Boeing si splnil dvanáctiletý sen: Dreamliner

Roman Staněk
8. 7. 2007 23:00
Dreamliner 787 si užijí Japonci už příští rok
První Boeing 787 Dreamliner vzlétne zkušebně už v srpnu
První Boeing 787 Dreamliner vzlétne zkušebně už v srpnu | Foto: Boeing

Seattle - Americká společnost Boeing oznámila, že obdržela zakázky na dalších 35 kusů svých zbrusu nových "zelených" letadel 787 Dreamliner.

Zakázka letecké společnosti Air Berlín přišla jen několik hodin předtím, než má z výrobní linky závodu nedaleko amerického Seattlu sjet první seriový kousek tohoto letadla.

Dostavba prvního letounu nebyla naplánovaná na tento den náhodou. Datum 07/08/07 se shoduje s označením stroje Dreamliner, tedy 787.

Foto: Boeing

Tip: Sledujte ON-LINE představení prvního Dreamlineru V noci na pondělí ZDE (prohlédněte si také interiér letadla a konstrukční novinky)

Chcete taky jeden? Počkejte osm let

Boeing 787 Dreamliner

  • První typ bude pro 210 až 250 pasažérů a bude schopen uleťet až 15125 km
  • Druhý typ bude pro 250 až 290 pasažérů a bude schopen uleťet až 15 770 km
  • Třetí typ bude pro 290 až 330 pasažérů a bude schopen uleťet až 10 460 km

Boeing má tak k dnešnímu dni již objednávky na 677 strojů od 47 různých zákazníků. Celkem firma plánuje postavit více než 2000 těchto letadel během následujících dvaceti let.

První zkušební let Boeingu 787 je očekáván už příští měsíc. Tím, kdo se letadlem jako první příští rok proletí, budou zákazníci japonské společnosti All Nippon Airways. Ta od Boeingu nakoupila rovnou 50 kusů.

Dalšími společnostmi jsou například australské aerolinky Quantas nebo britské Virgin Atlantic. Letadla má však objednáno také mnoho leasingových společností.

Pokud by se některá letecká společnost rozhodla objednat další Dreamlinery, bude muset být trpělivá - kvůli vysokému počtu objednávek by je nedostala dříve než v roce 2015, uvádí Boeing.

Bez konkurence až 6 let

Dreamliner, jehož cena se pohybuje mezi 146-200 miliony dolarů (zhruba 3-4 miliardy korun) je prvním zcela novým typem letadla od Boeingu. Posledním byl Boeing 777 v roce 1995.

Letadlo zvládne uletět vzdálenosti mezi New Yorkem a filipínskou Manilou, Moskvou a brazilským Sao Paulem nebo Seattlem a Šanghajem.

Nejnovějším výtvorem konkurenčního Airbusu je superobří letoun Airbus A380 pro 800 pasažérů. O přímou konkurenci Dreamlineru se však nejedná.

Zatímco evropské firmy by radějí obří letadlo jako je A380, aby mohly přepravovat více cestujících po hlavních dopravních tepnách, Dreamliner je spíše střední letadlo, které může přistávat i na menších letištích.

Přímým rivalem Dreamlineru tak bude až typ A350 XWB, který ovšem spatří světlo světa nejdříve v roce 2011, možná ještě o dva roky později.

Ekologické ekonomické letadlo

Boeing tvrdí, že Dreamliner bude ekologické letadlo z nejmodernějších materiálů. Je vytvořeno tak, aby šetřilo palivo. Na dlouhých letech prý bude až o 20 procent úspornější.

"Pokud se na věc podíváte z pohledu aerolinií, nemáte jinou možnost než Dreamliner. Pokud totiž toto letadlo mít nebudete a váš přímý konkurent ano, tak on bude moci snížit ceny, protože ušetří na palivu," říká analytik Richard Aboulafia pro agenturu AFP.

Takto vypadá skládání nového Boeingu 787 v Seattlu
Takto vypadá skládání nového Boeingu 787 v Seattlu | Foto: Reuters

Letadlo má obsahovat spoustu revolučních stavebních prvků. Různá karbonová vlákna nahradí až polovinu struktury, kterou dosud tvořil hliník. Supermoderní vlákna jsou lehčí a více trvanlivá.

Let novým letadlem bude také pohodlnější. V kabině bude například větší vlhkost než doposud.

Konečná montáž prvního letadla 787 začala na konci května poté, co obří nákladní speciál začal převážet křídla, části trupu a další velké díly.

Takto by měl podle designerů vypadat kokpit nového Boeingu 787 Dreamliner
Takto by měl podle designerů vypadat kokpit nového Boeingu 787 Dreamliner | Foto: Reuters

Tato fáze montáže zabrala několik týdnů, až se ale rozjede sériová výroba naplno, bude konečná montáž každého stroje trvat díky dodavatelům jen tři dny.

U prvních letadel tohoto modelu se ale Boeing rozhodl udělat veškerou práci sám.

Stroj, který má představení 8.7.2007 bude prvním ze šesti letadel, která od konce srpna podstoupí zkušební lety. Zařazeny do běžného provozu budou příští rok.

Zdroje: Boeing, AFP, BBC, Reuters, ČTK, AP

 

Právě se děje

Další zprávy