Američané přesedají do autobusů, Čechům se nechce

Petr Jemelka Petr Jemelka
29. 5. 2013 12:00
Počet mil ujetých v autě v USA po 60 letech klesá. Češi naopak do auta sedají častěji
Cestování autobusem přestává být v Americe potupou. Stereotypy ale ustupují pomalu.
Cestování autobusem přestává být v Americe potupou. Stereotypy ale ustupují pomalu. | Foto: Wikimedia Commons

Charlotte/Praha - Vlastnit a řídit vozidlo považovali Američané v posledních desetiletích za samozřejmost, nezbytnost a jedno ze základních občanských práv.

Podle studie publikované neziskovou organizací US PIRG počet ujetých mil za rok ve Spojených státech 60 let neustále stoupal. Jak celkový, tak v přepočtu na jednoho obyvatele.

V roce 2007 ale přišel zlom. Od té doby Američané usedají za volant rok od roku méně. Na rozdíl od Čechů.

Kalifornský dálniční pletenec v Los Angeles.
Kalifornský dálniční pletenec v Los Angeles. | Foto: Reuters

Současná generace mladých amerických dospělých (pod 30 let) totiž stále častěji přesedá na hromadnou dopravu, nebo si dokonce nekupuje auto ani nepořizuje řidičské oprávnění. Vyplývá to ze studie amerického Výzkumného ústavu dopravního při Michiganské univerzitě.

Podle autora zprávy Michaela Sivaka má pozorovaný jev dvě hlavní příčiny.

Peníze jsou vždy "až na prvním místě" a v případě dopravy tomu není jinak. Američany přidušuje deka hospodářské krize a hromadná doprava je levnější. Podle Sivaka ale za změnou přístupu stojí i rozvoj informačních technologií.

Pro Česko nic takového neplatí, i když se ani zdejším mladým krize nevyhnula. Přesedat do prostředků hromadné dopravy se ale Čechům nechce.

Lidé už necítí potřebu navzájem se vídat

"Vyšší podíl uživatelů internetu je (ve Spojených státech) spojen s vydáváním menšího počtu řidičských oprávnění, to odpovídá hypotéze, že možnost virtuálního kontaktu u mladých lidí snižuje potřebu fyzického setkávání," napsal Sivak ve své studii.

Zažité stereotypy se ale mění pomalu. Řada Američanů, zejména v menších městech, stále považuje cestování hromadnou dopravou za ponižující. Své o tom ví Ted Boyd, který si ve městě Charlotte otevřel obchody s dámskou obuví a pánským spodním prádlem.

Cestovat městskou hromadnou dopravou se naučil v New Yorku. "Tady v Charlotte je to ale trochu obtížnější. Kancelářské oblečení je v autobusech stále trochu výjimečné. Stáváte se terčem zvědavých pohledů," řekl Boyd listu The New York Times s tím, že většina lidí asi předpokládá, že mu sebrali řidičák po řízení v opilosti. 

Čechům se do autobusů nechce

Foto: Reuters

V České republice zatím dopravní experti podobný jev nepozorují. Právě naopak.

Většina Čechů (40 %) dnes jezdí do práce autem. Ještě před deseti lety přitom cestovalo do zaměstnání automobilem jen 28 % obyvatel. Vyplývá to ze srovnání letošního průzkumu společnosti KPMG a deset let starých údajů Centra pro výzkum veřejného mínění.

Podle Otakara Hory z KPMG je na vině nedostatečná kvalita veřejné dopravy na venkově a špatné podmínky pro cyklisty ve městech.

"Průzkum nám ukazuje, že lidé dojíždí z míst nebo do míst, která jsou hromadnou dopravou jen obtížně dostupná. Proto je používání automobilu v mnoha případech pochopitelné. Zejména městské aglomerace však dnes mají mnohem větší potenciál pro dojíždění na kolech. Tématem číslo jedna by pro odbory dopravy jednotlivých měst mělo být budování kvalitní cyklistické infrastruktury," domnívá se Hora.

Počet ujetých kilometrů neklesá

V roce 2005 se sice růst celkového počtu ujetých kilometrů zastavil a od té doby stagnuje, to je ale podle českého ministerstva dopravy spíš než větším zájmem o MHD způsobeno hospodářským útlumem.

"Dá se konstatovat, že mezi lety 2005 - 2010 došlo z hlediska vývoje dopravního výkonu v podstatě ke stagnaci, což bylo zřejmě způsobeno zejména hospodářskou krizí, nikoli přesunem k využívání veřejné dopravy. Co se týká MHD a veřejné dopravy, za poslední léta určitě nelze hovořit o nárůstu," vysvětlil Aktuálně.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení Ministerstva dopravy ČR.

V desetiletí 1995 až 2005 přitom počet ujetých kilometrů narostl téměř o třetinu (z 27 140 na 37 389 milionů kilometrů).

Neklesá ani počet držitelů řidičských oprávnění. Zatímco v roce 2010 bylo v tuzemsku 6 589 853 řidičů, současný stav je 6 602 534.

 

Právě se děje

Další zprávy