Slídil ve vašem bytě? Barbíny budou vyslýchat děti

Petr Jemelka Petr Jemelka
14. 3. 2015 8:39
Podle bojovníků za ochranu soukromí budou s dětmi rozmlouvat proto, aby mohl jejich výrobce odpovědi prodávat třetím stranám, pravděpodobně za účelem vývoje účinnější cílené reklamy.
Video:

Londýn - Spolky bojující za ochranu soukromí se bouří.

Společnost Mattel podle nich hodlá nasadit do domácností malé agentky. Korporace totiž uvede na britský trh chytré panenky Hello Barbie, které na základě takzvané cloud-based technologie dokážou konverzovat.

Technologie spočívá v tom, že chytrá barbie například prostřednictvím WiFi komunikuje se vzdáleným serverem, který analyzuje řeč a vybírá odpovědi. To vzbuzuje zdání dialogu s člověkem.

Háček je v tom, že není možné kontrolovat, kam panenky obsah rozhovoru vlastně posílají. A ochránci soukromí se bojí, že Mattel barbíny do dětských pokojíčků vysílá za účelem zisku.

Budou prý s dětmi rozmlouvat proto, aby pak mohly jejich odpovědi prodávat třetím stranám, pravděpodobně za účelem vývoje účinnější cílené reklamy.

Kdybych měla dítě, krajně by mě znepokojovalo, že konverzaci mé dcery někdo nahrává a analyzuje.

"Kdybych měla dítě, krajně by mě znepokojovalo, že konverzaci mé dcery někdo nahrává a analyzuje," řekla deníku The Guardian aktivistka a profesorka Angela Campbellová z právnické fakulty Georgetownské univerzity.

Naučíme vaše děti pořádně mluvit, brání se Mattel

"Při předváděcí akci se barbína ptala na řadu otázek, z nichž vytěží mnoho informací o dítěti, jeho zájmech a rodině. Takové informace mohou být pro autory reklamních kampaní velmi cenné. Jejich využití na trhu by ale bylo v rozporu s dobrými mravy," dodala Campbellová.

Mattel a jeho technologický dodavatel ToyTalk se brání tím, že budou odpovědi dívek zaznamenávat jen za účelem dalšího zlepšování svých služeb.

Použijeme záznamy ke zlepšení porozumění lidské řeči a proto, aby naše produkty mohly pomáhat s přirozeným rozvojem dětské řeči.

"Použijeme záznamy ke zlepšení porozumění lidské řeči a pro to, aby naše produkty mohly pomáhat s přirozeným rozvojem dětské řeči," brání svého zaměstnavatele mluvčí ToyTalku.

Jak ale upozorňují odborníci, chytré barbíny se dovedou učit a odpovídat na otázky, a není tedy vyloučeno, že mohou začít dětskou psychiku ovlivňovat přímo.

Než rodiče panenku dceři dají, musejí jí vytvořit on-line účet. Součástí tohoto procesu je souhlas s obchodními podmínkami, jejichž součástí je souhlas s poskytováním osobních údajů třetím stranám. Opět údajně za účelem zlepšování služeb.

"Děti, které si budou hrát s Hello Barbie, nebudou mluvit s panenkou, ale s konglomerátem, jehož zájmy jsou výhradně ekonomické," prohlásila před novináři výkonná ředitelka Kampaně za nekomerční děti Susan Linnová.

 

Právě se děje

před 19 minutami

ČSÚ: Důvěra v ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla

Důvěra v českou ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla. Souhrnný indikátor důvěry se snížil proti prosinci o 1,3 bodu na 87,3 bodu. Klesla důvěra u podnikatelů, ještě výrazněji se snížila u spotřebitelů. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad.

"Začátek roku se nesl ve znamení poklesu důvěry ve všech sledovaných odvětvích ekonomiky. Podnikatelé napříč odvětvími negativně hodnotí svoji ekonomickou situaci nebo stávající poptávku," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. "Již tak velké obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti dále rostly, ruku v ruce s obavami ze zhoršení celkové ekonomické situace," dodal.

Indikátor důvěry podnikatelů se proti prosinci snížil o 0,7 bodu na 87,1 bodu, u spotřebitelů klesl o 3,5 bodu na 88,5 bodu. Údaje za prosinec se změnily spolu s tím, jak ČSÚ v lednu čísla pravidelně přepočítává.

Zdroj: ČTK
Další zprávy