území propojit železnicí. Ta povede skrz hustý prales a tři horské hřbety v celkové délce 220 kilometrů.
Číňané tvrdí, že mají se stavbou horských železnic zkušenosti. Před lety spojili se zbytkem někdejší Říše středu Tibet.
Projekt má stát pět miliard dolarů a spojí přístav Cupica na tichomořském pobřeží Kolumbie s Urabou ležící u Atlantského oceánu.
"Jedná se o zcela seriózní plán," snaží se čelit názorům skeptikům poukazujícím na fakt, že železnice má vést zčásti přes území kontrolované levicovými povstalci, nový kolumbijský prezident Juan Manuel Santos. "Přípravy na jeho uskutečnění již notně pokročily."
Plánovaná trať má být téměř třikrát delší než Panamský průplav a přeprava po ní bude také přibližně třikrát tak drahá. Zatímco poplatek za přepravu jednoho kontejneru mořskou cestou přes kanál činí 100 dolarů, při cestě po železnici by to bylo 300 USD.
Čínská železnice dobývá Ameriku
Čínané to se svým úmyslem stát se už za několik let největší ekonomikou světa myslí podle všeho smrtelně vážně. Železnice staví jak v Angole, Jižní Africe a Íránu, tak i v Latinské Americe. Mimo jiné ve Venezuele a Argentině.
Vlaky s levným čínským zbožím navíc pravidelně jezdí mezi západním a východním pobřežím Spojených států.
Kromě spojení přes Panamskou šíji chce Čína postavit další téměř tisícovku kilometrů tratí, které by propojily plánovanou železnici s přístavem Cartagena na severu Kolumbie s Buenaventurou na jihozápadě. U Cartageny má za účelem překládky čínského zboží dokonce vzniknout zcela nové město.
"Kolumbie má pro nás velmi strategickou pozici," tvrdí čínský velvyslanec v Bogotá Kao Čeng-jüe. "Díváme se na ni jako na vstupní bránu do Latinské Ameriky."
Kolumbijci si zase od nové trati slibují, že přiměje Spojené státy konečně ratifikovat dohodu o volném obchodu, kterou s nimi podepsali před čtyřmi lety. Pokud se Američané nebudou v Kolumbii angažovat o něco intenzivněji než v posledních letech, může jejich místo zaujmout brzy právě Čína.
Ta má eminentní zájem o nerostné bohatství Latinské Ameriky. Jen objem obchodní výměny s Kolumbií činí dnes pět miliard dolarů.
Význam Panamského kanálu v posledních letech začal upadat kvůli jeho nedostatečné kapacitě. Zvednout o sto procent ji má nová investice v hodnotě 5,2 miliardy dolarů.