Londýn - Několik stovek pacientů zemřelo v minulých letech v nemocnici v anglickém Staffordu za hrůzných podmínek, patrně hlady a žízní.
Vyplývá to z nejnovější zprávy britské zdravotní služby (NHS), podle níž nastala potřeba radikálně změnit podmínky v britském zdravotnictví.
Podle agentury Reuters jde o jeden z nejhorších skandálů od vzniku NHS v roce 1948.
Středeční zpráva NHS upozorňuje, že odhadem kolem 400 až 1200 pacientů zemřelo zbytečně ve staffordské nemocnici v období od ledna 2005 do března 2009.
"Pacienti měli tak zoufale žízeň, že pili vodu ze špinavých váz," citoval z dokumentu v projevu k parlamentu britský premiér David Cameron.
Situaci v nemocnici označil za "ohavný seznam klinických a manažerských selhání" a jménem vlády a země se omluvil všem rodinám postižených.
"Toto je příběh otřesného a zbytečného utrpení stovek lidí," komentoval skandál advokát Robert Francis, autor zprávy o 3000 stránkách.
"Byli poškozeni systémem, který ignoroval varovné příznaky a postavil firemní sobeckost a kontrolu nákladů nad zájmy pacientů a jejich bezpečnost," dodal v prohlášení v televizi v den, kdy byla zpráva zveřejněna.
NHS: symbol britské hrdosti
NHS, která řídí bezplatné britské zdravotnictví, je podle Reuters symbolem britské národní hrdosti, a země se svým zdravotním systémem neopomněla pochlubit i při zahájení loňských letních olympijských her v Londýně.
Trýznivé podrobnosti o tom, co se stalo ve Staffordu, podle Reuters národ šokovaly. "Starší a postiženější pacienti byli nemytí, nedostávali najíst, ani napít. Byli zbaveni důstojnosti a respektu.
Někteří pacienti si museli ulevovat ve svých postelích, když jim nikdo z personálu nemocnice nepomohl, aby se dostali na záchod," řekl Francis.
Podle něj někteří pacienti byli ponecháváni v prádle potřísněném výkaly a někteří, kteří nemohli bez pomoci jíst a pít, prostě potraviny a vodu nedostali. Léky byly předepisovány, ale nepodávaly se.
"Mnozí těžko uvěří tomu, že tohle všechno se mohlo stát v nemocnici NHS," prohlásil Francis.
Podle něj se v nemocnici drželo všechno v utajení. Vládl tam systém, který účinně umlčoval všechny, kteří na nesrovnalosti upozorňovali, a ignoroval veškeré stížnosti.
Vedení nemocnice se zaměřovalo na úzké byrokratické cíle a na udržování vyrovnaného rozpočtu tak, aby mohlo získat prestižní status důvěryhodné instituce NHS. Zcela tak opomíjelo kvalitu zdravotní péče.
Je třeba "kulturních", ne organizačních změn
Francis upozornil, že NHS prošla v posledních desítkách let několika hlubokými reorganizacemi a že cesta ke zlepšení situace tudy ani nevede. Podle něj je zapotřebí "kulturních" a nikoli organizačních změn.
V jeho 290 doporučeních nápravy například stojí, že pacienti musejí být vždy na prvním místě. Zdravotníci by měli podstoupit převýchovu, aby k pacientům byli laskaví a upřímně je informovali o jejich stavu. Porušení těchto povinností by podle Francise mělo být trestné.
Zakázáno by také mělo být podsouvání pacientům k podpisu dokumentů vyžadujících od nich mlčenlivost ohledně pobytu v nemocnici, která se tak brání pozdějším stížnostem.
Premiér Cameron k tomu podotkl, že zpráva je zjištěním systémového selhání v NHS. Podle něj to také znamená, že "nelze s jistotou říci, že selhání péče je omezené jen na jednu nemocnici."
Slíbil, že vytvoří novou funkci hlavního inspektora nemocnic a že na podzim prosadí nový režim kontrol zdravotnických zařízení.