Peking - Čínská letadlová loď Varjag je těsně před dokončením. Dokládají to snímky, které v minulých dnech zveřejnila na své webové stránce agentura Nová Čína.
Je to podruhé od začátku roku, kdy Čína přímo či nepřímo ukázala, jak postupuje modernizace její armády.
V lednu, těsně před návštěvou amerického ministra obrany Roberta Gatese, se na internetu objevily fotografie neviditelného čínského stíhacího letounu J-20, jehož výroba a testy probíhají v provincii S-čchuan.
Gatesova návštěva pak byla touto skutečností do jisté míry poznamenána.
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Chung Lej dostal ve čtvrtek na pravidelné tiskové konferenci v Pekingu otázku, která se letadlové lodi Varjag týkala. Neodpověděl na ni, odkázal však žurnalisty "na příslušné úřady".
"Rád bych zdůraznil, že Čína sleduje mírovou cestu rozvoje," dodal pouze. Z fotografií podle odborníků vyplývá, že rekonstrukce letadlové lodi Varjag bude brzy hotová, schází údajně jen radarový systém.
Peking zvyšuje v posledních letech výdaje na zbrojení, což znepokojuje USA i Indii a Japonsko.
Podle agentury Nová Čína by mohla tato první letadlová loď, kterou Čínská lidová republika bude mít za jednašedesát let své existence, vyplout na moře již koncem letošního roku.
Pohnutá historie Varjagu
Varjag je sovětská letadlová loď z 80. let minulého století, která nebyla nikdy dostavěna.
Po rozpadu Sovětského svazu rezla v ukrajinských loděnicích až do roku 1998, kdy ji v dražbě koupila za 20 milionů dolarů jedna čínská společnost se sídlem v Macau.
Varjag chtěla odtáhnout do Macaa a tam ho přestavět na zábavní centrum, jehož součástí by byly hotel, kasino, zábavní parky a několik restaurací.
Ukrajina před prodejem z lodi odstranila všechnu vojenskou výzbroj i vybavení. V roce 1999 se Varjag vydal na plavbu do Číny, kam ho vlekly silné remorkéry.
Turecká vláda mu však nepovolila proplout Bosporem s odůvodněním, že bez motoru a kormidla představuje v úžině příliš velké nebezpečí pro ostatní plavidla.
Letadlová loď pak kotvila až do roku 2002 před ústím Bosporu, nakonec jí Turecko povolilo úžinou proplout.
Téhož roku Varjag dorazil do Číny, nezakotvil však v Macau, ale mnohem severněji - v přístavu Ta-lien v provincii Liao-ning.
Místo přestavby na zábavní centrum byl předán Čínské lidové armádě, která ho v Ta-lienu začala za přísných bezpečnostních opatření rekonstruovat.
Jednou z příčin tak dlouhé rekonstrukce byly údajné spory s Ruskem ohledně dodávek výzbroje, pohonné jednotky a elektronických systémů pro Varjag. Zřejmě kvůli tomu práce na lodi od roku 2005 do roku 2008 stály.