Praha - Srdce vlakových nadšenců v celé Evropě plesají. Do konce roku by měly být zprovozněny železniční linky, které umožní cestovat z Evropy do jižní Asie, aniž by bylo třeba použít jiný dopravní prostředek.
Deset tisíc kilometrů dlouhá trasa, která bude částečně kopírovat dávnou Hedvábnou stezku, se tak stane jižní železniční spojnicí mezi Evropou a Asií. Na severu se lze do Asie dostat Transsibiřskou magistrálou.
Díky podpoře OSN by totiž během několika měsíců měla nová železnice vůbec poprvé propojit íránská a pákistánská města, konkrétně nová trať povede mezi městy Kermán a Zahedán na východě Íránu. OSN si slibuje, že se díky nové spojnici zlepší obchod v oblasti.
Po čtyřiceti letech sporů mezi Bangladéšem a Indií se také znovu otevírá železniční spojení mezi indickou Kalkatou a bangladéšskou metropolí Dhákou.
Z Dháky se dá pokračovat ještě směrem k hranici k Barmě, tam však koleje končí. Indie a Čína by se kvůli zlepšení obchodu rády železnicí spojily, projektu však brání hlavně současný vojenský režim v Barmě.
Istanbul, Teherán, Dillí…
A jak se tedy dostat z Čech až do Bangladéše?
Stačí sednout na vlak do Vídně či Budapešti a tam přesednout na expres směr Istanbul. Z největšího tureckého města je nutné přejet skrze hory na východ Turecka a poté přes Írán a Pákistán do indického Dillí. Poslední úsek vede přes Kalkatu do metropole Bangladéše Dháky. Cesta by se měla dát zvládnout i za tři týdny.
Tvrzení, že vlak je jediným nezbytným dopravním prostředkem, však není zcela pravdivé. Například v Istanbulu je nutné vystoupit na nádraží v evropské části města a přeplavit se trajektem na asijské nádraží. Tunel, který překoná bosporskou úžinu, se teprve staví. Stejně tak je nutné trajektem přeplout východoturecké jezero Van.
Britský deník The Times přesto citoval fanoušky železnice, kteří už na dalekou cestu šetří peníze. Podle nich se otevře „vskutku impozantní pozemní cesta" a půjde o „největší světové železniční dobrodružství".