Za nápadem podmořského parku stojí dvojice vládních institucí - Nejvyšší úřad pro životní prostředí a Úřad pro bahrajnský turismus a expozice. Do projektu se zapojily také soukromé firmy.
Park chtějí bahrajnské úřady otevřít už letos v létě, bude se rozkládat na ploše 100 tisíc metrů čtverečních. Dostatek místa musí organizátoři vyhradit právě pro 70 metrů dlouhý boeing. Čtyřmotorový stroj, kterému se přezdívá také Jumbo Jet, platil až do roku 2007 za největší osobní dopravní letoun na světě.
Bahrain is building an "underwater theme park," and it's sinking a Boeing 747 to do it https://t.co/QqdRxehbgG pic.twitter.com/VQJ0JGFug0
— CNN International (@cnni) January 23, 2019
Podle nepotvrzených informací zpravodajského serveru Gulf Digital News si Bahrajn letadlo koupil v emirátu Fudžajra. Park bude kromě letounu zdobit třeba replika starobylého domu bahrajnského obchodníka s perlami, různé sochy nebo umělé korálové útesy vytvořené z ekologických materiálů, píše americká CNN.
Autoři projektu doufají, že park přiláká potápěče z celého světa i výzkumníky, kteří budou v oblasti sbírat data o mořské ekologii a biologii.
Šetrný park
Jenže právě otázka ekologie a podmořského života je důvod, proč plán Bahrajnu čelí i kritice. Země si stojí za tím, že podvodní "muzeum" bude takzvaně šetrné k přírodnímu prostředí.
Například Adriana Humanesová, která se na univerzitě v britském Newcastlu věnuje ekologii moří, upozorňuje, že umělé korálové útesy s sebou nenesou jen samá pozitiva. Někteří odborníci se také dlouhodobě obávají, že potopení člověkem vytvořených předmětů může zničit mořské ekosystémy.
Humanesová dodává, že vrakové potápěčství sice poskytuje "jedinečné, rozmanité a fascinující zážitky", ruku v ruce s tím se mohou ale objevit i některá úskalí. "Materiály - měď, slitiny mědi, hliník, olovo a ocel, ropné uhlovodíky a další možné škodlivé látky - mohou být předmětem koroze, rozpouštění těžkých kovů do slané vody a mohou negativně ovlivnit okolní mořské organismy," upozornila expertka.
Úřad pro bahrajnský turismus a expozice ale ujišťuje, že boeing bude před ponořením důkladně ošetřen.
"Celý povrch letadla bude umyt vysokotlakovou čističkou s mycím prostředkem, který je k ekologii přívětivý, abychom se ujistili, že všechny povýrobní nátěry, olej a špína byly odstraněny," uvedl mluvčí úřadu s tím, že pracovníci strávili také mnoho času odstraňováním veškeré kabeláže, hydrauliky, palivových systémů a dalších možných zdrojů kontaminace.
Stát v Perském zálivu není první zemí, která se rozhodla potopit letoun s nadějí, že přiláká vášnivé potápěče. Například americká Florida nechala v roce 1993 ponořit u břehů Miami Boeing 727, o dva roky později ale "kompozici" zničila tropická bouře.
Turecko se pak ke stejnému kroku uchýlilo před třemi lety, ve vodách u přístavního města Kusadasi tak potápěči mohou objevit Airbus A300. Svůj podvodní letoun mají také třeba u jordánského letoviska Akaba a chlubit se jím může i kanadský průliv Stuart Channel. Ještě dál zašly Maledivy, které loni v listopadu otevřely luxusní podmořský hotel pět metrů pod hladinou.