Zaoblíme kamiony, ušetříme tisíce eur, plánuje Brusel

ČTK ČTK
15. 4. 2013 16:00
Po úpravách by jeden kamion měl být úspornější o 5000 eur za rok
Klasický krychlový tvar je z pohledu aerodynamiky nejhorší možný, říká Evropská komise.
Klasický krychlový tvar je z pohledu aerodynamiky nejhorší možný, říká Evropská komise. | Foto: praha4.cz

Brusel - Výrobu kamionů se zaoblenými kabinami a s aerodynamickými nástavci doporučila v pondělí Evropská komise, podle níž by nový nákladní vůz mohl díky nižší spotřebě za rok ušetřit až 5000 eur (asi 129 tisíc korun).

Stejně tak by zavedení nových pravidel mělo každý rok zachránit životy několika set chodců a cyklistů, kteří by jinak zahynuli při nehodách po střetech s nákladními vozy.

Podle nových pravidel by průměrný kamion, který ujede po Evropě kolem 100 tisíc kilometrů za rok, ušetřil na palivu sedm až deset procent, což by znamenalo právě úsporu 5000 eur. Stejně tak by vypustil do atmosféry ročně o 7,8 tuny kysličníku uhličitého méně.

"Krychle má vůbec nejhorší aerodynamické vlastnosti, a proto musíme dát nákladním automobilům na našich silnicích lepší tvar," řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas při představování nových návrhů.

Nynější krabicový tvar kabiny kamionů omezuje výhled řidiče do stran, stejně tak je při nárazu nebezpečnější pro chodce a cyklisty. Zaoblenější tvar kabiny zvětší podle Evropské komise zorné pole a při srážce při nízké rychlosti — obvykle ve městě — by měli mít chodci a cyklisté větší šanci na přežití. Komise tvrdí, že by nové kabiny mohly každý rok zachránit v Evropské unii životy 300 až 500 cyklistů a chodců.

Jedním z navrhovaných opatření jsou také snímatelné aerodynamické nástavce na zádi, které snižují spotřebu. Cena těchto nástavců, které se již používají v USA, je 2000 až 3000 eur.

Evropská komise odhaduje, že z asi 6,5 milionu nákladních vozů by se nové předpisy týkaly asi milionu. Návrhy komise musí schválit členské státy a Evropský parlament. Celý proces obvykle trvá asi rok a půl. Komise předpokládá, že by aerodynamičtější kamiony mohly jezdit na evropských silnicích mezi lety 2018 a 2020.

Komise také navrhla, aby kamiony mohly být delší než nynějších 18,75 metru. Případné prodloužení kamionů by bylo ale na členských zemích, které se budou moci rozhodnout podle svých podmínek.

Prohlédněte si nákladní vozy z období socialismu:

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Při nehodě auta a malotraktoru zemřel na Domažlicku starší muž

Jednu oběť má nehoda osobního auta a malotraktoru u Záhořan na Domažlicku. Auto zezadu narazilo do malého traktoru a jeho řidiče náraz vymrštil do příkopu, na místě zemřel. ČTK o tom informovala krajská policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.

Nehoda se stala okolo 16:45 na silnici III/1836 u obce Záhořany. Řidič vozu Volvo ve věku 22 let jel ve směru od Záhořan na Spáňov. "Z dosavadního šetření vyplývá, ze řidič osobního vozidla zezadu narazil do vpředu jedoucího malotraktoru značky Vari, které řídil 77letý řidič. Po střetu byl řidič z malotraktoru vymrštěn do silničního příkopu. Při nehodě došlo k jeho zranění, kterému na místě podlehl," popsala Jiroušková.

Požití alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek u řidiče osobního vozidla policisté na místě vyloučili. Okolnosti tragické nehody nyní policie vyšetřuje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy